غند

غند

معنی کلمه غند در لغت نامه دهخدا

غند. [ غ ُ ] ( ص )گرد با هم آمده. ( فرهنگ اسدی ). فراهم آمده. جمعشده. ( فرهنگ اسدی نخجوانی ). گردشده و جمعآمده. ( فرهنگ جهانگیری ) ( از برهان قاطع ). پیچیده و فراهم آمده و جمعشده و به هم برآمده. ( غیاث اللغات ). گرفته شده و به هم برآمده ، چنانکه گویند این چیز گرد و غند است. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). این کلمه را در تداول امروزی در ترکیب «گرد و غند» استعمال کنند. غنده نیز بمعنی غند است. ( از فرهنگ رشیدی ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( برهان قاطع ). در پهلوی گند بمعنی لشکر، و همچنین است در ارمنی و در زبان عربی جُند بمعنی لشکر و در کردی گند وجند بمعنی ده و قریه است. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). و رجوع به غن ، غندرود، گُنده ، گنده پیر، قندفیل و قندفیر شود :
چو رانی نباید سپردن به گام
بود راندن تعبیه بی نظام
نقیبان ز دیدن بماندند کند
که ایشان همیشه نباشند غند .عنصری ( از فرهنگ اسدی ). || ( اِ ) گروه. ( ناظم الاطباء ). || فراهم آوردن چیزی. ( از برهان قاطع ).
- غند شدن ؛ غند گشتن. رجوع بهریک از این دو ترکیب شود.
غند. [ غ َ / غ ُ ] ( پسوند ) ( مزید مؤخر امکنه ) در هرمزغند و مانند آن. رجوع به هرمزغند شود.

معنی کلمه غند در فرهنگ معین

(غُ نْ ) (ص . ) هر چیز پیچیده و گلوله شده .

معنی کلمه غند در فرهنگ عمید

= غنده

معنی کلمه غند در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - فراهم آمده جمع شده گرد شده ۲ - ( اسم ) گروه .

معنی کلمه غند در دانشنامه عمومی

غُند ( تاجیکی: Ғунд، روسی: Гунт ) رودخانه ای است در جنوب تاجیکستان، در شمال رشته کوه شُغنان. این رود ۲۹۶ کیلومتر طول دارد و دارای مساحت حوضه ۱۳٬۷۰۰ کیلومتر مربع است. منبع آن، دریاچه یشیل کول، در لبه پامیر الیچور، در ارتفاع ۳۷۲۰ متری است. شهر خاروغ در محل تلاقی غند با دریای پنج ( یکی از رودخانه های سرچشمه آمودریا که مرز بین تاجیکستان و افغانستان را تشکیل می دهد ) واقع شده است. برای مناطق اطراف، منطقه ولایت خودمختار کوهستانی بدخشان را ببینید.
غند و شاخه ای از آن به نام شاه دره نیروگاه برق پامیر یک را تأمین می کند. جریان رودخانه بسیار فصلی است، در زمستان کم است، اما در ماه های ژوئیه و اوت به آب شدن برف آب آن زیاد است. پهنای رود بین ۱۰ تا ۵۰ متر و ژرفای آن تا ۱٫۵ متر متغیر است. به دلیل کوهستانی بودن، مسیر رودخانه بسیار سریع است و در برخی مواقع بیش از ۲ متر بر ثانیه سرعت دارد. بستر آن صخره ای و کرانه های آن شیب دار و پرشتاب است. اغلب آب رود تمام دره رودخانه را اشغال می کند، اما گاهی به چند مسیر تقسیم می شود.

معنی کلمه غند در ویکی واژه

هر چیز پیچیده و گلوله شده.

جملاتی از کاربرد کلمه غند

مواد اولیه تهیه این خوراک شامل برنج، نخود، کشک، برگ چغندر، پیاز داغ، ادویه است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اورداباسی، باشگاه فوتبال شاختار قراغندی، و باشگاه فوتبال آتیراو اشاره کرد.
نیکنامان، فارغند از منت عمر دراز زنده جاوید را،با چشمه حیوان چه کار؟!
کلک و دستت چو دو مرغند که در برگ سخا در و دینار ز منقار و شکم ریخته اند
محو کرده از دل امید حیات (و) هم مرگ زنده از عشق تواند ای دوست وز جان فارغند
آق‌اوره (قزاقی: Ақөре) یک شهرک در استان قراغندی کشور قزاقستان است.
ز دنیا فارغند از راه عزت ز عقبی نیز هم از عین حیرت
گروهی با بتان خرم به باغند گروگی شادمان بر دشت و راغند
استخراج قند از چغندر، که تا آن زمان تنها از نیشکر حاصل می‌شد، نقطه شروع صنعت شکر در اروپا، و صنعت قند مدرن در جهان بود. اگرچه مارگراف تأثیر اقتصادی آن کشف را تشخیص داد، اما آن را دنبال نکرد. فرانتس کارل آچارد، شاگرد مارگراف، کار را تکمیل کرد و یک روش استخراج اقتصادی برای شکر از چغندرقند ایجاد کرد. سایر شاگردان مارگراف عبارتند از: یوهان گوتلوب لمان، و احتمالاً والنتین روز و مارتین هاینریش کلاپروت. او همچنین اولین کسی بود که گلوکز را از کشمش در سال ۱۷۴۷م. جدا کرد.
جنتی در خاصیت زان چون ملک وحش و طیرت فارغند از خواب و خورد
نه بدیرم هست راه و نه حرم ای همرهان عشق بازان فارغند از سبحه و زنارها
نه دیو و نه مردم نه ارغنده شیر نباشد به میدان چو برزو دلیر
بر شاخ صنع او چو دو مرغند روز و شب این باز پرده در شده وان باز پرده دار
هیچ می‌دانی طرف گردیده‌ای با مردمی کت چغندر ریخته، هر چیز بدتر می‌کنند!!
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال شاختار قراغندی اشاره کرد.