فردیس
معنی کلمه فردیس در لغت نامه دهخدا

فردیس

معنی کلمه فردیس در لغت نامه دهخدا

فردیس. [ ف َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بهنام پازوکی بخش ورامین شهرستان تهران ، واقع در پانزده هزارگزی شمال باختری ورامین و دوهزارگزی خاور راه شوسه ورامین به تهران. ناحیه ای است جلگه ای ، معتدل و دارای 333 تن سکنه. آب آن از قنات مشروب میشود. محصولاتش غلات و صیفی است. اهالی به کشاورزی گذران میکنند. تپه ای از آثار قدیم دارد. راه آن از طریق قره چک ماشین رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه فردیس در فرهنگ فارسی

دهی است جزو دهستان بهنام پازکی بخش ورامین شهرستان تهران واقع در ۱۵ کیلومتری شمال غربی ورامین و ۲ کیلومتری مشرق راه شوسه ورامین تهران جلگه و معتدل ۳۳۳ تن سکنه قنات محصول غت صیفی کاری شغل زراعت تپه ای از آثار قدیم دارد.

معنی کلمه فردیس در فرهنگ اسم ها

اسم: فردیس (دختر) (فارسی) (تلفظ: fardis) (فارسی: فرديس) (انگلیسی: fardis)
معنی: فردوس، بهشت، پردیس

معنی کلمه فردیس در دانشنامه عمومی

فردیس مرکز شهرستان فردیس در استان البرز می باشد. فردیس از شمال با کرج از جنوب با ملارد از شرق با شهریار و از غرب با مشکین دشت همسایه است. اکثریت مردم این شهر به زبان فارسی صحبت میکنند.
منطقه۱: بلوار شهدای فردیس، فلکه اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، خیابان قریشی، شهرک سپاه، سینمای شهر فردیس و به طور کلی مرکز شهر فردیس را شامل می شود.
منطقه۲: شهرک۱۱۰، شهرک منظریه، شهرک وحدت، خیابان اهری، رزکان نو، واریانشهر و همچنین «شورای اسلامی شهر فردیس» و «فرمانداری شهرستان فردیس» در این منطقه قرار دارند.
فردیس شهری بین تهران و کرج است و به همین خاطر شهری مهاجر پذیر است البته بخاطر گرانی اجاره در تهران وکرج وقیمت ارزان رهن واجاره درشهر ونزدیکی اش به این دوکلانشهر از علل مهاجر پذیر بودن این شهر است
معنی کلمه فردیس در فرهنگ فارسی

معنی کلمه فردیس در ویکی واژه

فرديس معرب كلمه پارادايس به معنای بهشت می‌باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه فردیس

شامگاه دوشنبه تظاهراتی در حمایت از مردم خوزستان در فردیس کرج برگزار شد که در این تجمعات شعارهایی از قبیل: «مرگ بر دیکتاتور» ، «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» و «از کرج تا خوزستان، اتحاد، اتحاد» سرمی‌دادند. همچنین مردم معترض در تاریکی شب در برخی مناطق تهران و کرج از پنجره‌های خانه‌ها یا پشت بام‌ها شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. همزمان کادر درمانی بیمارستان خمینی در کرج در یک راهپیمایی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی پرستار روی هواست امروز» سر دادند.
دوشنبه ۹ خرداد جشن قهرمانی باشگاه فوتبال استقلال تهران در لیگ برتر فوتبال ایران در تهران، بوشهر، کرمانشاه و فردیس کرج با اعتراضات مردم همراه شد. معترضان در ورزشگاه آزادی تهران شعار «آبادان، آبادان» سر دادند. معترضان شامگاه سه‌شنبه ۱۰ خرداد، با بستن جاده اهواز به اندیمشک چند خودرو را به آتش کشیدند.
احمد شاملو (۲۱ آذر ۱۳۰۴ خورشیدی،‌ تهران – ۲ مرداد ۱۳۷۹ خورشیدی، فردیس،‌کرج) متخلص به الف. بامداد و الف. صبح، شاعر، فیلم‌نامه‌نویس، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران بود. او بنیان‌گذار قالب شعری موسوم به شعر سپید به عنوان تحولی پس از شعر نو در ادبیات فارسی بود. از این رو او را پدر شعر سپید فارسی می‌نامند.
با استناد به دانشنامه بریتانیکا کلمه عجم در زبان عربی اشاره‌ای به‌خصوص به فارسی زبانان است و به معنای فردیست که توانایی تکلم صحیح را ندارد. (مشابه کلمه نموی (لال، خاموش) در بین اسلاوی‌ها که اشاره‌ای است به آلمانی‌ها.) در حقیقت عجم در مقابل معنای تکلم صحیح و درست زبان عربی است.
صافی دلش مرآت حق گفتش همه آیات حق درهر صفت چون ذات حق فردیست نغز و منتخب
فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا در خصوص خروج از الوپیک گفت: «الوپیک یکی از استارت‌آپ‌های خوش‌نام و پر پتانسیل زمان خود بود که به دلیل پاره‌ای از مشکلات در ساختار سهامداری و حکمرانی و نیز مهاجرت بنیانگذاران آن، نتوانست رشد سریع روزهای اول فعالیتش را در درازمدت ادامه دهد. امیدوارم با تزریق سرمایه‌های انسانی، مالی و مدیریتی توسط مالکان جدید، این پتانسیل‌های نهفته شکوفا شده و روز به روز هرچه بیشتر در خدمت ارزش‌آفرینی برای مشتریان قرار گیرد.»
به دل گفتا که این در عشق فردیست به کار عاشقی مردانه مردیست
کجایی آب بر جا باغ و ورودیست نشان از اختلاف زوج و فردیست
هر پاره ی این قلب سیه جوهر فردیست بگذار و مسوزان که بکارست دل ما