فدراسیون

معنی کلمه فدراسیون در لغت نامه دهخدا

فدراسیون. [ ف ِ دِیُن ْ ] ( فرانسوی ، اِ ) اتحادیه چند کشور. ( حییم ). دولتی که چند ایالت با هم تشکیل دهند. ( وبستر ). || اتحاد. ( حییم ). || در تداول فارسی امروز به انجمنی اطلاق می شود که برای تنظیم و نظارت بر امور اجتماعی تشکیل گردد، و بیشتر مورد استعمال آن در کارهای ورزشی است.

معنی کلمه فدراسیون در فرهنگ معین

(فِ یُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - اتحادیه ای مرکب از چند کشور یا استان . ۲ - سازمان یا انجمنی که برای ادارة یک رشته ورزشی تشکیل می شود.

معنی کلمه فدراسیون در فرهنگ عمید

۱. (ورزش ) سازمان یا انجمنی که برای اداره کردن رشته ای ورزشی تشکیل شود.
۲. اتحادیه ای از سندیکاهای کارگری.
۳. (سیاسی ) اتحادیه ای از چند ایالت که به صورت یک کشور اداره می شود.

معنی کلمه فدراسیون در فرهنگ فارسی

اتحادچندکشور، اتحادچنداستان، اتحادچنددسته ازمردم، سازمان یاانجمنی که برای اداره کردن رشتهای ازورزش تشکیل شود
( اسم ) ۱ - اتحاد چند کشور و حکومت مستقل یا چند استان ( ایالت ) که در امور داخلی خود استقلال دارند و جمعا به صورت دولتی متحد در آیند ۲ - سازمانی ورزشی که اداره کننده یک رشته ورزش است : فدراسیون فوتبال فدراسیون کشتی .

معنی کلمه فدراسیون در دانشنامه آزاد فارسی

فِدْراسیون (federation)
واحدی سیاسی متشکل از چند واحد یا دولت کوچک تر، با اختیار تصمیم گیری در زمینۀ موضوعاتی ملی از قبیل سیاست خارجی و دفاع با حکومت مرکزی. در فدراسیون دولت ها خودمختاری منطقه ای و محلی خود را تا حد زیادی حفظ می کنند. میان فدراسیون و کنفدراسیون، که اتحادیۀ سست تری از دولت ها برای یاری متقابل است، باید فرق گذاشت. برخی از نمونه های معاصر دولت های فدرال که از ۱۷۵۰ به این سو تشکیل شده اند، عبارت اند از ایالات متحده امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، جمهوری فدرال آلمان، مالزی و میکرونزی.

معنی کلمه فدراسیون در ویکی واژه

(ورزشی): سازمانی که وظیفه تهیه قوانین و نظارت بر اجرای آنها، تنظیم برنامه مسابقات، و مانند آنها را در یک رشته ورزشی برعهده دارد. فدراسیون فوتبال، فدراسیون کشتی.
سازمان یا انجمنی که برای اداره یک رشته ورزشی تشکیل می‌شود.
اتحادیه‌ای مرکب از چند کشور یا استان. فدرال.

جملاتی از کاربرد کلمه فدراسیون

وحیدیان دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی از دانشگاه تهران است. وی به عنوان مربی تیم ملی در بازی‌های آسیایی بانکوک ۱۹۷۰ به مقام چهارم رسید. وی نائب رئیس فدراسیون والیبال نیز بوده‌است.
بنا بر آمار سال ۲۰۱۱ جمعیت داغستانی‌های ترکیه به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسید که از این تعداد فقط ۲۰۰۰۰ نفرشان به زبان والدین خود مسلط بوده‌اند. به این ترتیب پرجمعیت‌ترین پراکندگی آوارها در خارج از مرزهای اتحاد شوروی پیشین و به ویژه خارج از فدراسیون روسیه در ترکیه است.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون قهرمان فدراسیون روسیه شده‌است.
این سازمان که در سال ۱۹۶۶ تأسیس شده عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا و فیفا نیز می‌باشد و مقر آن در شهر لیمبه است.
سانچز در سال ۲۰۰۶ بازی‌های ملی اش را آغاز کرد و در تاکنون در دو جام جهانی ۲۰۱۰ و جام جهانی ۲۰۱۴ و دو کوپا سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ و یک جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ حضور داشته است.
این فیلم علاوه‌بر کسب جایزه اصلی این رویداد سینمایی، جایزه فیپرشی (انجمن بین‌المللی منتقدین فیلم) و جایزه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های فیلم را به همراه جایزه کیفیت زندگی جشنواره، از آن خود کرد.