فحص

معنی کلمه فحص در لغت نامه دهخدا

فحص. [ ف َ ] ( ع مص ) واپژوهیدن. ( تاج المصادر بیهقی ). بازکاویدن از چیزی. ( منتهی الارب ): علیک بالفحص عن هذا الحدیث. ( اقرب الموارد ). فحث. رجوع به فحث شود. || تفتیش کردن. ( منتهی الارب ). || پر گردانیدن باران خاک را. || شتافتن. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || جنبیدن دندان پیشین کودک. || آشیانه ساختن سنگخوار در خاک. || ( اِ ) هر جا که جای باش مردم باشد. ( منتهی الارب ).
فحص. [ ف َ ] ( اِخ ) ناحیه بزرگی از اعمال طلیطله. ( معجم البلدان ).
فحص. [ ف َ ] ( اِخ ) اقلیمی از اقالیم سوسه. ( معجم البلدان ).
فحص.[ ف َ ] ( اِخ ) اقلیمی در اشبیلیه. ( معجم البلدان ).

معنی کلمه فحص در فرهنگ معین

(فَ حْ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) کاویدن ، جستجو کردن . ۲ - (اِمص . ) کاوش ، جستجو.

معنی کلمه فحص در فرهنگ عمید

۱. کاویدن، جستجو کردن.
۲. کاوش، جستجو.

معنی کلمه فحص در فرهنگ فارسی

کاویدن، جستجوکردن، کاوش وجستجو
۱ - ( مصدر ) کاویدن جستجو کردن ۲ - تفتیش کردن ۳ - ( اسم ) کاوش جستجو ۴ - تفتیش .
اقلیمی در اشبیلیه

معنی کلمه فحص در ویکی واژه

کاویدن، جستجو کردن.
کاوش، جستجو.

جملاتی از کاربرد کلمه فحص

حسن ز حجره به سوی حسین شتاب نمود تفحص الم قلب آن جناب نمود
عباس پالیزدار، دبیر کمیته تحقیق و تفحص از قوه قضاییه در دو سخنرانی جنجالی خود، افشا کرد که ۵۰ تن از مقامات و روحانیان بلندپایه نظام جمهوری اسلامی در فساد اقتصادی، از جمله، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی از فرزندانش مانند مهدی هاشمی دست دارند.
در مهرماه ۱۳۹۰ نادر قاضی پور، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از گروه خودروسازی سایپا در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به دادستان تهران خواستار ممنوع‌الخروجی رئیس و اعضای هیئت‌مدیره این شرکت شد و اعلام نمود که هیچ نظارت دقیقی بر گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی سایپا وجود ندارد، بنابراین پرونده اختلاس در سایپا اگر مهم‌تر از اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در ایران نباشد، کم‌تر نیست.
در این گزارش همچنین به پرداخت ماهانه ۶۰میلیون تومان به مشاورانی که در استان دیگری غیر از اصفهان سکونت داشتند و خدماتی ارایه نمی‌دادند، پرداخت ۲۲میلیارد تومان به صدا و سیما بدون هیچ قراردادی، پرداخت ۲/۵میلیارد تومان به اداره اطلاعات استان اصفهان و خرید خودروهای خارجی، تخلف ۷هزار میلیارد تومانی در حوزه بورس و سرمایه‌گذاری و پرداخت ۴۱۷میلیون تومان به افراد تأثیر گذار در انتشار توییتر برای جو سازی علیه تحقیق و تفحص مجلس نیز اشاره شده‌است.
گفتا چه تفحص کنی احوال گروهی کز گند طمعشان سگ صیاد نبوید
تو کز تفحص عنقا غبار خواهی شد چرا غزال قناعت نمی‌کنی تسخیر
۱۲) رئیس کمیتة تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست کشور؛
گزارش طولانی تحقیق و تفحص دربارهٔ عملکرد مالی صدا و سیما در کمسیون فرهنگی مجلس ششم به ریاست احمد پورنجاتی تهیه شد و پس از قرائت در مجلس به تصویب رسید.
معتقد است خداوند متعال در قرآن به بیان صریح و نص بلیغ گفته‌است که زن و مرد را از یک‌نفس آفریده‌است و شرط کرامت انسان (چه مرد، چه زن) را در تقوای او دانسته‌است و هر دو را در حقوق مادی و معنوی برابر و حتی در برخی موارد زن را ترجیح داده‌است. بنابرای باید در فهم آیاتی که معنای تقابل و تفاوت درجه بین زن و مرد از آن‌ها استنباط می‌شود (مثل شهادت شهود) بیشتر دقت و تفحص نموده و حکمتشان را دریافت.
پس از پایان دولت محمود احمدی‌نژاد در گزارش نمایندگان مجلس از تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در دوران تصدی مرتضوی اعلام شد که وی مبلغ بیش از هشتاد میلیون دیه جوادی فر را از محل دارای سازمان تأمین اجتماعی که متعلق به کارگران است پرداخته و آگهی‌های تشکر هم توسط وی و با هزینه تأمین اجتماعی در روزنامه‌ها پرداخته‌است.
تفحص کن بجو آب بقا آنگه بزن جامی که تا یا بی‌حیات باقی اندر عالم فانی
تفحص کرد ازیشان حال آن ماه ز آسیب هوا و محنت راه
ز اشک و چهرهٔ زردم اگر نیند آگاه شبی تفحص آن از مه و ستاره کنند
به سال ۱۸۶۹م در روستای فحص نزدیک مدیه زاده شد. همان‌جا و در الجزیره دانش آموخت. در سال ۱۸۸۸م آموزگار شد و استاد زبان ععربی در دانشکدهٔ الجزایر برگزیده گشت. دکترای ادبیات از دانشگاه الجزایر در سال ۱۹۲۰ گرفت؛ او را نخستین الجزایری در دوران نوین می‌دانند که دکترای ادبیات برگرفت. فرانسوی را به مانند زبان مادری اش می‌دانست؛ به فارسی، عبری، ایتالیایی، ترکی و اسپانیایی نیز تسلط داشت.
گفت نیکوتر تفحص کن شبست شخصها در شب ز ناظر محجبست
الفحص (به عربی: الفحص) یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان زغوان واقع شده‌است.
تفحص کرد چون معلوم گردید یکی برگ گل اندر بسترش دید
در جلسه علنی ۹ مهر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی سؤال ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان از بیژن زنگنه دربارهٔ علت عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت. پس از استماع صحبت‌های زنگنه، نماینده مردم دشتستان، گفت: از توضیحات وی قانع نشده و خواستار آن شد که پاسخ‌های وزیر به رأی نمایندگان گذاشته شود. در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۸۷ رأی موافق، ۱۲۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه علنی توضیحات وزیر نفت را قانع کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند. همچنین رضایی گفت: بنده تقاضای رسیدگی حقوقی و قضایی دربارهٔ علت تکمیل نشدن فاز ۱۴ پارس جنوبی را دارم چرا که مصداق ترک فعل است و حتی باید دربارهٔ آن تحقیق و تفحص صورت گیرد.