فایت

معنی کلمه فایت در لغت نامه دهخدا

فایت. [ ی ِ ] ( ع ص ) فائت. ازمیان رفته. فوت شده : اگر غفلت و تقصیری در راه آید فرصت فایت گردد. ( سندبادنامه ص 218 ). اگر آن نکته ها به دست نیامده باشد غبنی باشد از فایت شدن آن. ( از بیهقی ). رجوع به فائت شود.

معنی کلمه فایت در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . فائت ] (ص . ) از میان رفته ، نیست شده .

معنی کلمه فایت در فرهنگ فارسی

( اسم ) از میان رفته فوت شده فائت از حواشی ( کتاب ) .

معنی کلمه فایت در ویکی واژه

فائت
از میان رفته، نیست شده.

جملاتی از کاربرد کلمه فایت

او به مغرب، کار سلطان را به مشرق ساخته نیک بنگر چون بدو باشد کفایت را گذر
در مقابل، سید علی خامنه ای نماینده وقت مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی دفاع طی نطق خود در صحن مجلس در موافقت با عدم کفایت سیاسی بنی صدر، این ادعای بنی صدر را که در اعلامیه مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۶۰ وی عنوان شده بود رد و آن را یک دروغ آشکار خواند و عنوان داشت:
ای به نزد کفایت تو کفایت باد پیمای و کژ چو نای و چو چنگ
ترا نصیحت کردست کز کفایت و جود کرانه گیر و بتقدیر سال بخش اموال
بدون توجه به اینکه ثبت‌های قبلی وجود دارند یا قابل دسترس هستند یا نه، دستیابی به یک تاریخچه کامل برای یک ارزیابی با کفایت می‌تواند حیاتی باشد.
فنا شو شیخ تا بینی دوایت که این عین دوا آمد شفایت
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به همه مردان بی‌کفایت اشاره کرد.
صد تیغ رانی حاشا که گردد حرف وفایت از لوح دل حک
این سد را در کتب ارمنی از زمان قدیم به «بهاک گورایی» خوانده‌اند و «کابان گورایی» هم می‌گویند معنی هر دو کلمه یکی است و همان معنی «دربند کوروش» یا «گذرگاه کوروش» می‌دهد؛ زیرا کور قسمتی از نام کوروش است آیا تنها همین شهادت واقعی که الساعه هم وجود دارد نمی‌تواند کفایت کند که سد مزبور را کوروش بنا کرده‌است؟
که درگه نشینان شه را تمام کفایت شد آن نزل در صبح و شام
رخنه تیغ جفایت به سرم کنگر افسر جاه و شرف است
«دولت بی‌کفایت، کار از ما خوردن از تو»
طبع او را ز لطافت صفت لفظ مسیح کف او را ز کفایت اثر دست کلیم
آرجی متولد شهر لافایت، لوئیزیانا است ولی در سال ۲۰۰۶ به همراه خانواده به دنبال دریافت پیشنهاد بازیگری برای خواهرش به شهر لس‌آنجلس می‌آیند.
نیروی هوایی ترکیه جنگنده اف-۱۰۰ خود را در سال ۱۹۷۴ همراه با اف-۱۰۴جی استارفایتر برای پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی و همچنین بمباران هدف‌هایی در نزدیکی نیکوزیا به کار گرفت.
در برنامه‌هایی که اندازه منطقی کراندار است، این ساختار داده کفایت می‌کند. تغییر دادن اندازه آرایه زیرین عملی هزینه بر است، گاهی ناچار می‌شویم تمام محتویات آرایه را کپی کنیم.