فراخوانی

معنی کلمه فراخوانی در فرهنگستان زبان و ادب

{recall} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] احضار موقت یا دائم رئیس نمایندگی دیپلماتی یک کشور

جملاتی از کاربرد کلمه فراخوانی

نیروهای امنیتی با هدف متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور کرده‌اند. شماری از هنرمندان در فراخوانی خواستار تجمع در مقابل تئاتر شهر در تهران شده بودند. تجمع‌کنندگان در حمایت از خانواده کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و همچنین مردم خوزستان در مقابل تئاتر شهر دست می‌زدند و شعار می‌دادند «آبان فرزند ندارد، خوزستان آب ندارد» یا «کشور آب ندارد، کشتار ادامه دارد.»
تابع بازگشتی مشابه توابع دیگر کار می‌کند. برای هر فراخوانی بازگشتی یک نمونهٔ جدید از تابع در پشته ایجاد می‌شود.
در تاریخ ۱۳ ژوئن سال ۱۹۹۴، او متوجه یک سری ناسازگاری در محاسبات شد، بعد مدت کوتاهی که به مجموعه کامپیوترهایش یک سیستم پنتیوم اضافه کرد و تا ۱۹ اکتبر سال ۱۹۹۴، قادر به برطرف کردن عوامل دیگری (مثل مشکلات برنامه‌نویسی، مجموعه تراشه‌های مادربورد و غیره) نبود. در ۲۴ اکتبر سال ۱۹۹۴، گزارش مشکل را به اینتل فرستاد. طبق گزارش‌ها، خودِ اینتل در ژوئن سال ۱۹۹۴ از مشکل باخبر شده بود و در این مرحله اقدام به حل مشکل کرده بود ولی تصمیم داشت جزییاتی به‌صورت عمومی منتشر نکند و سی‌پی‌یو معیوبی را فراخوانی نکند.
فراخوانی مستقیم سیستم عامل، عموماً تحت سیستمی که از حافظهٔ محافظت شده استفاده می‌کند، امکان‌پذیر نیست. سیستم عامل در سطح بالاتری (حالت هسته) از کاربر (حالت کاربر) اجرا می‌شود؛ یک وقفه (نرم‌افزاری) برای درخواست از سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان‌های سطح بالا عموماً این ویژگی را ندارند، بنابراین با استفاده از اسمبلر درون برنامه ای، توابع بسته‌بندی برای فراخوانی‌های سیستمی نوشته می‌شود.
در مراسم چهلم نامداری، همسر او اعلام کرد که وی مکرراً برای بازجویی فراخوانی می‌شده و گذرنامه او نیز ضبط گردیده و ممنوع‌الخروج بود.
در پایین، فهرست مختصری از حوادث مدرن که منجر به تنش عمومی، آزار و اذیت، فراخوانی به قتل، یا دیگر اشکال سرکوب شده‌اند آمده‌اند.
در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۱ تظاهرات بزرگی متشکل از بیش از ۱۶۰۰۰ معترض در صنعا برگزار شد، و بلافاصله پس از آن توکل کرمان، فعال حقوق‌بشر و سیاستمدار، آن را «روز خشم» در تاریخ ۳ فوریه نامید. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوآ، سازمان دهندگان یک میلیون معترض را فراخوانی کردند.
عمر حافظه اختصاص داده شده هم مسئله دیگری است. هیچ‌یک از روش‌های ایستا و خودکار برای همه موقعیت‌ها مناسب نیستند. در حالت ایستا متغیرها چه استفاده شوند و چه استفاده نشوند در تمام مدت زمان اجرای برنامه در حافظه باقی می‌مانند. در روش اختصاص خودکار هم داده‌ها نمی‌توانند در فراخوانی چندباره تابع در حافظه باقی بمانند. در خیلی از موارد برنامه‌نویس احتیاج به انعطاف بیشتری برای مدیریت عمر حافظه اختصاص یافته دارد.
هزینهٔ ساخت آرامگاه ۲۵ هزار تومان برآورد می‌شد. انجمن آثار ملی به پیشنهاد ارباب کیخسرو برگه‌هایی چاپ کرد تا از طریق آن برای کمک مالی یا قرعه‌کشی برای ساخت آرامگاهی شایستهٔ فردوسی، فراخوانی همگانی شود اما تا ۳۰ خرداد ۱۳۰۶ انجمن آثار ملی نتوانست بیش از ۳٬۷۳۸ تومان جمع کند. در این تاریخ، ارباب کیخسرو که مسئول امور اداری و مالی مجلس شورای ملی بود، از مجلس درخواست کرد بیست هزار تومان از بودجهٔ خود را به ساخت آرامگاه فردوسی اختصاص دهد. مجلس در ۲۹ تیر به این درخواست رأی موافق داد، مشروط بر اینکه ارباب کیخسرو خود ناظر بر هزینهٔ آن باشد و بنای آرامگاه تا حداکثر دو ماه پس از دریافت بودجه آغاز شود.