فرار کردن

معنی کلمه فرار کردن در لغت نامه دهخدا

فرار کردن. [ ف ِ / ف َ ک َدَ ] ( مص مرکب ) گریختن. جَستن. رجوع به فرار شود.

معنی کلمه فرار کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) گریختن جستن .

معنی کلمه فرار کردن در ویکی واژه

sfuggire
scappare

جملاتی از کاربرد کلمه فرار کردن

پس از مرگ دونگ ژو، چند تن از وفاداران او، مانند فن چو، گو سی و لی جو، فرار کردند زیرا معتقد بودند وفاداری آنها به دونگ ژئو به عنوان خیانت در نظر گرفته می‌شود. وانگ یون، که پس از مرگ دونگ ژئو، کنترل دولت را به دست گرفته بود، درخواست عفو آنها را شنید و گفت: «از همه کسانی که باید عفو شوند، آنها استثنا هستند.» وفاداران دونگ ژئو از اظهارات وانگ یون خشمگین شدند و به جنگ پرداختند. با این حال، آنها توسط لو بو و نیروهای امپراتوری شکست خوردند. در نهایت، نیروهای باقیمانده دونگ ژئو موفق شدند با پرت کردن حواس لو بو، او را فریب دهند و کنترل چانگان را به دست گرفتند. وانگ یون نیز کشته شد.
هنگامی که والای سقوط کرده، ملکور شکست خورد، ائون‌وه دو سیلماریل باقی‌مانده را از تاج وی برداشت و آن‌ها را برای در امان ماندن در مکانی امن نگهداری کرد.. دو پسر باقی‌مانده فئانور آن سیلماریل‌ها را دزدیده و فرار کردند، اما ائون‌وه اجازه نداد که آن‌ها کشته شوند.
پس مرگ ادوارد در ۴ ژانویه ۱۰۶۶ ، برادرش هارولد برتخت نشست. ادیث در طی دو جنگ استمفورد بریج در (۲۵ سپتامبر ۱۰۶۶) و هیستینگز (۱۴ اکتبر ۱۰۶۶) چهار تن از برادران خود را از دست داد. ( تاستینگ ، هارولد ، گیرث و لیواین ). برادر دیگرش ولفنوث در سال ۱۰۵۱ ابتدا در اسارت ادوارد بود و پس از به قدرت رسیدن ویلیام فاتح در نورماندی زندگی خود را به اسارت گذراند. بنابراین ادیث تنها عضو ارشد خاندان گادوین هنگام پیروزی نورمان‌ها در انگلستان برجا ماند. فرزندان گادوین نیز به ایرلند فرار کردند.
در پایان مرحلهٔ سوم، وینو توانست پیراهن صورتی را از کدل ایونز که در ۱۵ کیلومتری خط پایان تصادف کرد، بگیرد؛ ولی در مرحلهٔ بعد آن را به وینچنزو نیبالی داد. دوباره در شرایط بارانی مرحلهٔ هفتم که بسیاری از رقیبان زمین‌خوردند، رهبر جیرو شد و آن را برای چهار روز حفظ کرد. در مرحلهٔ یازدهم، حدود ۵۰ رکابزن از جمله ریچی پورت فرار کردند و با فاصلهٔ حدود ۱۳ دقیقه زودتر از گروه اصلی از خط پایان گذشتند تا وینو پیراهن صورتی را به پورت بدهد.
اردوان یک فرمانده ارتش و نجیب‌زاده اهل پادشاهی ارمنستان بود که همراه با گلاک به ایران فرار کرد و مورد استقبال دربار شاهنشاه شاپور دوم ساسانی (حک. ۳۰۹–۳۷۹) قرار گرفت. او از سوی شاپور برای گرفتن شاه پاپ و مادرش به ارمنستان فرستاده شد اما موفق نشد و آن دو فرار کردند.
روابط بین حکومت عراق و جمعیت کُرد این کشور در دهه‌های گذشته تلخ بوده است به ویژه آنکه کشتارهای صدام حسین در دهه ۱۹۸۰ ضربات سنگینی به این مردم وارد آورد. پس از قیام‌هایی که در دههٔ ۹۰ میلادی در عراق رخ داد بسیاری از کردها از سکونت‌گاه‌های خود فرار کردند و سازمان ملل منطقهٔ پرواز ممنوع در شمال عراق تشکیل داد تا از ادامهٔ درگیری‌ها ممانعت به عمل آورد. با این وجود بعد از سقوط رژیم بعث و استقرار نظام جدید پیشرفت زیادی در این روابط ایجاد شد به‌طوری‌که نخستین رئیس‌جمهور کرد به نام جلال طالبانی در سال ۱۳۸۴ در عراق به قدرت رسید. همچنین بر اساس مادهٔ ۴ قانون اساسی جدید عراق زبان کردی در کنار زبان عربی یکی از زبان‌های رسمی این کشور به‌شمار می‌رود.
فرار کردند ز کشور کی ز سودت طبع ز سوء هنجار
در سال ۶۲۵ میلادی، ابوعبیده در احد علیه خالد بن ولید جنگید. بر اساس روایات اسلامی در این جنگ بسیاری از مسلمانان فرار کردند، در حالی که ابوعبیده ایستادگی کرد و در کنار علی، محمد را از حمله سپاهیان قریش نجات داد. معروف است که چند دندان ابوعبیده در این جنگ شکست.
به گزارش شبکه العالم خبرگزاری رسمی سوریه؛ گروه تروریستی داعش ده‌ها نفر از اهالی روستای تل تمر را به قتل رساند. صدها نفر از اهالی این منطقه نیز به مناطق مجاور - تحت کنترل ارتش سوریه و کردها - فرار کردند. عناصر داعش همچنین یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای منطقه تل هرمز و ده‌ها خانه را در تل شامیرام، تل نصری، الاغیبش، توما یلدا و الحاووز به آتش کشیدند.