غذاخوری

معنی کلمه غذاخوری در لغت نامه دهخدا

غذاخوری. [ غ ِ / غ َ خوَ / خ ُ ] ( حامص مرکب ) غذا خوردن. طعام خوردن. اغتذاء. || متعلق به غذا. مخصوص طعام : قاشق غذاخوری. میز غذاخوری. خانه های غذاخوری. اتاق غذاخوری.

معنی کلمه غذاخوری در فرهنگ معین

( ~ . خُ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) مکانی معمولاً سرپوشیده برای خوردن غذا (کافه ، رستوران و... ).

معنی کلمه غذاخوری در فرهنگ فارسی

عمل غذا خوردن طعام خوردن . یا اطاق ( سالن ) غذا خوری . اطاقی ( سالنی ) که در آن غذا صرف کنند . یا قاشق غذا خوری . قاشقی که بدان طعام خورند . یا میز غذا خوری . میزی که روی آن غذا چینند .

معنی کلمه غذاخوری در فرهنگستان زبان و ادب

{restaurant} [گردشگری و جهانگردی] مکانی عمومی برای عرضۀ غذا و نوشابه و دیگر خدمات پذیرایی متـ . رستوران

معنی کلمه غذاخوری در ویکی واژه

مکانی معمولاً سرپوشیده برای خوردن غذا (کافه، رستوران و...)
mensa

جملاتی از کاربرد کلمه غذاخوری

نیز مرا بر کم خواری ملامت کردی، در حالی که من از آن رو غذا می خورم که زندگی کنم، و تو میخواهی زندگی کنی که غذاخوری. والسلام.
برای این ترانه دو موزیک ویدئو ساخته شد . اولین موزیک ویدئو در یکی از مناطق فقیرنشین شهر ریو دو ژانیرو و به کارگردانی اسپایک لی، نامزد جایزهٔ اسکار ضبط شده‌است. دومین موزیک ویدئو که به «نسخهٔ زندان» معروف است، مایکل را در محیط زندان و سالن غذاخوری در حال اعتراض نشان می‌دهد. این نسخه پس از نسخهٔ «برزیلی» آن عرضه شد زیرا مایکل از نتیجهٔ نسخهٔ «برزیلی» کاملاً راضی نبود.
مقدر مصرف این شربت یک قاشق غذاخوری قبل از هر غذا است.
برادران کاستیلیونی در سال ۱۹۶۰ صندلی غذاخوری لیرنا – یک صندلی-غذاخوری عمودی از چوب لاکی با یک نشیمن ظریف از تخته سه‌لا – را برای کاسینا طراحی کردند.:۱۷۳:۷۹:۳۵۶
روش دیگری هم برای تهیه پودر مخصوص آینه کاری وجود دارد که در آن از سه قاشق غذاخوری پودر مل و یک قاشق چایخوری رنگ پودری استفاده می‌کنیم می‌توانیم از یک قاشق سیمان سفید هم در گونه در دسترس بودن استفاده نمائیم.
جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در بیانیه‌ای در محکومیت خشونت علیه دانشجویان این دانشگاه نوشتند: «تمام اعمال دانشجویان، از شرکت در کلاس‌ها گرفته تا حضور در کتابخانه و سالن غذاخوری تحت فشار حراست قرار دارد .»
اکبر جوجه، عنوان رستوران‌های زنجیره‌ای است که توسط علی‌اکبر کلبادی نژاد و برادرانش در سال ۱۳۲۳ در یک غذاخوری کوچک در اطراف شهرستان گلوگاه تأسیس شد. اکبرجوجه به نوعی غذای خاص که توسط همین رستوران‌ها سرو می‌شود نیز گفته می‌شود.
آوردن غذاها به سفره در فرهنگ آذربایجان آداب و رسوم مختصی دارد. در ابتدا، به مهمانان چای سرو شده و بعد غذاهای اصلی به سفره گذاشته می‌شود (آذربایجانیان در ضیافت، مراسم عروسی و غیره… به مهمانان پیش غذا عرضه نمی‌نمایند). روی سفره سبزیجات، خیار و گوجه فرنگی تازه گذاشته می‌شود (سبزیجات شوری در زمستان). گاهی بس از غذاخوری (مخصوصا بعد از پلو) دوغ می‌خورند که این نیز به هضم خوب غذا منجر می‌گردد.
به‌عنوان تنبیه، هانهام مجبور می‌شود بر دانش‌آموزان «جامانده» که برای تعطیلات در محوطه دانشگاه رها شده بودند، نظارت کند. یکی از آن‌ها انگوس تالی بود که مادرش ناگهان سفر خانوادگی به سنت کیتس برای ماه عسل با شوهر جدیدش را لغو کرد. همچنین مری لمب، سرپرست سالن غذاخوری مدرسه که در غم از دست دادن پسرش است که فارغ‌التحصیل مدرسهٔ بارتون بود و در جنگ ویتنام کشته شد.
بزرگ‌ترین و احتمالاً شناخته‌شده‌ترین گلوریته در باغ کاخ شون‌برون در وین است. این بنا در سال ۱۷۷۵ به عنوان آخرین ساختمان ساخته‌شده در باغ با توجه به طرح معمار سلطنتی اتریش، یوهان فردیناند به عنوان «معبد مشهور» برای خدمت به عنوان یک نقطه کانونی و نقطه دیده‌بانی در باغ، به عنوان سالن غذاخوری و سالن صبحانه و همچنین یک اتاق صبحانه برای امپراتور فرانتس جوزف اول ساخته شد. تالار غذاخوری که تا پایان سلطنت مورد استفاده قرار گرفت، امروزه یک کافه در آن دارد و روی بام یک سکوی رصد از وین مشرف است. گلوریته در جنگ جهانی دوم نابود شد اما تا سال ۱۹۴۷ بازسازی شد و دوباره در سال ۱۹۹۵ مورد بازسازی قرار گرفت.
استورنووی یک عمارت ۳۴ اتاقه با هشت اتاق خواب، پنج حمام، اتاق نشیمن، اتاق نشیمن (طبقه دوم) و اتاق غذاخوری است و در زمین‌های وسیع قرار دارد.