غلطی

معنی کلمه غلطی در لغت نامه دهخدا

غلطی.[ غ َ ل َ ] ( ق مرکب ) به غلط. از روی اشتباه : خانه فلان را میخواست ، غلطی در خانه ما را زد. || ( حامص ) سهو و خطا. ( ناظم الاطباء ). || ( جمله ) در اشتباهی. در غلط هستی. رجوع به غَلَط شود.

معنی کلمه غلطی در فرهنگ فارسی

( صفت ) از راه اشتباه بغلط : غلطی در خانه ما را زد .

جملاتی از کاربرد کلمه غلطی

پس از تصرف مسجدالحرام در آبانماه ۱۳۵۸ ملک فهد در مصاحبه با مجله نیوزویک گفت: «گروهی که مسجد را تسخیر کردند، افراد کافری بودند که از اسلام تعبیر غلطی دادند» ولی رادیو ایران رژیم سعودی را مخالف اسلام و نمونه دیگری از تسلط شاهان و فساد آنان معرفی نمود که جرقه‌های انقلاب در آن مشاهده گردیده است و تسخیرکنندگان مسجد الحرام را مسلمانان مترقی ستمدیده دانست و عمل آنان را تأیید کرد.
وی در این رابطه افزود: ما نمی‌توانیم سختگیرانه به احکام شیعی نظر داشته باشیم، در حالی که فقیه آگاه به زمانه می‌تواند با توجه به شرایط و زمانه، احکام خود را بر پایه استدلال شرعی و عقلی اعلام نماید. نباید از چنین احکامی تفسیر غلطی داشت و چنین احکامی ما در فقه شیعه بسیار داشته‌ایم. این حکم در راستای اجرای وظیفه شرعی مکلف اعلام شده‌است.
مرا زان قد موزون نیست جز خمیازه خشکی خنک آبی که بتواند به پای سرو غلطیدن
به خون افکندی اعقاب ولایت را به خون غلطی حریم آل احمد را زبون کردی زبون گردی
مطرب از گوشهٔ چشمت چه نوایی سر کرد که به هر گوشه بسی کشته به خون غلطیده‌ست
ز هستی‌ام غلطی رفته در حساب عدم مرا چو نقطهٔ شک زبن‌کتاب بردارید
آب روشن که صفا در قدمش می غلطید دید تا روی ترا آینه بر خارا زد
می‌غلط به هر طرف که غلطی بر سبزه سبز بوستانی
دانا بوید، یک محقق رسانه‌های اجتماعی با این استدلال مخالفت کرده‌است. او گفته که حتی اگر «مردم چون هیچ کار غلطی انجام ندادند، اغلب از نظارت دولت احساس ایمنی کنند»، باز هم یک نهاد یا گروه می‌تواند تصویر یک فرد را تحریف کند و به اعتبار او آسیب بزند یا مغالطهٔ انجمن می‌تواند برای بدنام کردن یک فرد مورد استفاده قرار گیرد.
«آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» شعاری است که از سوی روح‌الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جریان گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا در ایران استفاده شد، و اطمینان داد که ایالات متحده نمی‌تواند محمدرضاشاه را به تاج و تخت بازگرداند. این بیانیه سپس به شعار تبلیغاتی غیررسمی برای انقلاب ۱۳۵۷ شد.
هلا تا نغلطی ناگه نگویی که از ما عاشقی وز وی نکویی
در آن زمین که شهیدی به خون نغلطیده است بهار لاله سیراب برنمی آید
منصب در خاک و خون غلطیدن ارزانی مرا ابروش زه کرده باز از چین پیشانی کمان
مرا افگنده از پا آسمان در اینچنین موسم روم غلطیده سوی آستان خواجه یکتا