غلب

معنی کلمه غلب در لغت نامه دهخدا

غلب. [ غ َ ] ( ع مص ) چیره شدن. ( منتهی الارب )( آنندراج ). غلبه کردن. ( مصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان علامه جرجانی ). به معنی غَلَب و غَلَبَة. ( از اقرب الموارد ). رجوع به همین مدخل ها شود.
غلب. [ غ َ ل َ ] ( ع مص ) چیره شدن. ( منتهی الارب ). غلبه کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). در آیه شریفه : «و هم من بعد غلبهم سیغلبون ». ( قرآن 3/30 ). غلب ازمصادر مفتوحة العین است مانند طلب ، فراء گوید: محتمل است که آن «غلبه » باشد که هاء آن به جهت اضافه افتاده است. ( از منتهی الارب ). || سطبر گردن گردیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).
غلب. [ غ ُ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ اَغلَب. ( منتهی الارب ) ( ترجمان علامه جرجانی ) ( تاج العروس ). ستبرگردنان.( از ترجمان علامه جرجانی ). رجوع به اغلب شود. || بوستانهای بسیاردرخت. ( ترجمان علامه جرجانی ). ج ِ غلباء. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به غلباء شود : و حدائق غلباً. ( قرآن 30/80 ).
غلب. [غ ُ ل ُ ] ( اِ ) یک پری دهان از آب یا مایعی دیگر، به مقدار یک بار فروبردن آب یا مایعی دیگر: دو غلب آب.

معنی کلمه غلب در فرهنگ معین

(غُ لُ ) (اِ. ) = غلپ : نک غلپ .

معنی کلمه غلب در فرهنگ فارسی

( اسم ) یک پری دهان از آب یا مایعی دیگر غلب آب .

معنی کلمه غلب در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی قَلْبٌ: قلب ( قلب در قرآن مرکز ادراک انسان شناخته می شود و به تازگی تحقیقات علمی نیز نشان داده است در اطراف بدن هر انسانی یک میدان الکترو مغناطیسی به مرکزیت قلب وجود دارد و ادراکات انسان از قلب سرچشمه گرفته وسپس فلب پیامها را به مغز با همان میدان الکترومغنا...
معنی غُلْباً: بزرگ و کلُفتان (جمع غلباء است ، و شجرة غلباء یعنی درختی بزرگ و کلفت ، پس حدائق غلب به معنای بوستانی است که درختانش عظیم و کلفت باشد . )
تکرار در قرآن: ۳۱(بار)
و غلبه: پیروزی. مقهور کردن حریف. . ای بسا گروه کم که به اذن و یاری خدا بر گروه کثیر پیروز شدند . خدا بر کار خود پیروز است و در کار خود عاجز نیست لیکن بیشتر مردم نمی‏دانند. . رجوع شود به «روم». . ظاهراً اذل بودن برای آن است که به خدا و رسولش دشمنی کرده‏اند چون خدا بسیار عزیز و قوی است. لذا دشمن اذل خواهد بود نه ذلیل. مفعول «لَاَغْلِبَنَّ» را باید از «یُحادُّونَ» به دست آورد یعنی «لَاَغْلِبَنَّ عَلَی الْمُحادّینَ» معنی آیه چنین است: آنان که با خدا و رسول دشمنی می‏ورزند در ردیف ذلیل‏ترین اشخاص‏اند خدا حکم و حتمی کرده که من و پیامبرانم حتماً حتماً بر دشمنان پیروز خواهیم بود که خدا نیرومند و تواناست. به نظرم مراد از غلبه بقاء دین خدا و کوبیده شدن دشمنان حق است یعنی: آنان که در هر عصر با پیامبران مخالفت کرده و خواسته‏اند جلو حق را بگیرند سرنوشتشان کوبیده شدن و از بین رفتن است ولی دین باقی خواهد ماند. احتمال دیگر آن است که: مقصود مغلوب شدن کسانی باشد که در عصر پیغمبر با او مبارزه کرده و خواسته‏اند مانع پیشرفت دین باشند که خدا قول داده اینگونه اشخاص را در زمان همان پیغمبر یا پس از رفتن او بکوبد و از بین ببرد مثل قوم نوح، صالح، شعیب، بت‏پرستان مکّه و غیره. قرآن کریم ناطق است براینکه پس از آمدن پیامبران آنان که ایمان آوردند نجات یافتند و آنان که با پیغمبر مبارزه کرده و او را (نعوذباللَّه) دروغگو نام دادند منکوب شده و از بین رفتند چنانکه فرموده: .

معنی کلمه غلب در ویکی واژه

غلپ: نک غلپ.

جملاتی از کاربرد کلمه غلب

تنها رو، قاسم، بسر کوی حبیبان چون در غلبه قاعده شور و شری هست
سیل: غلبۀ احوال دل را گویند که فرح و ترح باشد.
با خرد کن چو مشتری تدبیر چون قمر دین ز بهر غلبه مگیر
یار شایسته ندارد کس وگر دارد نیز اغلب آن است که بی صحبت اغیاری نیست
غلبه جان‌ها در آن جا پشت پا بر پشت پا رنگ رخ‌ها بی‌زبان می‌گفت آن اذواق را