غریزه
معنی کلمه غریزه در فرهنگ معین

غریزه

معنی کلمه غریزه در فرهنگ معین

(غَ زِ ) [ ع . غریزة ] (اِ. ) سرشت ، ذات . ،~ی جنسی غریزة اطفاء شهوت که سبب تولید نسل و بقاع نوع است .

معنی کلمه غریزه در فرهنگ عمید

۱. (روان شناسی ) ویژگی، توانایی، یا قابلیت وراثتی، طبیعت، سرشت.
۲. [عامیانه] حسی که به طور مبهم به شخص آگاهی می دهد.
۳. [عامیانه] میل جنسی: غریزۀ جنسی.

معنی کلمه غریزه در فرهنگ فارسی

غریزت:طبیعت، قریحه، سرشت، غریزی:منسوب به غریزه، جبلی، طبیعی، فطریغریزه جنسی:غریزه اطفائ شهوت که سبب تولیدنسل است
( اسم ) ۱ - سرشت طبیعت ( اعم از خیر و شر ) طبع ۲ - ملکه ایست که از آن صفات ذاتی صادر شود و خوی ( خلق ) بدان نزدیک است جز این که در خوی اعتیاد مداخله دارد ولی در غریزه چنین نیست ۳ - استعدادی است که حیوان را خود به خود یعنی پیش از تجربه باجرای اعمال مفید و با معنی و پیچیده بر می انگیزد و قوای او را بدون احتیاج باکتساب تعدیل می کند چنانکه جوجه را فوری بدانه چیدن و مرغ را باشیانه ساختن و طیور را به ییلاق و قشلاق یا تمیز خطر از دور وامی دارد . یا غریزه جنسی . غریزه اطفای شهوت که سبب تولید نسل و بقای نوع است .

معنی کلمه غریزه در فرهنگستان زبان و ادب

{instinct} [روان شناسی] نیروی زیست شناختی ذاتی خاصی که موجود زنده را به انجام کاری معین یا واکنش به محرکی خاص وامی دارد

معنی کلمه غریزه در دانشنامه عمومی

غَریزه گرایش درونی و ذاتی ارگانیسم های زنده به سمت رفتارهای مشخص است. غریزه به معنای علاقه ها و مهارت ها و معلوماتی است که موجود زنده بدون آموزش و از ابتدای تولّد به صورت بالقوّه یا بالفعل با خود دارد. الگوهای رفتاری غریزی از سرشت برمی خیزند و اکتسابی و آموختنی نیستند. رفتارهایی مانند نوع تغذیه و تولید مثل در حیوانات بدون تجربه قبلی و به طور خودکار و از پیش برنامه ریزی شده اجرا می شود. این برنامه ریزی از پیش تعیین شده غریزه است. لاک پشت های دریایی که در کنار ساحل به دنیا می آیند از لحظه زایش خودبه خود به سمت نور حرکت می کنند و زنبورهای عسل بدون آموزش قبلی همگی از طریق رقص های خاصی پیام رد و بدل می کنند. لانه سازی و جنگ طلبی و دیگر رفتارهای بسیاری از جانوران رفتارهایی غریزی است که برای بقا لازم بوده است.
توماس رید در تعریف غرایز می گوید: غریزه تکانه ای است طبیعی در جهت انجام عملی خاص، بی آنکه قصد و غرض یا حساب و کتاب یا حتی تصوری از آنچه انجام می گیرد در کار باشد.
در پاسخ به این پرسش که آیا انسان نیز دارای غریزه است، تعریف دقیق غریزه دربایسته است.
اگر غریزه به مثابهٔ «گرایش ها روانی حاصل از عوامل زیستی که موجبِ رفتار می شوند» در نظر گرفته شود، تقریباً می توان گفت که انسان هیچ گونه غریزه ای ندارد. حرکاتی که گاه در اصطلاح روزمره به آنها غریزی می گویند، چون کشیدن صورت هنگام آمدن مشتی به سوی آن، طبق تعریف دقیق غریزه، غریزی نیستند. غریزه آن گونه که در دیدگاهِ علمی درک می شود، یک الگوی زنجیره ای و پیچیده از رفتار است که به طورِ ژنتیکی تعیین می شود. در این معنا آدابِ معاشقهٔ بسیاری از حیوانات با سیستمِ عصبیِ ابتدایی تر غریزی است؛ مثلاً حرکات و آداب پیچیدهٔ زوج ماهی آبنوس هنگام جفت گیری غریزی است. اما به هم زدنِ چشم یا کنار کشیدنِ سر در برابرِ یک ضربهٔ پیش بینی شده، یک عملِ انعکاسی است، نه یک غریزه. این عمل تنها یک واکنشِ ساده است، نه یک الگوی رفتارِ زنجیره ای و پیچیده؛ بنابراین سخن گفتن از آن به عنوانِ عملِ غریزی به مفهومِ دقیق و علمیِ آن نادرست است،
از سوی دیگر اگر غریزه را به معنای دوم یعنی به عنوانِ «گرایش ها روانی حاصل از عوامل زیستی که انجامِ یک رفتار را تسهیل ( ممکن ) می کنند» در نظر بگیریم، می توان گفت که انسان دارای غرایزِ بی شماری است،
غریزه (فیلم ۱۹۹۹). غریزه ( انگلیسی: Instinct ) فیلمی آمریکایی است به کارگردانی جان ترتل تاب که در سال ۱۹۹۹ اکران شد.
وقتی یک انسان شناس مشهور که زندگی شهر نشینی را ترک کرده و به جنگل رفته به اتهام قتل دستیگر می شود، روانپزشک جوانی تلاش می کند خود را به او برساند. . .
• آنتونی هاپکینز
• کوبا گودینگ جونیور
• دونالد ساترلند
• مورا تیرنی
• جان اشتون
• جان ایلوارد
• رکس لین
غریزه (فیلم ۲۰۱۸). غریزه ( به انگلیسی: Instinct ) یک مجموعه تلویزیونی درام پلیسی و آمریکایی است که در ۱۸ مارس ۲۰۱۸ از شبکه سی بی اس پخش شد. این سریال بر اساس رمان بازی های قتل جیمز پترسون در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. در مه ۲۰۱۸، شبکه سی بی اس سریال را برای فصل دوم تمدید کرد. فصل دوم در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ پخش شد. این سریال نزدیک به پایان فصل دومش در ۱۷ اوت ۲۰۱۹ لغو شد. این سریال به دلیل حضور یک شخصیت مرد همجنس گرا در نقش اصلی که با مرد دیگری ازدواج می کند شناخته شده است.
غریزه (فیلم ۲۰۱۹). غریزه ( به انگلیسی: Instinct ) ، یک فیلم هلندی در ژانر درام به کارگردانی هالینا رین است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. کاریس فن هاوتن و مروان کنزاری ستارگان اصلی فیلم هستند. این فیلم نخستین بار در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۹ در جشنواره فیلم لوکارنو به روی پرده رفت و سپس اکران خود را از تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز کرد.
غریزه به عنوان نماینده سینمای هلند در رشته بهترین فیلم خارجی زبان به نود و دومین دوره جوایز اسکار معرفی شد اما موفق به کسب نامزدی نشد.
غریزه (مجموعه تلویزیونی). غریزه ( اسپانیایی: Instinto ) یک مجموعهٔ تلویزیونی دلهره آور اِروتیک و اسپانیایی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.
• ماریو کاساس در نقش مارکو مور
• اسکار کاساس در نقش خوزه مور
• اینگرید گارسیا - یونسون در نقش کارول ماخو
• سیلویا آلونسو در نقش اِوا وِراگا
• الویرا مینگس در نقش دکتر بیه گاس
• لولا دوئنیاس در نقش لائورا، مادر مارکو و خوزه
• خوان دیه گو بوتو در نقش پل گاریدو
• برونا کوزی در نقش باربارا روبلس
معنی کلمه غریزه در فرهنگ عمید
معنی کلمه غریزه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه غریزه در دانشنامه آزاد فارسی

غریزه (instinct)
در رفتارشناسی جانوری، رفتاری که در همۀ افراد مشابه یک گونۀ مفروض، مثلاً همۀ نرها یا همۀ ماده های بچه دار، دیده می شود. غریزه وراثتی و غیر اکتسابی است. گرایش پرندۀ سینه سرخ نر به حمله به نرهای دیگری که وارد قلمرو او می شوند و گرایش جنس مادۀ تعدادی از پستانداران به مراقبت از زاده هایشان نمونه هایی از رفتار غریزی است. غریزه و بازتاب متفاوت اند. بازتاب ها مستلزم اعمال بسیار پیچیده تری اند و غالباً آموزش در پیشرفت آن ها نقش دارد.

معنی کلمه غریزه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] غریزه یک امر تکوینی است، یعنی جزء سرشت انسان است. غریزه به طبیعت، سجیه، سرشت، و... تفسیر شده است. و یا گفته شده است: غریزه ملکه ای است که از آن صفات ذاتی صادر می شود، غریزه در این که ملکه است مانند خوی است ولی خوی برخواسته از عادت انسان و... است ولی غریزه ویژگی نهفته در سرشت انسان است نه برخواسته از عادت و غریزه، خود؛ شکوفا می شود.
گرایش های مشترک انسان و حیوان را «غریزه» می نامند. غریزه نوعی ویژگی درونی است که حیوان را در جهت ادامه زندگی و حفظ خود از خطرات هدایت می کند و او را آماده می سازد که در شرایط خاص به شیوه ای خاص عمل کند. حیوانات نسبت به گرایشات غریزی خود آگاهی حضوری دارند ولی نسبت به این آگاهی خود آگاه نیستند؛ در نتیجه فعالیت آنان نیز فعالیتی نیمه آگاهانه است.
فعالیت های غریزی به حکم سائق درونی غیراکتسابی صورت می گیرد. در نتیجه اگرچه حرکات غریزی، حرکاتی ارادی هستند ولی نمی توان آن ها را همچون حرکات انسان اختیاری دانست زیرا انسان به آگاهی خویش از میل غریزی آگاه است و پاسخ به سائق های درونی را مورد مطالعه قرار می دهد و در پاسخگویی به درخواست سائق درونی به مصلحت سنجی می پردازد و فرمان نهایی در انجام فعل یعنی پاسخ مثبت به سائق درونی از سوی قوه عاقله انسان صادر می شود.
در حالی که در حیوان چنین نیست هیچ حیوانی در پاسخگویی به سائق درونی خود تأمل نمی کند و فقط قوه ارزیابی او در حدی است که برخی از موارد تزاحم میان سائق ها را برطرف کند و این خود البته می تواند ناشی از قوت بیشتر برخی سائق ها باشد. مثلاً میل به غذا در حیوان برای ادامه حیات و درک لذتی خاص است. اگر حیوان پاسخ گویی به سائق درونی برای خوردن غذا را همراه با خطری که بقای او را تهدید می کند، ببیند از خطر می گریزد. این حالت سنجشگری حیوان در حقیقت به معنای قویتر بودن یک سائق از سائق دیگر است.
انسان هر چه در پاسخگویی به سائق های درونی ناآگاهانه تر عمل کند و تصمیم به انجام فعل را با سنجشی عاقلانه انجام ندهد، رفتار او به رفتار حیوان نزدیکتر است ولی انسان عموماً از آگاهی خود به گرایش های غریزی آگاه است و با آن ها به شکلی کاملاً آگاهانه برخورد می کند. بکاربردن کلمه غریزه در اینجا برای فرق گذاشتن میان گرایش های مشترک انسان و حیوان و گرایش های اختصاصی انسان است.

معنی کلمه غریزه در ویکی واژه

istinto
غریزة
سرشت، ذات. ؛~ی جنسی غریزة اطفاء شهوت که سبب تولید نسل و بقاع نوع

جملاتی از کاربرد کلمه غریزه

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به ۱–۹۰۰، ماترهورن و غریزه اشاره کرد.
شهرت وی با ایفای نقش وت تچ در سریال «غریزه» و نقش الیاس سانتورو در فیلم «بدون جایگزین»، شکل گرفت.
با این استدلال، ویلیام جیمز به این نتیجه رسید که در هر حیوانی با ظرفیت حافظه، تداعی و انتظار، رفتار در نهایت به‌عنوان ترکیبی از غریزه و تجربه بیان می‌شود، نه صرفاً غریزه کور.
کانت معتقد است که اخلاق همان قانونِ عینیِ عقل است. پس درست همان‌طور که قوانین عینیِ فیزیکی، کنش‌های فیزیکی را موجب می‌شوند (مثلاً سیب‌ها به دلیل جاذبه سقوط می‌کنند)، قوانینِ عینیِ عقلانی هم کنش‌های عقلانی را موجب می‌شوند. به این ترتیب، او اعتقاد دارد که یک موجودِ کاملاً عقلانی باید کاملاً اخلاقی هم باشد، چون موجودِ کاملاً عقلانی از نظر ذهنی، آنچه را عقلاً ضرورت دارد لازم‌الاجرا می‌بیند. از آنجا که انسان‌ها کاملاً عقلانی نیستند (چون تا حدی هم بر اساس غریزه عمل می‌کنند)، پس باید ارادهٔ ذهنی خود را با قوانینِ عینیِ عقلانی سازگار کنند. کانت این امر را الزامِ سازگاری می‌نامد.
در هر فرهنگی و بنا بر آداب و فرهنگ هر قومیتی روش انتخاب فرد مورد نظر از جنس مخالف و همچنین چگونگی برقراری ارتباط با او مختلف و گاهی هم متضاد است، در کشورهایی مثل آمریکا نیز که فضای آزاد برای ارتباطات دو جنس به گونه‌ای فراهم است، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد دختران و پسران نوجوان در آن پیش از ازدواج در فعالیت‌های جنسی شرکت دارند، با این حال محدودیت‌های اخلاقی، عرفی و قانونی برای این خواسته و غریزه انسانی وجود دارد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به افراد خودی، غریزه، تنها متعلق به من، چه، ترومن، تاپاس، نگهبان نامرئی و همه می‌دانند اشاره کرد.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به جگوار، غریزه و فرار مغزها اشاره نمود.
از رئوس مباحث اتولوژی، می‌توان به بررسی نحوهٔ تعامل غریزه و محیط در تکوین رفتارهای جانوران، بررسی انگیزش و مطالعهٔ تطبیقی یادگیری و شرطی‌شدن‌ها اشاره نمود.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به به هیچ‌کس نگو، هویت بورن، خداحافظ بچه‌ها، غریزه جنایت و نارکو اشاره کرد.
در سال ۱۸۱۲، آرتور شوپنهاور استفاده از اصطلاح «آگاهی بهتر» را آغاز کرد، آگاهی‌ای که «فراتر از همه تجربه‌ها و در نتیجه همه عقل، هم نظری و هم عملی (غریزه) نهفته‌است.»