فرآور

معنی کلمه فرآور در لغت نامه دهخدا

فراور. [ ف َ وَ ] ( اِخ ) نام موضعی است در خراسان و در آنجا چشمه ای است که چون در آن چشمه غوطه خورند تب ربع را زایل کند. ( برهان ). ظ. مصحف «فراو» یا «فراوه » است. ( ازحاشیه برهان چ معین ). رجوع به فراو و فراوه شود.

معنی کلمه فرآور در فرهنگ فارسی

نام موضعی است در خراسان و در آن جا چشمه ایست که چون در آن چشمه غوطه خورند تب ربع را زایل کند .

معنی کلمه فرآور در فرهنگستان زبان و ادب

{processor} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] ماشینی که دو یا چند عمل شامل سرشاخه زنی، شاخه بُری، پوست کنی، بینه بَری، اندازه گیری یا خرد کردن را بر روی یک درخت افتاده انجام می دهد

جملاتی از کاربرد کلمه فرآور

در سال ۵۸ پس از میلاد، رومیان به این سرزمین تاخت آوردند و پس از آن این منطقه و تاکستانهای ش، کانون کشت انگور و فرآوردن شراب برای روم شد و ایشان برای نگهبانی و نگه‌داری از این صنعت پرسود پاسگاه‌های بسیاری در این منطقه برپا کردند.
قبل از استقلال ارمنستان اقتصاد این کشور اقتصادی صنعت محور بود. صنایع فعال در این منطقه در سال‌های قبل از استقلال عبارت بودند از صنعت تولید مواد شیمیایی، تولید ماشین آلات صنعتی، فرآوری مواد غذایی، نساجی، تولید رزین و الکترونیک. مسئله با اهمیت وابستگی این صنایع به واردات مواد اولیه از کشورهای خارجی بود که سبب تضعیف آن‌ها شد.
این دسته از واکنش‌ها در فرآوری مواد مختلف در صنایع شیمیایی از جمله مواد خوراکی، لاستیک ها؛ روغن‌ها و پلاستیک‌ها، کاربرد دارند.
برای کامپوزیت‌های لاستیکی، استحکام قبل از پخت در هنگام شکل‌گیری و ساخت موادی مانند تایرهای رادیال ، مسیرهای مخزن و غیره ضروری است. این لاستیک‌ها باید در طول فرآوری از یک آسیاب به آسیاب دیگر کشیده شوند تا محصول نهایی ولکانیزه تشکیل شود. استحکام قبل از پخت امکان این انتقال را بدون پارگی یا چروک شدن قطعه کار فراهم می کند.
ستاد تنظیم بازار، ۲۲ اردیبهشت، قیمت چهار کالای اساسی در ایران، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع و فرآورده‌های شیری، را رسماً تغییر داد. احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، افزایش قیمت چهار کالای اساسی را گام بزرگ اقتصادی خواند و تأکید کرد که قیمت حمل و نقل بالا نمی‌رود و هیچ کالای دیگری نیز حق افزایش قیمت ندارد.