غلامرضا

معنی کلمه غلامرضا در لغت نامه دهخدا

غلام رضا. [ غ ُ رِ ] ( اِخ ) استاد غلام رضا شیشه گر.صاحب مسند ارشاد به زمان ناصرالدین شاه به طهران.
غلام رضا. [ غ ُ رِ ] ( اِخ ) یزدی ، متخلص به حیران. از شعرای قرن سیزدهم هجری قمری بود. او در مصلی صفدرخان در یزد مکتبداری داشته ، درخط نسخ ماهر بوده است. ( از تاریخ یزد آیتی ص 287 ).

معنی کلمه غلامرضا در فرهنگ اسم ها

اسم: غلامرضا (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: qolām rezā) (فارسی: غلام‌رضا (غلامرضا)) (انگلیسی: gholam reza)
معنی: ترکیب دو اسم غلام و رضا ( فرمان بردار و خشنود )، [غلام = ( به مجاز ) ارادتمند و فرمان بردار، رضا]، ارادتمند و فرمان بردار رضا [منظور امام رضا ( ع ) ]، ( عربی ) ] غلام = ( به مجاز ) ارادتمند و فرمان بردار + رضا[، ارادتمند و فرمان بردار رضا ] منظور امام رضا ( ع ) [، مرکب از دو اسم غلام و رضا

معنی کلمه غلامرضا در ویکی واژه

غلام+رضا
ارادتمند و فرمان‌بردار رضا.

جملاتی از کاربرد کلمه غلامرضا

۱۳۹۱- نمایش ساقهای لاغر کم حون (غلامرضا سلیمان تاش)
۱۹-شهاب الدین عبدالله خوافی حافظ ابرو، (۱۳۷۰)، جغرافیای خراسان در تاریخ حافظ ابرو، تصحیح و تعلیق غلامرضا ورهام، چاپ اول، نشر اطلاعات.
ابوالقاسم خزعلی، در سال۱۳۰۴ در بروجرد به دنیا آمد. مادرش ربابه نام داشت و پدرش غلامرضا، پیشه‌اش ندافی بود. در همان شهر به مدرسه رفت تا این که در ۱۰ سالگی به همراه خانواده به مشهد نقل مکان کرد. وی دوره ابتدایی را در مدرسه نواب و ابن یمین مشهد به اتمام رساند.
خسرو وزیری در ۱۸ شهریور ۱۳۲۱ در شهر دامغان ایران به دنیا آمد. اگرچه تاریخ تولد او در گذرنامه‌اش ۱۵ مارس ثبت شده بود، اما به دلیل اینکه خانواده‌اش به خاطر تغییرات بین تقویم میلادی و هجری شمسی، تولدش را در ۹ سپتامبر جشن می‌گرفت. او در جوانی، کشتی‌گیر ایرانی برنده مدال طلای المپیک، غلامرضا تختی را الگو خود می‌دانست و پس از آن به عنوان یک کشتی‌گیر آماتور نامی برای خود دست و پا کرد. او همچنین چندین سال به عنوان محافظ شاه ایران محمدرضا پهلوی و خانواده‌اش کار کرد.