فرادا

معنی کلمه فرادا در فرهنگ عمید

۱. [مقابلِ جماعت] (فقه ) ویژگی نمازی که به تنهایی خوانده شود.
۲. (قید ) به تنهایی (خواندن نماز ): نمازش را فرادا خواند.

معنی کلمه فرادا در ویکی واژه

[مقابلِ جماعت] (فقه) ویژگی نمازی که به‌تنهایی خوانده شود.
به‌تنهایی (خواندن نماز): نمازش را فرادا خواند.

جملاتی از کاربرد کلمه فرادا

ای بلبل همدرد دمی گوش فرادار من هم بسرایم بود این غم شودم کم
کرا امروز، سر مهمانست، بر دوش، که فرادا خواست کرد از تن فراموش؟
گوش فراداده ‌گل تا به چمن بشنود از دهن عندلیب شرح غم بی‌شمار
ولی به عصر نمازش دگر فرادا بود که زیر خنجر شمر شریر تنها بود
به گفته آریان (۸۶ میلادی) مورخ یونانی گروهی از تپورها بین هیرکانیا و آمارد ساکن بودند که اسکندر مقدونی پس از دست یابی به سرزمین آمارد ولایت آمارد را به ساتراپ تپورستان که والی آن فرادات فرمانده قوم تپور بود ضمیمه کرد.
تابم ز دل برد کافرادایی بالا بلندی کوته قبایی
فرادات فرمانده قوم تپور در نبرد هخامنشیان و یونانیان و همچنین والی تپورستان در عهد خشیارشای بزرگ و اسکندر مقدونی می‌باشد.
در گزارشی از بازرسان ارشد شش سازمان اطلاعاتی که در سپتامبر ۲۰۱۵ از طبقه‌بندی خارج شد آشکار شد که جرج بوش، در اصل، اجازه گردآوری فراداده ایمیل و تماس‌های تلفنی کسانی را داده بود که یک سوی ارتباط آنها در خارج از آمریکا بود یا ارتباطی با تروریسم وجود داشت. اما در سال ۲۰۰۴ وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا دریافت که پس از آنکه جرج بوش اعلام کرد که آژانس امنیت ملی، اجازه هر کاری را دارد این آژانس، فراداده همه ارتباطات درون آمریکا را هم گردآوری می‌کرده است. اما واکاوها تنها اجازه نگاه به فراداده مرتبط با تروریسم را داشتند. با این فرمول‌سازی بازنگری شده، جرج بوش، مجوز کار استلار ویند را در ۱۱ مارس ۲۰۰۴ تمدید کرد.
در سال ۲۰۱۴ میهاو کویاتکوفسکی برندهٔ مسابقات قهرمانی جهان در پونفرادا شد. در فوریهٔ ۲۰۱۵ تیم با فرناندو گاویریا قهرمان اومنیوم جهان قرارداد امضا کرد. در سال ۲۰۱۶ گاویریا قهرمان اومنیوم جهان شد. همچنین تونی مارتین به قهرمانی تایم تریل جهان رسید و تیم برای سومین بار (پس از سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳) قهرمان تایم تریل تیمی جهان شد.
پس از آنکه اسکندر وارد شهر آروس گردید و کراتر و اریگسوس را در اینجا یافت. آنها فرادات حاکم تپوری‌ها را همراه آورده بودند. اسکندر این اسیر را خوب پذیرفت. پس از آن آن مناپیس را که در زمان اُخُس فرار کرده و به دربار فلیپ پناهنده شده بود والی هیرکانیا کرد و فرادات را به حکومت تپورستان ابقا داشت.
فلک، قالبی آزاد و بدون حق تألیف (رایگان) به همراه نرم‌افزار آزاد پیاده‌سازی‌شده در دسترس است. فلک از فراداده، جلد آلبوم و جستجوی سریع پشتیبانی می‌کند. گرچه پشتیبانی از اجرای فلک در دستگاه‌های صوتی قابل‌حمل و سامانه‌های صوتی نسبت به قالب‌هایی چون ام‌پی‌تری و پی‌سی‌ام فشرده‌نشده محدودتر است، اما دستگاه‌های سخت‌افزاری بیشتری از فلک نسبت به سایر قالب‌های فشرده‌شدهٔ بی‌اتلاف مانند وِیوپَک پشتیبانی می‌کنند.
به دولت یافتن شاید همه کام چو دانه هست مرغ آید فرادام
افراداین طایفه درسیستان ایران وافغانستان ،خاش(لادیز)،سراوان،شیراز،کویته،کراچی و...ساکن هستند.
ذره خشتی که فراداشته کیهان عظیم باز کیهان به دل ذره فرو می‌بینم
هر کجا هست ره فرادانی بنده گشتست از پی نانی
شایع‌ترین مشاغل مرتبط با آرشیو به کتابداران، موزه داران و مدیران سوابق تعلق دارد. شغل بایگانی متمایز از کتابدار است. این دو شغل دارای دوره‌های آموزشی جداگانه و پیرو اصول جداگانه و مجزا هستند و توسط سازمان‌های حرفه ای جداگانه ای ارائه می‌شوند. به‌طور کلی، کتابدار تمایل دارد که به رسانه‌های منتشرشده رسیدگی کند (جایی که ابرداده‌هایی مانند نویسنده، عنوان و تاریخ انتشار منابع مشخص و به صورت استاندارد ارائه می شودند)، در حالی که بایگانی با رسانه‌های منتشر نشده (که دارای چالش‌های مختلف مانند مشخص نبودن فراداده هستند) سر و کار دارد.
دیگر نوع آن که داند که اگر خویشاوند بودی نه درویش یا درویش بودی نه خویشاوند ندادی، لکن چون این هردو فراهم آمد وی را فرادادن داشت، و مثل اول چنان بود که دو تن سنگی برگیرند و هریکی تنها خود بر آن قادر بود و مثل این دیگر چنان بود که دو ضعیف بیاوری با یکدیگر سنگی برگیرند که هریکی از آن عاجز باشند. سیم نوع آن که یک غرض ضعیف بود و فرکار ندارد و یکی قوی چنان که تنها به کار دارد، لکن به سبب آن یکی کار آسانتر باشد، چنان که کسی به شب نماز کند تنها، ولکن چون قومی حاضر آیند بر وی آسان تر بود و به نشاط تر باشد، اما برای نظر ایشان نماز نکند. اگر امید ثواب نیستی. و مثل این چنان بود که مردی قوی سنگی برتواند گرفت، لکن ضعیفی با وی نیز یاری دهد تا آسان تر شود. این هر یکی حکمی دیگر دارد چنان که در اخلاص گفته آید. و مقصود آن است که بدانی که معنی نیت غرض باعث و محرک باشد و این گاه خالص بود و گاه آمیخته.
کنون ای نیوشنده بگمار هوش بدین داستان به فرادار گوش