فازه

معنی کلمه فازه در لغت نامه دهخدا

( فازة ) فازة. [ زَ ] ( ع اِ ) چادر و سایبانی که دو پایه داشته باشد. ( از اقرب الموارد ).
فازة. [ زَ ] ( اِخ ) موضعی است در اهواز از کرانه دریای یمن. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه فازه در فرهنگ معین

(زِ یا زَ ) (اِ. ) = فاژه : خیمه ، چادر.

معنی کلمه فازه در فرهنگ فارسی

( اسم ) خیمه چادر .
موضعی است در اهواز از کرانه دریای یمن.

معنی کلمه فازه در ویکی واژه

فاژه: خیمه، چادر.

جملاتی از کاربرد کلمه فازه

اما معنی آن که بیشترین جامه‌های ایشان چرا کبود باشد: یکی آن است که اصل طریقت ایشان بر سیاحت و سفر نهاده‌اند و جامهٔ سفید اندر سفر بر حال خود نماند و شستن وی دشوار باشد و هر کسی بدان طمع کند؛ و دیگر آن که کبود پوشیدن شعار اصحاب فوات و مصیبات است و جامهٔ اندهگنان، و دنیا دار محنت است و ویرانهٔ مصیبت و مفازهٔ اندوه، و پتیارهٔ فراق و گهوارهٔ بلا؛ چون مقصود دل اندر دنیا حاصل ندیدند، کبود اندر پوشیدند و بر سوگ وصال فرو نشستند و گروهی دیگر اندر معاملت جز تقصیر ندیدند و اندر دل به‌جز خرابی نه، و اندر روزگار به‌جز فوت نه، کبود اندر پوشیدند، که «الفَوتُ أشدُّ مِنَ الموتِ.» یکی بر موت عزیزی کبودی پوشید و یکی بر فوت مقصود.
مر بیابان را مفازه نام شد نام و رنگی عقلشان را دام شد
شد مفازه بادیهٔ خون‌خوار نام نیکبخت آن پیس را کردند عام
اعتصابات گسترده کارگران پیمانکاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، خودروسازی و نیروگاه‌ها و کارکنان رسمی وزارت نفت که از اوایل تیر شروع شد که از جمله مطالبات آنها حذف پیمانکاری و برابری در حقوق و دستمزدها است. کارگران پیمانکاری عسلویه روز سه‌شنبه اول تیر در برخی از فازها دست به اعتصاب زدند. اعتصاب آنها به شرایط نامناسب شغلی است.
استحاله فازی مارتنزیتی توسط حرکت سطح مشترک جداکنندهٔ فاز مادر از محصولات انجام می‌شود. در این حالت اتم‌های فاز مادر در نزدیکی مرز فازها به صورت محلی به شکل شبکه بلوری فاز محصول بازآرایی می‌شوند. نیروی محرک اصلی واکنش‌های مارتنزیتی اختلاف در انرژی آزاد فازها است.
فازهای اصلی موجود در آجرهای شاموتی عبارتند از: مولایت و فاز شیشه. فاز شیشه بین ۴۰ تا ۵۵ درصد آجر را تشکیل می‌دهد. همچنین بسته به شرایط می‌توان آثاری از تری‌دیمیت و کریستوبالیت نیز در آجر شاموتی یافت.
این نرم‌افزار می‌تواند کلیه الگوهای جریان را به صورت دینامیک پیش‌بینی کند، انتقال بین الگوهای جریان را به دست بیاورد و کلیه پارامترهای جریان مانند افت فشار، دبی جریان فازهای مختلف را در هر نقطه از خط لوله با دقت خوبی محاسبه کند. نرم‌افزار به صورت یک بعدی معادلات ناویراستوکس را حل می‌کند و از معادلات کمکی برای مدل کردن سطح مشترک فازها استفاده می‌نماید.
هاپکرافت و کارپ [۱۹۷۵]ثابت کرده‌اند که افزوده‌های بعدی باید از مسیرهای طولانی تری استفاده کنند، بنابراین جستجوها را می‌توان در فازهایی که مسیرهای با طول یکسان را پیدا می‌کنند، گروه بندی کرد.
پروژه مایع‌سازی گاز طبیعی پارسی شامل توسعه فازهای ۱۳ و ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی و ساخت دو قطار ال‌ان‌جی هر کدام با ظرفیت ۸٫۱ میلیون تن در سال است. فرایند مایع‌سازی قرار بود بر اساس فرایند مبرد مخلوط دوگانه شل باشد.
ما را از آن مفازه عیشی‌ست تازه تازه آن را که تازه نبود او را قدید باید
ای کوفته مفازهٔ بی‌باکی فربه شده به جسم و، به جان لاغر
زانک نامی بیند و معنیش نی چون بیابان را مفازه گفتنی
گو که ما را غیر این اسباب نیست در مفازه هیچ به زین آب نیست
قرار بود نیروگاه ال‌ان‌جی از گاز فاز ۱۳ پارس جنوبی تغذیه شود. با این حال، تصمیم گرفته شد که با فازهای دیگری جایگزین شود.
در نوع دیگری از گذار وابسته به نفوذ، برخی تغییرات در ترکیبات فازی و اغلب در تعداد فازهای موجود صورت می‌گیرد، ساختار نهایی حاوی دو فاز می‌باشد.