فانه

معنی کلمه فانه در لغت نامه دهخدا

فانه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) چوبکی باشد که درودگران در میان چوبهای بزرگ نهند، و در ولایت آذربایجان سکنه گویند. ( صحاح الفرس ). چوبی که میان شکاف چوب گذارند. ( آنندراج ). || چوبی که در پس دروازه برای بستن در استوار کنند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) :
تو را خانه دین است و دانش در آن
در این خانه شو سخت کن در به فانه.ناصرخسرو.|| مخفف زفانه که زبانه آتش و زبانه چوب باشد. || زبانه ترازو. ( برهان ). || چوبکی که زیر ستون نهند تا بلندتر باشد. ( یادداشت بخط مؤلف ). تیری که یک سر آن بر دیوار شکسته استوار کنند و سر دیگر بر زمین محکم سازند تا دیوار را از افتادن بازدارد. ( فرهنگ اسدی ). بنایان این مورد را شمع گویند. || حوض کوچک. ( برهان ).

معنی کلمه فانه در فرهنگ معین

(نِ ) (اِ. ) ۱ - تکه چوبی که برای شکافتن چوب دیگر لای آن می گذارند. ۲ - چوبی که پشت در می انداختند تا باز نشود. ۳ - شمع ، چوبی که آن را بین دیوار و زمین مایل می کنند تا دیوار فرو نریزد.

معنی کلمه فانه در فرهنگ عمید

۱. = بِغاز
۲. چوب پشت در، کلون: تو را خانه دین است و دانش درون شو / بدان خانه شو سخت کن در به فانه (ناصرخسرو: ۴۲ ).

معنی کلمه فانه در فرهنگ فارسی

پانه:تکه چوب کوتاه که برای شکاف دادن چوب دیگرلای آن بگذارند
( اسم ) ۱ - چوبکی که در درودگران در میان چوبهای بزرگ نهند ۲ - چوبی که در پس دروازه برای بستن در استوار کنند ۳ - چوبی که یک سر آن را بر دیوار شکسته استوار کنند و سر دیگر را بر زمین محکم سازند تا مانع افتادن دیوار شود شمع .

معنی کلمه فانه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
انن (۱۸۳۵ بار)ف (۲۹۹۹ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

معنی کلمه فانه در ویکی واژه

تکه چوبی که برای شکافتن چوب دیگر لای آن می‌گذارند.
چوبی که پشت در می‌انداختند تا باز نشود.
شمع ؛ چوبی که آن را بین دیوار و زمین مایل می‌کنند تا دیوار فرو نریزد.

جملاتی از کاربرد کلمه فانه

گفتنی است برنامه‌های اشتباه نیم قرن گذشته لطمه زیادی به ذخیره ژنتیکی اسب‌های ترکمن زده‌است و متأسفانه تعداد اسب‌های ترکمن خالص و خوب به شدت کاهش یافته‌است.
استفادهٔ منصفانه اصطلاحی منحصر به ایالات متحده است. اصل مشابه معامله منصفانه در دیگر قوانین عمومی حوزهٔ قضایی موجود است. قانون علامت تجاری آمریکا نیز استفادهٔ منصفانه را در خود جا داده‌است. درحالی‌که اسامی یکسان هستند اما اصول این قانون (در دو حوزهٔ یادشده) کاملاً متفاوت است.
فاسلم و لا تحسبنها من اری مرض فانها عرض کالبرق او و مضا
ز خاموشی به هم پیچیده‌ای شور قیامت را به جیب غنچه توفانهای ‌گل دزدیدنت نازم
لله در النائبات فانها صدا اللئام و صیقل الاحرار
چون بهش باز آمدی، گفتی: اللهم اغفر لقومی فانهم لا یعلمون. امید میداشت که ایمان آرند، از آن همی گفت: «اغفر لقومی» تا آنکه او را گفتند: لَنْ یُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِکَ إِلَّا مَنْ قَدْ آمَنَ. پس از ایمان ایشان نومید شد، گفت: رَبِّ لا تَذَرْ عَلَی الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرِینَ دَیَّاراً. چون ایشان را دعوت کردی، گفتی: یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ کسایی غیره بجرّ خواند بر نعت اله. باقی برفع خوانند بر تقدیر: ما لکم غیره من اله، او ما لکم اله غیره. إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ ان لم تؤمنوا عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ یعنی یوم القیامة. این خوف ایجاب است نه خوف شک.
ز بادی شد پریشان خار و خاشاک ز طوفانها نجنبد توده خاک
«... جنگ جهانی بعدی، اگر متأسفانه قرار باشد جنگ دیگری از راه رسد، به احتمال بسیار زیاد در چارچوب مفاد و شرایطی روی خواهد داد که به پیمان صلح کنونی پیوست شده‌است.»
لا تغتبن علی الزمان فانه فلک علی قطب اللجاج یدور
متأسفانه هیچ‌کدام از آثار وی به چاپ نرسیده‌است و تلاش برای دستیابی به آثار او، در میان نسخ خطی و کتاب‌های چاپی در ایران تاکنون بی‌نتیجه بوده‌است لکن اخیراً نسخه‌های اسکن شده‌ای از آثار وی از طریق نوادگان ایشان برای انتشار آماده‌سازی می‌شود.
منتقدان از ناکافی بودن اطلاعات اقتصادی ایران نیز می‌گویند. اینکه پژوهش ملی و بی‌طرفانه‌ای دربارهٔ ویژگی‌های واقعی اقتصاد ایران و سهم واقعی نهادهای مختلف در مقوله‌های مختلف (فساد، گردش مالی، و…) یا انجام نشده یا به شدت محرمانه نگاه داشته شده‌است. پس بنابراین بدون داشتن این پیش‌فرض‌ها، تحلیل‌های اقتصادی و به تبع آن، راه‌کارهای اقتصادی راه‌گشا نخواهد بود.
متأسفانه فقط تعداد اندکی از فیلم‌های او باقی مانده است.
وَ إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ، یعنی و اذکر، إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ إِنَّنِی بَراءٌ ای بری‌ء، مِمَّا تَعْبُدُونَ و البراءة مصدر وضع موضع النعت، لا یثنی و لا یجمع و لا یؤنث، تقول رجل براء و رجال براء و امرأة براء و نساء براء، فاما البرئ فانه یؤنث و یجمع، یقال بری‌ء و بریئون و بریئة و بریئات.
مصطفی (ص) گفت: «ایاک و دعوة المظلوم و لو کان کافرا فانه لیس لها دون اللَّه حجاب»