غیری

معنی کلمه غیری در لغت نامه دهخدا

غیری. [ غ َ را ] ( ع ص ) زن رشکن. ( از مهذب الاسماء ). مؤنث غَیران. ج ، غَیاری ̍. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). زنی که بر شوهر خود رشک برد. زن غیرتمند نسبت به شوهر خود. رجوع به غَیران شود.
غیری. [ غ َ ] ( ص نسبی ، اِ ) اجنبی. بیگانه. ( از ناظم الاطباء ) دیگری. شخص دیگر :
از خود و غیری چنان فارغ شدم کز فارغی
خط بخاقانی و خاقان درکشم هر صبحدم.خاقانی.هرچه غیری از تو لافی میزند
از سر غیرت جهانی میکنم.خاقانی.اگر بر جای من غیری گزیند دوست حاکم اوست
حرامم باد اگر من جان بجای دوست بگزینم.حافظ.
غیری. [ ] ( اِ ) مسطحی چهارضلعی که یک ضلع آن بقدر واحد از ضلع مجاور بزرگتر باشد. بیرونی در التفهیم ( ص 35 ) گوید: عدد مسطح آن است که از دو عدد بجای آید که یکی چند بار دیگر کنی ، اگر این دو عدد یکدیگر را راست باشند این مسطح که از آن گرد آید مربع باشد. و اگر میان آن دو عدد یکی فضله بود آنچه گرد آید او را غیری خوانند چون دوازده که از سه آید چهار بار کرده. و میان سه و چهار یکی فضله است. و اگر میان آن دو عدد فضله بیش از یکی باشد او رامستطیل خوانند چون دوازده اگر از دو شش بار کرده آید که میان دو و شش فضله بیشتر است از یکی ، و این دوازده از یک سو غیری است وز دیگر سو مستطیل - انتهی.
غیری. [ غ ِ ی َ ] ( اِخ ) مغیرةبن اخنس بن شریق ثقفی. صحابی است و شاعر است زبیربن العوام را هجو کردو در یوم الدار با عثمان بن عفان کشته شد. ( از الاعلام زرکلی چ 2 ج 8 ص 198 ). رجوع به غِیَرَة و مغیرة شود.

معنی کلمه غیری در فرهنگ معین

(غِ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - شخص دیگر. ۲ - بیگانه .

معنی کلمه غیری در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - شخص دیگر دیگری ۲ - بیگانه اجنبی مقابل خود خودی : از خود و غیری چنان فارغ شدم کز فارغی خط بخاقانی و خاقان در کشم . ( خاقانی )
مغیره بن اخنس بن شریق ثقفی صحابی و شاعر است زبیر بن العوام را هجو کرد و در یوم الدار با عثمان بن عفان کشته شد

معنی کلمه غیری در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی غَیْرِی: غیر از من
ریشه کلمه:
غیر (۱۵۴ بار)ی (۱۰۴۴ بار)

معنی کلمه غیری در ویکی واژه

شخص دیگر.
بیگانه.

جملاتی از کاربرد کلمه غیری

متن مازورتی، که اولین نسخه باقی مانده از آن به قرن نهم پس از میلاد برمی گردد، تعلیم می‌دهد که «خدایان غیریهودیان هیچ هستند»، قطعه متناظر در یونانی هفتادگانی که توسط مسیحیان اولیه استفاده می‌شد. چرچ، اظهار داشت که «همه خدایان پاگان‌ها شیطان هستند.» همان خدایان که رومیان معتقد بودند از شهر و امپراتوری گسترده‌تر آن محافظت کرده و برکت داده‌اند. در طول قرون متمادی که آنها را می‌پرستیدند اکنون شیطان‌سازی توسط کلیسای مسیحی اولیه شده بودند.
برون آ در خانه ات را ببند مبادا که غیری رساندگزند
یونانیان ایرانی‌ها را «بربر» می‌خواندند. اما این لزوماً معنی بدی نداشت، در واقع آن‌ها به هر غیریونانی‌زبانی «بربر» می‌گفتند. در ذهن آن‌ها بسیاری از «بربر» ها کاملاً متمدن بودند و یونانیان خود از تمدن و دستاوردهای همسایگان خویش ازجمله پارس‌ها باخبر بودند. منتها مثل اغلب مردمان دیگر در آن دوران یونانی‌ها هم فرهنگ اقوام دیگر را بیگانه و نتیجتاً در سطحی پایین‌تر می‌دیدند.
از غُلاتِ کوفی که به‌رغم تَبَرّیٰ جستنِ باقر از آنان،[یادداشت ۲۵] خود را به او منتسب می‌کردند می‌توان به مُغَیْرَة بن سعید بَجَلی اشاره کرد که فرقهٔ مغیریّه را بنیان گذاشت. به‌نوشتهٔ شهرستانی و نوبختی، طرفدارانِ این فرقه معتقد به اُلوهیَّت باقر بودند.
نقش غیری خیال اگر بندی نزد ما باشد آن خیال محال
برای انجام کرونروگرافی باید از مواد کنتراست یددار محلول در آب استفاده کرد که بدین منظور از هر دو نوع مواد کنتراست یوند و غیریونی می‌توان استفاده کرد، اما باید توجه داشت که مواد یونی با توجه به تراکم یدی بالاتر و ویسکوزیته بالاتر اپاسیفیکاسیون بهتری را ایجاد می‌نماید ولی مواد غیر یونی ریسک تزریق کمتری دارند، چون واکنش‌های سوء این مواد کمتر است.
خیالش نقش می بندم به هر صورت که پیش آید کجا غیری توان دیدن چو هر چه هست او باشد
به جان تو که دگر جان به جای تو نگزینم که تا تو باشی و غیری به جای من نگزینی
با تو گویم سخن و کرده نظر با غیری با تو باشم به دل و بوده به تن با دگری
روث استین دارای دو فرزند پسر از همسر سابق خود که غیریهودی (جنتیل) است می‌باشد. او پس از جدایی فرزندان خود را در دین یهودیت تربیت کرده و هر سال آنها را برای کمپ به اسرائیل می‌فرستد. او همچنین هر سال پنجبار به کشور اسرائیل سفر می‌کند. روث استین دارای دو مدرک در مطالعات خاورمیانه و ارتباطات است که پس از جدایی از همسرش اخذ کرد. او فعالیت مطبوعاتی خود را با نوشتن بلاگ آغاز کرد و بلاگ او در محافل یهودی مورد استقبال قرار گرفت. سپس به او پیشنهاد شد که برای چندین روزنامه اسرائیلی مطلب بنویسد.
جریان آب این منابع در طول زمان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی دائماً در حال تغییر می‌باشد و عموماً کیفیت پایینی دارند جریان‌های حاصل از نزولات جوی، دارای دبی متغیری می‌باشند، ولی آن دسته که دارای منابع تغذیه زیرزمینی هستند مانند چشمه و قنات، تغییرات کمتری دارند.
گر زدی سنگی بغیری بر دل دیوانه خورد دیگران را سرشکست این سنگ و ما را دل شکست
نقش غیری خیال اگر بندم آب چشمم ز دیده رانندش
تا شنیدم باده می نوشیدی به غیری ای حبیب رفت چون سیماب از جان من آرام شکیب
ازدواج یهودیان با غیریهودیان همیشه به عنوان تهدیدی برای آینده قوم یهود تلقی شده است. بنا بر قوانین یهودیت، دین از طریق مادر به فرزند منتقل می‌شود، بنابراین اگر یک مرد یهودی با زنی غیر یهودی ازدواج کند، فرزندان آنها یهودی به شمار نمی‌روند.
سیر آرتریت روماتوئید کاملاً متغیر و پیش‌بینی آن در هر بیمار، دشوار است. در بیشتر بیماران، فعالیت بیماری به صورت مداوم و در عین حال مواج بوده، همراه با درجات متغیری از ناهنجاری‌های مفصلی و اختلالات عملکردی است. پس از ۱۰ تا ۱۲ سال، در کمتر از ۲۰ درصد بیماران، هیچ شواهدی از ناتوانی یا ناهنجاری مفصلی نخواهند داشت.
نمی‌گویم که دل از خار خار غیر خالی کن همین گویم که خارت از دل غیری برون بادا
با این وجود، دو سرزمین قابل توجه که دارای جمعیت غالب غیر انگلیسی هستند، اغلب به دلایل غیر زبانشناختی در گروه آنگلو آمریکا قرار دارند. در کانادا، استان فرانکفون کبک، آکادی در نیوبرانزویک و بخشی از منطقه کوکران بعضی اوقات به دلایل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بخشی از آنگلو-امریکا در نظر گرفته می‌شوند. به همین ترتیب، منطقه اسپانیایی زبان پورتوریکو بخشی از آنگلو آمریکا به‌شمار می‌رود، زیرا بخش غیریکپارچه ای از ایالات متحده است. برعکس، سن یوستیشس، سن مارتن و سیبا، به رغم اکثریت زبان انگلیسی خود، به‌طور کلی در انگلو آمریکا قرار نمی‌گیرند، زیرا آنها کشورهای قلمرو پادشاهی هلند هستند.
از آلفا در ریاضی به عنوان متغیری جهت اندازه زاویه نیز استفاده می‌شود.
وثاق توست درونم، نمی‌دهد دل بار که جز خیال تو غیری اندرون آید