فراداده

معنی کلمه فراداده در فرهنگستان زبان و ادب

{metadata} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] مجموعۀ گسترده ای از اطلاعات دربارۀ چگونگی توصیف و کاربرد داده ها

معنی کلمه فراداده در ویکی واژه

مجموعۀ گسترده‏ای از اطلاعات دربارۀ چگونگی توصیف و کاربرد داده‏ها.

جملاتی از کاربرد کلمه فراداده

کارهای آژانس امنیت ملی، مانند جاسوسی از رهبران ضد جنگ ویتنام و همکاری آن سازمان در جاسوسی صنعتی، در موارد زیادی، موضوع جنجال‌های سیاسی بوده‌اند. در سال ۲۰۱۳ (میلادی) بسیاری از برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی، بدست کارمند پیشین آن، ادوارد اسنودن فاش شدند. بر پایه اسناد افشا شده، آژانس امنیت ملی، ارتباطات میلیاردها نفر در جهان را از جمله، شهروندان آمریکا رهگیری و نگهداری می‌کند. همچنین این اسناد نشان دادند که آژانس امنیت ملی، حرکت صدها میلیون نفر از مردم را با استفاده از فراداده تلفن‌های همراه، ردیابی می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که آژانس امنیت ملی، در سطح بین‌الملل، توانایی نظارت بر ترافیک اینترنت داخلی کشورهای خارجی را با روشی به نام «مسیریابی بومرنگی» دارد.
مارینا: پایگاه داده آژانس امنیت ملی برای فراداده اینترنت
علاوه بر آن، ادوارد اسنودن، وجود برنامه فوق محرمانه ایکس‌کی‌اسکور را فاش کرد که به آژانس امنیت ملی اجازه می‌دهد «در پایگاه داده‌های بسیار بزرگ فراداده‌ها به همراه درونمایه ایمیل و دیگر کنش‌های اینترنتی، مانند سوابق وبگردی، بر پایه نام، شماره تلفن، نشانی آی‌پی، کلیدواژه، زبان استفاده شده، یا گونه مرورگر وب، جستجو کند». ایکس‌کی‌اسکور، فناوری توانایی هدف‌گیری شهروندان آمریکایی برای نظارت الکترونیک گسترده بدون حکم دادگاه، با استفاده از برخی اطلاعات شناسایی، مانند نشانی آی‌پی یا ایمیل را برای مراجع غیرقانونی فراهم می‌کند که به نام «تحلیل‌گر» (واکاو) شناخته می‌شوند.
الگولیا چندین مزیت را برای رویکرد خود ازجمله سرعت پاسخ از جستجوی یک سایت واحد به‌جای کل وب، ادعا می‌کند. علاوه بر این، از آنجا که جستجوی الگولیا را می‌توان با توجه به سایت مشتری، ساختار شناخته شده آن و جنبه‌های فراداده آن تنظیم کرد، جستجوی هوشمندتر و خاص‌تری از سایت را نسبت به جستجوی متنی وب عمومی می‌تواند ارائه دهد. این باعث بهبود ارتباط نتایج جستجو می‌شود، زیرا موتور جستجو ممکن است در این شرایط معنای محتوای سایت را در نظر بگیرد.