فراموشکار. [ ف َ ] ( ص مرکب ) آنکه خوی فراموشی دارد. فرامشتکار. ( یادداشت به خط مؤلف ). ساهی. ( مهذب الاسماء ). آنکه او را فراموشی بسیار دست دهد. کم حافظه : عقل تو پیری است فراموشکار تا ز تو یاد آرد، یادش بیار.نظامی.و رجوع به فرامشتکار شود.
معنی کلمه فراموش کار در فرهنگ معین
( ~ . ) (ص فا. ) کم حافظه ، کسی که چیزی را زود فراموش کند.
معنی کلمه فراموش کار در فرهنگ عمید
کسی که چیزی را زود فراموش می کند، کم حافظه.
معنی کلمه فراموش کار در فرهنگ فارسی
کسی که چیزیرازودفراموش کند، کم حافظه، فراموشکاروفرامشکاروفرامشکاروفرامشتکارهم گفته اند ( صفت ) آنکه فراموشی عادت دارد فرامشتکار کم حافظه ٠
معنی کلمه فراموش کار در دانشنامه عمومی
فراموشکار ( به انگلیسی: Amnesiac ) نام پنجمین آلبوم استودیویی گروه آلترنیتیو راک ریدیوهد است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. آلبوم در بریتانیا در صدر پرفروش ها قرار گرفت و در آمریکا به رتبه دوم رسید. فراموشکار نسبت به کید ای تعداد بیشتری قطعات گیتاری معمول داشت. مانند کید ای این آلبوم نیز از موسیقی های الکترونیک، جز، کلاسیک و امبینت تأثیر بسیاری گرفته است. تمامی آهنگ ها توسط تام یورک، جانی گرینوود، اد اوبراین، کالین گرینوود و فیل سلوی نوشته شده است. • "Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box" – ۴:۰۰ • "Pyramid Song" – ۴:۴۹ • "Pulk/Pull Revolving Doors"– ۴:۰۷ • "You and Whose Army?" – ۳:۱۱ • "I Might Be Wrong" – ۴:۵۴ • "Knives Out" – ۴:۱۵ • "Morning Bell/Amnesiac" – ۳:۱۴ • "Dollars and Cents" – ۴:۵۲ • "Hunting Bears" – ۲:۰۱ • "Like Spinning Plates" – ۳:۵۷ • "Life in a Glasshouse" – ۴:۳۴ • تام یورک - وکال، گیتار، پیانو • جانی گرینوود - گیتار، سینتی سایزر • اد اوبراین - گیتار، صدای پشت • کالین گرینوود - گیتار بیس • فیل سلوی - درام • نایجل گادرک - تهیه کننده، مهندس صدا • استنلی داونوود - طراح
معنی کلمه فراموش کار در ویکی واژه
کم حافظه، کسی که چیزی را زود فراموش کند.
جملاتی از کاربرد کلمه فراموش کار
یکی را ساختی محرم یکی را کشتی از حرمان فراموش کار من بنگر کدامست آن کدامست این
وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بشارت ده مؤمنانرا که هر چه از ایشان تقصیر است بینیازی من برابر آنست و هر چه از ایشان ناپسند است مهربانی من بر سر آنست و هر چه رهی را امید است فضل من برتر از آنست. بشارت ده مؤمنانرا که چون ایشان را میگزیدم عیب میدیدم، نپسندیدم تا بیشر بنهانها وارسیدم، رهی را به بینیازی خود چنان که بود خریدم. قال ابن عطاء: لا تصح العبادة الّا بالتوبة و لا التوبة الا بالحمد علی ما وقعت علیه من طریق التوبة، و لا یصح الحمد الا بمداوة السیاحة و الریاضة، و لا هذه المقامات و المقدمات الا بمداومة الرکوع و السجود، و لا یصح هذه کلّه الا بالامر بالمعروف و النهی عن المنکر، و لا یصح شیء مما تقدّم الا بحفظ الحدود ظاهرا و باطنا، و المؤمن من یکون هذه صفته، لانّ اللَّه عز و جل یقول و بشر المؤمنین الذین بهذه الصفة. در آثار بیارند که فردا در رستاخیز قومی را از این امّت بترازوگاه آرند و فریشتگان که بر ایشان موکّل باشند بدیهای ایشان شمردن گیرند، که بار خدایا بد عهدانند بیوفایاناند، فراموش کاراناند، گنه کاراناند، دلیران و شوخاناند. رب العزة گوید جل جلاله: از آنجا که کردار ایشان است چناناند و از آنجا که کرم و عفو ماست، تائباناند، عابداناند، حامداناند، روزه داراناند، نماز گزاراناند، دوستی ما بجان و دل خواهاناند و بمهر ما یکتا گویاناند، زبان حال بیچارگان بنعت انکسار و افتقار میگوید که، خداوندا اگر فاسقیم و اگر عابد، چنان که هستیم آن توایم و بداشت توایم، برخواست تو موقوف و به بندگی تو معروف، از تو گذر نه و بی تو بسر نه.
ز پیری دگرگون شود رای نغز فراموش کاری درآید به مغز
اللَّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ پارسی آنست که اللَّه بریشان میافسون کند، و معنی آنست که اللَّه ایشان را بر آن افسوس میپاداش کند. چنانک در خبرست من سب عمارا سبه اللَّه هر که عمّار را دشنام دهد اللَّه او را دشنام دهد یعنی اللَّه آن کس را پاداش دهد جای دیگر گفت فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ و هم از این بابست نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ منافقان اللَّه را فراموش کردند تا اللَّه ایشان را فراموش کرد، و اللَّه فراموش کار نیست که گفت عزّ و علا وَ ما کانَ رَبُّکَ نَسِیًّا. این سخن در مخرج معارضه بیرون آمد و مراد بآن خبر است یعنی فرو گذارد ایشان را. چون فراموش کاران. و فی الخبر انّ اللَّه تعالی یقول للشقیّ یوم القیمة هل ظننت انک تلقانی یومک هذا فیقول لا، فیقول الیوم انساک، کما نسیتنی»
جوان و مست و فراموش کار و نادان است زمان زمان ز من بیدلش که یاد دهد؟
«وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّکَ» فرو نمیآئیم مگر بفرمان خداوند تو «لَهُ ما بَیْنَ أَیْدِینا» او راست آنچه پیش ما، «وَ ما خَلْفَنا» و آنچه پس ما، «وَ ما بَیْنَ ذلِکَ» و آنچه میان ماست «وَ ما کانَ رَبُّکَ نَسِیًّا» (۶۴) و خداوند تو هرگز فراموش کار نبود و نیست.