فراری

فراری

معنی کلمه فراری در لغت نامه دهخدا

فراری. [ ف ِ / ف َ ] ( ص نسبی ) گریزان. در حال فرار. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه فراری در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) گریزان ۲ - در حال گریز .

معنی کلمه فراری در دانشنامه عمومی

فِراری ( به ایتالیایی: Ferrari ) شرکت خودروسازی ایتالیایی است؛ که در زمینه طراحی و تولید خودروهای لوکس، اسپورت و سوپراسپورت فعالیت می نماید.
پیشینه تأسیس شرکت فراری به سال ۱۹۲۹ و راه اندازی شرکت اسکودریا فراری، توسط انزو فراری بازمی گردد. این شرکت در سال های نخست، در زمینه طراحی و ساخت خودروهای مسابقه ای، همچنین حامی مالی مسابقات اتومبیل رانی فعالیت می کرد. این شرکت از سال ۱۹۴۷ تولید خودروهای جاده ای، با برند فراری را آغاز نمود. در سال ۱۹۶۹ شرکت خودروسازی فیات، اقدام به خریداری ۵۰٪ از سهام این شرکت نمود، که در سال ۲۰۰۸ مالکیت فیات در فراری به ۸۵٪ افزایش پیدا کرد. هم اکنون شرکت اکسور با در اختیار داشتن ۲۲٪ و پیرو فراری ( فرزند انزو ) با ۱۰٪ از سهام این شرکت، مالکین اصلی فراری به شمار می آیند، همچنین بخشی از سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک و بورس ایتالیا معامله می شود.
در ۱۸ فوریه ۱۸۹۸ انزو آنسلمو فراری، در شهر مودنا کشور ایتالیا و در خانواده ای صنعتگر زاده شد. انزو در جوانی علاقه زیادی به تحصیلات رسمی و آکادمیک نداشت، ولی شیفته مسابقات اتومبیل رانی بود. او دوران سربازی را در جنگ جهانی اول آغاز نمود، ولی در حین خدمت در سال ۱۹۱۶ بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزا، به شدت بیمار و از سربازی معاف شد. در همان دوران، پدر وی نیز بر اثر همین بیماری درگذشت.
بحران اقتصادی و مالی ناشی از جنگ، باعث شد تا شرکت خانوادگی آن ها ورشکسته شود و انزو فراری پس از تلاش ناموفق برای استخدام در کارخانه فیات، در شرکت کوچکی به نام سی ام ان که در زمینه تبدیل انواع کامیون و وانت به خودروهای سواری فعالیت داشت، مشغول به کار شد.
فراری جوان، در سال ۱۹۱۹ با حضور در تیم اتومبیل رانی شرکت سی ام ان، وارد جهان مسابقات رالی شد، ولی موفقیت چندانی کسب نکرد. وی در سال ۱۹۲۰ شرکت سی ام ان را برای کار در شرکت آلفا رومئو ترک کرد و با تیم فرمول یک آلفا رومئو، توانست موفقیت قابل توجهی را در مسابقات محلی به دست آورد.
فراری پس از کسب موفقیت های متعدد، با علم به اینکه موفقیت وی در مدیریت تیم، بیشتر از رانندگی حرفه ای است، در سال ۱۹۲۹ تیم اتومبیلرانی فراری را تأسیس کرد و از رانندگی خودروهای مسابقه ای، دست کشید. تیم فراری توانست با بهینه سازی خودروهای ساخت آلفا رومئو، به موفقیت چشمگیری دست یابد. انزو فراری از سال ۱۹۳۸ رسماً به عنوان مدیر واحد تولید خودروهای مسابقه ای شرکت آلفا رومئو منصوب گردید. هم زمان با جنگ جهانی دوم، دولت موسولینی شرکت آلفارومئو را مصادره نمود.
فراری (ترانه دل شانون). «فراری» ( انگلیسی: Runaway ) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا دل شانون است که در فوریه ۱۹۶۱  ( ۱۹۶۱ - 02 ) منتشر شد. عمده شهرت این ترانه به دلیل قرار گرفتن در فهرست برتر ۱۰۰ ترانه بیلبورد هیت سال ۱۹۶۱ می باشد، این ترانه توسط دل شانون و نوازنده کیبورد، مکس کروک ساخته شد و در همان زمان باعث یک شهرت بین المللی بزرگ گردید، این ترانه با شماره ۴۷۲ در لیست رولینگ استون از ۵۰۰ ترانه منتخب و برگزیده همه دوران ها در سال ۲۰۱۰ قرار گرفت.
فراری (فیلم ۱۹۴۷). فراری ( انگلیسی: The Fugitive ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی جان فورد و امیلیو فرناندز است که در سال ۱۹۴۷ منتشر شد.
• هنری فوندا
• پدرو آرمنداریز
• وارد باند
• جی. کارول نایش
• رابرت آرمسترانگ
• لئو کریلو
• جان کوالن
• فورتونیو بونانووا
• کریسپین مارتین
• رودولفو آکوستا
فراری (فیلم ۲۰۰۳). فِراری ( انگلیسی: Ferrari ) فیلمی در ژانر زندگینامه ای است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سرجو کاستلیتو اشاره کرد.
فراری (فیلم ۲۰۱۱). فراری ( انگلیسی: Escapee ) فیلمی در ژانر ترسناک و جنایی است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دامینیک پرسل و ملیسا اوردوی اشاره کرد.
فراری (فیلم ۲۰۲۳). فِراری ( به انگلیسی: Ferrari ) یک فیلم ورزشی زندگی نامه ای آمریکایی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی مایکل مان و نویسندگی تروی کندی مارتین است. این فیلم دربارهٔ انزو فراری، بنیان گذار ایتالیایی تولیدکنندهٔ خودروی فراری، است و بر پایهٔ کتاب زندگی نامهٔ انزو فراری – مرد و ماشین چاپ سال ۱۹۹۱ از روزنامه نگار خودرو براک یتس ساخته شده است. بازیگران آن را آدام درایور، پنه لوپه کروز، شیلین وودلی، سارا گدون، گابریل لئون، جک اوکانل و پاتریک دمپسی تشکیل می دهند.
فِراری برای رقابت به منظور کسب شیر طلایی در هشتادمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز انتخاب شد و ۳۱ اوت ۲۰۲۳ در این جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ توسط نئون در ایالات متحده اکران شد. فِراری نقدهای عموماً مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و از سوی هیئت ملی بازبینی، یکی از ۱۰ فیلم برتر ۲۰۲۳ نام گرفت.
این فیلم زندگی انزو فراری در سال ۱۹۵۷ را دنبال می کند، که با مشکلات خانوادگی برخورد می کند و در عین حال برای مسابقهٔ میلی میگلیا ۱۹۵۷ آماده می شود.
• آدام درایور در نقش انزو فراری
• پنه لوپه کروز در نقش لورا فراری
• شیلین وودلی در نقش لینا لاردی
• گابریل لئونه در نقش آلفونسو د پورتاگو
• سارا گدون در نقش لیندا کریستین
• جک اوکانل در نقش پیتر کالینز
• پاتریک دمپسی در نقش پیرو تاروفی
مایکل مان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ شروع به کاوش در ساخت این فیلم کرد و در مورد پروژه با سیدنی پولاک بحث کرد. کریستین بیل در اوت ۲۰۱۵ برای بازی در نقش فراری وارد مذاکره شد. قرار بود فیلم برداری در تابستان ۲۰۱۶ در ایتالیا آغاز شود. بیل در ژانویه ۲۰۱۶ به دلیل نگرانی از برآوردن وزن مورد نیاز برای نقش قبل از شروع تولید، از فیلم خارج شد. این پروژه تا آوریل ۲۰۱۷ متوقف شد، زمانی که هیو جکمن برای به تصویر کشیدن فراری و نومی راپاس در نقش همسرش وارد مذاکره شدند. این پروژه دوباره تا ژوئن ۲۰۲۰ خاموش شد. مان و جکمن هنوز به هم وابسته بودند و راپیس دیگر درگیر آن نبود. فیلم برداری قرار بود در آوریل ۲۰۲۱ آغاز شود.
جکمن در فوریه ۲۰۲۲ فیلم را ترک کرد و آدام درایور اکنون در نقش فراری بازی می کند. پنه لوپه کروز و شیلین وودلی نیز به بازیگران این فیلم پیوستند. در ماه ژوئیه، گابریل لئون، سارا گدون، جک اوکانل و پاتریک دمپسی به بازیگران اضافه شدند. پیش تولید در آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد و فیلم برداری در ابتدا در ژوئیه در مودنا آغاز شد.
فراری (مجموعه تلویزیونی ۱۹۶۳). فراری ( انگلیسی: The Fugitive ) یک مجموعه تلویزیونی درامِ آمریکایی است که از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ میلادی در ۴ فصل و ۱۲۰ قسمت، از شبکهٔ ای بی سی به روی آنتن رفت.
سه فصل اول این سریال، سیاه وسفید و فصل آخر آن به طریقهٔ رنگی تصویربرداری شده بود. این مجموعه، نامزدِ دریافتِ ۵ جایزه امی بود که در سال ۱۹۶۶ میلادی، برندهٔ «جایزهٔ امی بهترین سریال درام تلویزیونی» شد.
در سال ۲۰۰۲ میلادی، مجلهٔ تی وی گاید آن را در رتبهٔ سی و ششم از ۵۰ مجموعه تلویزیونیِ برتر در تمام اعصار جای داد و در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز، شخصیت «مرد یک دست» را پنجمین شخصیت منفی و منفور در تمامِ دوران معرفی کرد.
این مجموعه تلویزیونی، در سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵ خورشیدی، با دوبلهٔ فارسی از تلویزیون ملی ایران پخش شد.
فراری (مجموعه تلویزیونی ۲۰۰۱). فراری ( انگلیسی: The Fugitive ) یک مجموعهٔ تلویزیونی درام اکشن آمریکایی است که از ۶ اکتبر ۲۰۰۰ تا ۲۵ مه ۲۰۰۱ در سی بی اس پخش شد. در این مجموعه بازیگرانی نظیر تیم دالی، میکلتی ویلیامسون، استیون لانگ و ویل اِستِـس ایفای نقش می کنند. این یک بازسازی از مجموعه تلویزیونی در دههٔ ۱۹۶۰ به همین نام است که توسط روی هاگینز ساخته شده است.
فراری (مجموعه تلویزیونی ۲۰۲۰). فراری ( انگلیسی: The Fugitive ) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در سبک فیلم اکشن، دلهره آور و داستان توطئه است که توسط نیک سانتورا برای شبکه کوییبی ساخته شده بود. این یک بازسازی از فراری ( مجموعه تلویزیونی ۱۹۶۳ ) و فراری ( فیلم ۱۹۹۳ ) است که هر دو به همین نام هستند، اما شخصیت های جدیدی دارند. این سریال توسط استیون هاپکینز کارگردانی شده است.
این سریال برای اولین بار در ۳ اوت ۲۰۲۰ پخش شد. قسمت ها ۶ تا ۹ دقیقه هستند.
در مترو، بمب گذاری می شود و کارگری به نام «مایک فرو» می خواهد مطمئن شود که همسر و دخترش آسیبی ندیده اند. اما با انتشار مدارک اشتباه در شبکه های اجتماعی باعث می شود مظنون و مقصر شناخته شود.
در ژوئیه ۲۰۱۹ اعلام شد این سریال بخشی از سرویس کوییبی باشد. در سپتامبر، استیون هاپکینز با شروع فیلمبرداری در اکتبر به کارگردانی آورده شد.

معنی کلمه فراری در ویکی واژه

evaso

جملاتی از کاربرد کلمه فراری

ز میدان جدال آمد فراری به حصن شهر سلطان شد حصاری
آبی و نه خیلی صورتی، فیلمی به نویسندگی و کارگردانی میگوئل فراری است که در نوامبر ۲۰۱۲ به بهره‌برداری رسید. این فیلم درام به مسائل بحث براگیزی مثل: همجنس‌گراهراسی، همجنس‌گرایی، تراجنسی و خشونت خانگی در ونزوئلا می‌پردازد.
کردی از حرف خدایی نی همین پرخون دل مرا صبر و طاقت از دل غمدیده من شد فراری
فراری (۱۹۶۰–۶۱) ·
تا کی از دار الغروری سوختن دار السّرور تا کی از دار الفراری ساختن دار القرار
در این روز نبود نشاط اختیاری که هست از نهیب فرح غم‌فراری
فراری گوی بود درآن سپاه که شمشیر زن بود وناورد خواه
سر وحدت از جبینش آنچنان شد آشکار کز در و دیوار بیت الله فراری شد و تن
آدامز تلاش زیادی برای به تصویر کشیدن فرار ویتنامی‌ها به سمت تایلند داشت. تصاویر او رئیس‌جمهور جیمی کارتر را واداشت تا از ۲۰۰٬۰۰۰ فراری ویتنامی حمایت کند.
مازراتی و فراری تحت کنترل اف‌سی‌ای ایتالی نیستند. مازراتی به‌طور مستقیم متعلق به اف‌سی‌ای است، درحالی‌که فراری از اف‌سی‌ای در سال ۲۰۱۵ جدا شده‌است.
بودند بهر پشته و بیغوله فراری یا در دهن مار و دل مور حصاری
پس آن گه باز از خامی فراری ز بدبختی نموده اختیاری
تا کی از دار الغروری سوختن دار السرور تا کی از دار الفراری ساختن دار القرار
دستهٔ دزدان چون دیدند این معنی را هریکی بهر فراریدن‌، چون فرفره شد