غرایز

معنی کلمه غرایز در لغت نامه دهخدا

غرایز. [ غ َی ِ ] ( ع اِ ) ج ِ غریزة. غرائز. رجوع به غرائز شود.

معنی کلمه غرایز در فرهنگ معین

(غَ یِ ) [ ع . غرائز ] (اِ. ) جِ غریزه .

معنی کلمه غرایز در فرهنگ عمید

= غریزه

معنی کلمه غرایز در فرهنگ فارسی

جمع غریزه
( اسم ) ۱ - سرشت طبیعت ( اعم از خیر و شر ) طبع ۲ - ملکه ایست که از آن صفات ذاتی صادر شود و خوی ( خلق ) بدان نزدیک است جز این که در خوی اعتیاد مداخله دارد ولی در غریزه چنین نیست ۳ - استعدادی است که حیوان را خود به خود یعنی پیش از تجربه باجرای اعمال مفید و با معنی و پیچیده بر می انگیزد و قوای او را بدون احتیاج باکتساب تعدیل می کند چنانکه جوجه را فوری بدانه چیدن و مرغ را باشیانه ساختن و طیور را به ییلاق و قشلاق یا تمیز خطر از دور وامی دارد . یا غریزه جنسی . غریزه اطفای شهوت که سبب تولید نسل و بقای نوع است .

معنی کلمه غرایز در ویکی واژه

غرائز
جِ غریزه.

جملاتی از کاربرد کلمه غرایز

تمع نه رخت مهن بوکه نت و گوبا لوت بنی مغاره سنغرایز جمش میوا
از این رو کابالا اعتقاد دارد که جنتیلها تنها دارای نفش و غرایز حیوانی بوده و دارای قدرت کافی برای جداسازی خیر و شر و ارتباط با خداوند نیستند.
جیمز بر این باور بود که انسان‌ها بیش‌تر از سایر موجودات از تکانه‌های خود استفاده می‌کنند. تکانه‌هایی که وقتی خارج از زمینه بزرگ‌ترشان مشاهده می‌شوند، ممکن است به‌اندازه ابتدایی‌ترین غرایز حیوانی خودکار ظاهر شوند. با این حال، همان‌طور که انسان نتایج تکانه‌های خود را تجربه کرد و این تجربیات خاطرات و انتظارات را برانگیخت، همان انگیزه‌ها به تدریج اصلاح شدند.
یونگ کهن‌الگوها را دارای جایگاهی مهم در ناخودآگاه جمعی انسان‌ها می‌داند. به‌سبب همین ویژگی ناخودآگاه، برای یافتن و درک آن‌ها باید به بررسی رفتار، هنر، اساطیر، مذهب یا رویاهای افراد پرداخت. کهن‌الگوها به‌باور یونگ، انگاره‌ها و تصاویری جهانی و باستانی و رونوشت روانی غرایز هستند. آن‌ها عوامل ارثی پنهانی هستند که چون به خودآگاه می‌رسند، در برهم‌کنش با جهان خارج برای افراد یا فرهنگ‌ها شکل تصویر یا بازنمودهای رفتاری را می‌یابند.
در این زمان، جامعهٔ رم، خود به جامعهٔ فاسدی تبدیل شده‌است و در حال پوسیدن از درون می‌باشد، به گونه‌ای که همهٔ فکر و ذکر مردمان رم، متوجه مادیّات و ظواهر زندگی شده و مظاهر مادّی زندگی، همچون زن، زمین، ثروت، و…، نزد این مردم، همه چیز محسوب می‌شود و علاوه بر این مظاهر مادّی، مادینگی و نرینگی و غرایز حیوانی نیز، برای آن‌ها حائز اهمیت بسیار شده‌است.
اسب با انسان متفاوت است و همین تفاوت است که باعث جذابیت این رابطه می‌شود. هرچه بهتر بتوانیم طرف مقابلمان را درک کنیم و یاد بگیریم که غرایز او را بفهمیم، رابطه ما بهتر می‌شود. رفتار پر از ترس اسب مغرضانه نیست، بلکه یک واکنش طبیعی برای حفاظت از خودش است.
لوکیوس جوان، که خود روایتگر داستان است و از یک به یک مشاهدات خود می‌گوید، به اقتدای مادّه گرایی اجتماع رم، به سمت مادّه گرایی می‌رود و با دل سپردن به لذات جسمانی و غرایز حیوانی، جز ماده و مادینگی هیچ چیز دیگری را نمی‌بیند.
آکیتا، سگ شجاع، و خانواده گرا و قوی است. سگ‌های آکیتا دارای غرایز قوی نگهبانی و حفاظتی و ارضی هستند. آکیتا سگی آرام، بزرگ و قدرتمند است که می‌تواند تهدید آمیز باشد. بعضی از آن‌ها آرام هستند و برخی از آن‌ها پرخاشگر، بنابراین نژاد همیشه باید در اطراف کودکان نظارت شود.
در ابتدا فروید، در ۱۹۲۶ اضطراب را واکنشی به تراکم تنشهای غریزی در نظر گرفت. در این منظر اضطراب گرایش سیستم عصبی به کاهش، یا حداقل ثابت نگاه داشتن کمیت هیجان غرایز متراکم شده‌است. نظریه اول فروید در خصوص اضطراب بر مبنای مفهوم‌سازی کاهش-تنش در انگیزش استوار است که در آن انگیزه در جهت کاهش یا تخلیه تنش‌های غریزی عمل می‌کند و اضطراب محصول این تنش است.
جیمز در استفاده از روش مقایسه‌ای نوشت: «غرایز حیوانات جستجو و کشف می‌شوند تا خودمان را با نور تحقیق روشن کنیم…» با این نور، جیمز این ادعا را رد می‌کند که «انسان با موجودات دیگر در کل غرایز تفاوت دارد».
فلینی در این اثر که آن را در سال ۱۹۷۳ ساخته‌است، خاطرات کودکی‌اش را به تصویر می‌کشد و بیننده را در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر به دنبال خودش می‌کشد. برخی از ویژگی‌های فیلم‌های دیگر او که در این فیلم هم دیده می‌شود: کمدی و طنز تلخ، اشاره به غرایز انسانی و موارد بسیار دیگر.