فاشیست
معنی کلمه فاشیست در لغت نامه دهخدا

فاشیست

معنی کلمه فاشیست در لغت نامه دهخدا

فاشیست. ( فرانسوی ، ص ) کسی که پیرو فلسفه فاشیسم باشد. رجوع به فاشیسم شود. || ( اِخ ) عضو حزب ملی ایتالیا که در 1919 م. بوسیله موسولینی تأسیس شد. ( حییم ).

معنی کلمه فاشیست در فرهنگ معین

[ فر. ] (ص . )آن که پیرو مسلک سیاسی فاشیسم باشد.

معنی کلمه فاشیست در فرهنگ عمید

پیرو و طرفدار فاشیسم.

معنی کلمه فاشیست در فرهنگ فارسی

پیروطریقه ومسلک فاشیسم
( صفت ) آنکه پیرو مسلک سیاسی فاشیسم باشد .

معنی کلمه فاشیست در فرهنگستان زبان و ادب

{Fascist} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] فرد معتقد به فاشیسم

معنی کلمه فاشیست در دانشنامه عمومی

فاشیست (فیلم). «فاشیست» ( به ایتالیایی: Il federale ) یک فیلم به کارگردانی لوچانو سالچه است که در سال ۱۹۶۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اوگو تونیاتسی، ژرژ ویلسون، استفانیا ساندرلی، و لوچانو سالچه اشاره کرد.

معنی کلمه فاشیست در ویکی واژه

آن که پیرو مسلک سیاسی فاشیسم باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه فاشیست

ای عاشق حکومت ملی‌، جهان گرفت فاشیست روم و نازی آلمان چگونه‌ای
روزی که خود را برای رهبری حزب نامزد کرد، نوای «بلا چاو»، سرود معروف «ضدفاشیستی» ایتالیا بود که بر زبان هوادارانش می‌چرخید. در کارزار انتخاباتی برای رهبری حزب همچون گذشته تأکید می‌کرد که حزب باید در خدمت تأمین اجتماعی، توسعه‌ای مطابق با مقتضیات محیط زیست، فراگیر، چپ، ترقی‌خواه و گشوده به سوی جهان باشد.
در طی جنگ جهانی دوم آرلیو پچی در جنبش ضدفاشیستی و در مقاومت حضور یافت. او در طول جنگ در سال ۱۹۴۴ به فعالیت‌های زیرزمینی روی آورد. در جریان همین فعالیت‌ها دستگیر و زندانی شد. او در زندان شکنجه شد و مدتی بعد فرار کرد.
مارک بری نویسنده کتاب آنتیفا، کتابچه راهنمای ضد فاشیست می‌گوید جنبش آنتیفای آمریکا از دهه ۱۹۸۰ (میلادی) با گروهی به نام «اقدام ضدنژادپرستی» آغاز شد و اعضای آن با فاشیست‌ها در گردهمایی‌های پانک‌ها در ایالت‌های غرب میانه آمریکا و جاهای دیگر درگیر می‌شدند. در دهه نخست سده ۲۱ (میلادی) این جنبش تقریباً خاموش بود. اما با آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و شدت گرفتن سیاست‌های راست تندرو یا به اصطلاح آلت‌رایت، کار خود را دوباره آغاز کردند.
در بهار سال ۱۹۴۳، جولیتی فعالیت‌های مخفی اش را در حزب کمونیست از سر گرفت. با بسیاری شخصیتهای سیاسی و نظامی این کشور رابطه بر قرار کرد وٰ برای سرنگونی رژیم فاشیستی حاکم بر ایتالیا برنامه‌ریزی کرد. در جنگ جهانی دوم، او بشدت زخمی شد به فرانسه فرستاده شد تا درمان شود ولی نتوانست تا پایان جنگ به ایتالیا بازگردد.
اورول نیز مانند بسیاری از نویسندگان و روشن‌فکران اروپایی هم‌عصر خود، در دهه ۱۹۳۰ به اسپانیا رفت تا علیه ارتش فاشیست ژنرال فرانکو بجنگد. او در این جنگ مجروح شد و هرگز کاملاً بهبود نیافت و همین جراحت در نهایت به مرگ او انجامید. اورول کتاب درود بر کاتالونیا را بر اساس دیده‌های خود در اسپانیا نوشت.
موسولینی شعارهای فاشیستی می‌داد و یاد از دوران حکومت مقدس روم می‌کرد و مردم کشورش را به یاد شکوه آن دوران می‌انداخت و به آنان نوید پیشرفت و ایتالیایی قدرتمند می‌داد. با به قدرت رسیدن موسولینی پادشاه ایتالیا امانوئل عملاً از قدرت برکنار شده بود و هیچ کاری از دستش برنمی‌آمد.
جنبش‌های فاشیستی تمایل داشتند که هیچ اصول اقتصادی ثابتی جز این تمایل عمومی نداشته باشند که اقتصاد باید به ساختن یک کشور قوی کمک کند. به این ترتیب، محققان استدلال می‌کنند که فاشیست‌ها هیچ ایدئولوژی اقتصادی نداشتند، اما آنها از عقاید عمومی، منافع اهداکنندگان خود و ضرورت‌های جنگ جهانی دوم پیروی می‌کردند. به‌طور کلی، دولت‌های فاشیستی بر مالکیت خصوصی کنترل داشتند اما آن را ملی نکردند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که شرکت‌های تجاری بزرگ بین دولت‌های فاشیست ایتالیا و فاشیست آلمان همکاری نزدیک و فزاینده ای ایجاد کردند. رهبران تجاری از اهداف سیاسی و نظامی دولت حمایت می‌کردند و در ازای آن، دولت سیاست‌های اقتصادی را دنبال کرد که سود متحدان تجاری خود را به حداکثر رساند.
او در سال ۱۹۶۸ پس از اینکه عمر خود را وقف دموکراسی و حقوق زنان کرد درگذشت.بعد از مرگ به گوبتی، به خاطر نقشی که در جنبش مقاومت علیه فاشیست ایفا کرد، در ۲ اکتبر ۱۹۷۸ مدال نقره نظامی اهدا شد.
داستان فیلم در سال ۲۰۲۰ و در خلال دومین جنگ داخلی آمریکا رخ می‌دهد، جهان در جنگ و آشوب قرار دارد و یک بیماری به نام «ویروس سنت ماری» در سراسر اروپا پخش شده‌است. و یک دولت امنیتی نئوفاشیستی توسط حزب نورسفایر به سرپرستی آدام ساتلر انگلستان را اداره می‌کند. مخالفان سیاسی، مهاجران، یهودیان، مسلمانان، کافران و بسیاری از افراد در اردوگاه‌های کار اجباری زندانی و اعدام می‌شوند. نابرابری طبقاتی افزایش یافته و ایرلندی‌ها در طبقه اجتماعی پایین‌تری نسبت به نژاد نوردیک و بریتانیایی‌ها قرار می‌گیرند.