فراموشی
معنی کلمه فراموشی در لغت نامه دهخدا

فراموشی

معنی کلمه فراموشی در لغت نامه دهخدا

فراموشی. [ ف َ ] ( حامص ) ازیادرفتگی. حالت فراموشکار. مقابل یاد و ذکر. نسیان. ( یادداشت به خط مؤلف ) :
آخر گفتار تو خاموشی است
حاصل کار تو فراموشی است.نظامی.چون فراموشی خلق و یادشان
با وی است او میرسد فریادشان.مولوی.و رجوع به فرامشی و فراموش شود.

معنی کلمه فراموشی در فرهنگ عمید

۱. ناتوانی در یادآوری اموری که قبلاً بر شخص گذشته، نسیان.
۲. از بین رفتن ناقص یا کامل حافظه که بیشتر در اثر ضربه های مغزی، هیستری، و بعد از الکتروشوک دیده می شود.

معنی کلمه فراموشی در فرهنگ فارسی

جمعیت فراماسون [ هندیان و فارسی زبانان هند آن جماعت را ( فراماسون را ) [ فراموشی ] گویند...] ( تحفه العالم . عبداللطیف شوشتری ۲۹۲ )
از یاد رفتگی نسیان مقابل یاد ذکر یا بباد فراموشی دادن ٠ کاملا از یاد بردن

معنی کلمه فراموشی در دانشنامه عمومی

فراموشی ( به انگلیسی: Forgetting ) یا از یاد بردن یا به یاد نیاوردن حالتی است که داده ها یا اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلند مدت فرد از بین می روند یا تغییر می یابند. فراموشی فرایندی ناگهانی یا تدریجی است که در آن خاطرات گذشته نمی توانند از ذخیره حافظه فرا خوانده شوند. فراموشی می تواند کوتاه مدت یا همیشگی باشد. فراموشی علل مختلفی دارد. افزایش سن و داروها از مهمترین آنها هستند.
ریشه ام از هوشیاری خورده آب           من کجا، خاک فراموشی کجا
اشاره بر افت سطح هوشیاری و فراموشی و ارزش بالاتر سطوح آگاهی
فراموشی (فیلم ۲۰۱۳). فراموشی ( به انگلیسی: Oblivion ) فیلمی علمی تخیلی و پسا رستاخیزی محصول سال ۲۰۱۳ آمریکا به کارگردانی جوزف کوشینسکی است. در این فیلم بازیگرانی همچون تام کروز، اولگا کوریلنکو، آندره آ ریسبرو، نیکولای کاستر - والدو، ملیسا لیو و مورگان فریمن ایفای نقش کرده اند.
فیلمنامه بر اساس رمان گرافیکی منتشر نشده بلکه فقط ادای احترام به فیلم های علمی تخیلی دهه ۱۹۷۰، یعنی حکایت های مریخ است.
داستان فیلم روایتی است در آینده ای دور، یک مأمور کارآزموده به کره زمین که اکنون تنها ویرانه ای از آن باقی مانده، فرستاده شده است تا منابع باقی مانده آن را شناسایی کند. اما در این حین برای او در مورد ماموریتش سوالاتی پیش می آید و …
تولید در ۱۲ مارس ۲۰۱۲ آغاز شد و در ۱۴ جولای ۲۰۱۲ به پایان رسید. مکان های فیلمبرداری شامل بتن روژ، لوئیزیانا و نیواورلئان بود.
فراموشی (فیلم ۲۰۱۴). فراموشی یا یادزدودگی ( به انگلیسی: Amnesiac ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۴ و به کارگردانی مایکل پولیش است. در این فیلم بازیگرانی همچون کیت باسورث، وس بنتلی، ریچارد ریلی و پاتریک بوشو ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه فراموشی در دانشنامه آزاد فارسی

فراموشی (amnesia)
فقدان یا ضعف حافظه در به خاطر سپردنِ چیزی، براثر ضایعۀ مغزی یا آسیب روانی شدید. نوع اول را فراموشی عضوی و نوع دوم را فراموشی کارکردی می نامند. همچنین، فراموشی ممکن است پیش گستر یا پس گستر باشد. در فراموشی پیش گستر تواناییِ به خاطر سپردن مطالب جدید از دست می رود یا آسیب می بیند. شخص مبتلا ممکن است یک روز تمام را با کسی بگذراند و بعد بگوید که اصلاً او را ندیده است. در فراموشی پس گستر، وقایع و تجارب گذشته از یاد می روند. این دو گونه فراموشی معمولاً هم زمان رخ می دهد. فراموشی بیماری نیست، بلکه نشانۀ بیماری است و برای درمان آن باید ریشه یابی شود. برای بازگرداندن ظرفیت حافظۀ مغزِ آسیب دیده هیچ راهی شناخته نشده است؛ فقط می توان به بیمار کمک کرد از ظرفیت های باقی ماندۀ مغزش بهتر استفاده کند.

معنی کلمه فراموشی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فراموشی (قرآن). فراموشى در عربی، معادل نسیان است و به معناى از یادرفتگى، حالت فراموشکار،
نسیان که از ماده «نسی» است در لغت به معنای از یاد بردن و فراموش کردن چیزی است که قبلا ً در ذهن بوده؛
فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، ج۷، ص۳۰۴.
«فراموشی» در اصطلاح قرآنی غالباً به معنای بی اعنتایی به خدا و اوامر او اطلاق می شود.
المیزان، ج۷، ص۸۹.
در قرآن کریم نسیان به سه معنا آمده است
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن، ج ۱۲، ص ۱۱۴- ۱۱۵، «نسی».
...

معنی کلمه فراموشی در ویکی واژه

amnesia

جملاتی از کاربرد کلمه فراموشی

«فریدون فروغی برای دومین بار می‌میرد. نخستین بار وقتی مرد که نتوانست بخواند و دومین بار وقتی مرد که می‌خواست بخواند. فریدون را فراموشی و خاموشی کشت.»
این طرح سال‌هاست که در دست مطالعه است. اگرچه این طرح به لحاظ قدمت و فرسودگی مسیر قائم شهر به تهران گاه به دست فراموشی سپرده می‌شود ولی نباید از نظر دور داشت که در صورتی که طرح تهیه شده توسط شرکت مترا با تغییراتی شامل اتصال به مرز اینچه برون گردد، می‌توان از این خط نیز بهره‌برداری اقتصادی کرد
نه فراموشی و نه یاد کنی خود بفرمای تا چه چاره کنیم
در قرن هجدهم، یوهان استامیتز و دیگر آهنگسازان در آنچه که به عنوان مکتب مانهایم شناخته شده‌است، آهنگسازی‌های اولیه برای ارکستر سمفونی مدرن را پایه‌گذاری کردند. هر آهنگ از چهار قطعه برای ترکیب سازهای شامل قسمت بادی‌های چوبی (فلوت، ابوا و فاگوت)، بادی‌های برنجی (فرنچ هورن، ترومپت)، کوبه‌ای‌ها (۲ تیمپانی) و قسمت زهی (ویولن‌های اول و دوم، ویولا، ویولون سل و کنترباس) تشکیل می‌شد. کلارینت در این دوره در ارکستر پذیرفته گردید. در حالی که سازهای اصلی دوره‌های قبل مانند هارپسیکورد، لوت و لوت باس به‌تدریج به فراموشی سپرده شدند.
علت شکل‌گیری در انواع مختلف اختلال‌ها، متفاوت است اما بیشتر به دلیل آسیب به بخش‌های مرتبط با حافظه مانند هیپوکامپ، آمیگدال و قشر پیش پیشانی ایجاد می‌شود. درمان، وابسته به نحوه ایجاد اختلال متفاوت است. دارو درمانی رایج‌ترین روش درمانی است. با این حال برای برخی از انواع اختلال‌ها مانند انواع خاصی از فراموشی، درمان تنها می‌تواند علائم این اختلال را کاهش دهد و در حال حاضر درمان قطعی و اثر بخشی وجود ندارد.
لذت‌داغ جگر حق فراموشی نیست قسمتی در نمک اشک‌کباب است اینجا
دوشن پس از اینکه انستیتو پاستور تز وی را بخاطر جوان و ناشناس بودنش رد می‌کند درخواست کرد تا پژوهش‌های دقیق‌تر در این مورد صورت بگیرد ولی ارتش پس از ارائه دیپلم به وی هیچ تحقیقاتی در این مورد انجام نداده و پی‌گیری این پروژه به فراموشی سپرده شد. پس از آن ارنست دوشن دیگر هیچگاه در هیچ آزمایشگاهی پا نگذاشت.
این نظریه مضمون یکی از بلندترین منظومه‌ها به نام دربارهٔ طبیعت اشیاء قرار گرفت که سرودهٔ لوکرتیوس است. نظریهٔ اتمی یونانیان باستان سپس به فراموشی سپرده شد، تا آنکه در سدهٔ هفدهم الهام بخش علم گشت و در هیبتی جدید مطرح شد، و بعدها مدارکی در تأیید وجود اتم‌ها به دست آمد.
عاقلان را پیشه خاموشی بود پیشهٔ جاهل فراموشی بود
من همان روز که جولان تو دیدم گفتم که فراموشی ام ز دست و عنان در پیش است
گر او بی یاد ما در می نیفتد فراموشیش پی در پی نیفتد
زانکه سرانجام تو خاموشی است وآخر کار تو فراموشی است
من یک نویسندهٔ دچار وسواس فکریِ به‌یاد آوردن هستم. به‌یاد آوردن گذشتهٔ آمریکا. بالاتر از همه و بالاتر از همهٔ آن، آمریکای لاتین، سرزمین محروم و محکوم شده به فراموشی.
ز نسخهٔ‌ دو جهان درس ما فراموشی‌ست به‌گوش ما سخنی ناشنیده می‌ماند
قاصد ملک فراموشی‌کسی چون من مباد نامه‌ای دارم ‌که هر جا می‌برم گم می‌کنم
که گشت از بهر یاد جزع و لعلت سنایی را فراموشی فراموش
یاد ما بیدل وداع وهم هستی‌کردن است تا خیالی در نظر داری فراموشیم ما