غدیر

معنی کلمه غدیر در لغت نامه دهخدا

غدیر. [ غ َ ] ( ع اِ ) آبگیر. آب که سیل سپس گذارد. ( منتهی الارب ). آبگیر و تالاب که آب باران و سیل در آن جمع شود و ماند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). القطعة من الماء یغادرها السیل ، قیل : هو فعیل به معنی مُفاعَل من غادره ، او مُفعَل من اغدره ، و یقال : هو فعیل به معنی فاعل لانه یغدر بأهله ؛ ای ینقطععند شدة الحاجة الیه. ( اقرب الموارد ). هر آب بارانی که در گودالی جمع شده باشد خواه بزرگ و خواه کوچک ، و به هر حال به تابستان نمی ماند. ( معجم البلدان ). پاره ای از آب که از سیل در جائی فراهم آمده باشد. گَو که آب در آن گرد آید. گو آب در دشت. شَمَر. ( برهان قاطع ذیل شمر ). اِخاذة. ( نصاب ) ( المنجد ). ج ، غُدُر، اغدرة. و گاهی غُدُر جمع غدیر را به تسکین مخفف کنند و غُدر گویند. ( از اقرب الموارد ). صاحب منتهی الارب جمع غدیر را غُدَر نیز آورده است و این اشتباه از متن قاموس روی داده است ولی صاحب تاج العروس گوید: در اصول مصححه از قبیل النهایة و اللسان ثابت شده است که جمع غدیر، غدر به ضمتین است ، مانند طریق و طرق ، سبیل و سبل و نجیب و نجب ، و قیاس همین است :
کس را خدای بی هنری تربیت نداد
بیهوده هیچ سیل نیاید سوی غدیر.منوچهری.از تبش گشته غدیرش همچو چشم اعمشان
وز عطش گشته مسیلش چون گلوی اهرمن.منوچهری.ز ریگ و نقش مار گرد ریگ پُر
غدیرها و آبگیرهای او.منوچهری.دل و دامن تنور کرد و غدیر
سرو و لاله کناغ کرد و زریر .عنصری ( از لغت فرس ).بخار تیره و از ابر دشت مینارنگ
یکی بسان غبار و دگر بسان غدیر.عنصری.راه یکی است و گرد بر گرد بیشه و آبها و غدیرها و جویها. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 466 ).
هرکسی شعر سرایند ولیکن سوی عقل
دُر به خرمهره کجا ماند و دریا به غدیر؟سنائی.گر همی درد عنبرت باید
بحرها هست در غدیر مباش.سنائی.سبک عزم بازآمدن کرد پیر
که پر شد ز سیل بهاران غدیر.سعدی ( بوستان ).آب خوش کو روح را همشیره شد
در غدیری زرد و تلخ و تیره شد.مولوی ( مثنوی ).و دو غدیر است یکی بوم پیر گویند ودیگر بوم جوان ، و بر هر غدیری آتشگاهی کرده است. ( فارسنامه ابن البلخی ص 138 ).

معنی کلمه غدیر در فرهنگ معین

(غَ ) [ ع . ] (اِ. ) آبگیر، تالاب .

معنی کلمه غدیر در فرهنگ عمید

۱. آبگیر، تالاب.
۲. جای جمع شدن آب باران در بیابان.
۳. آب راکدی که از سیل باقی بماند.

معنی کلمه غدیر در فرهنگ فارسی

( اسم ) آبگیری که آب باران و سیل در آن جمع شود و بماند آبگیر تالاب .
مرد بیوفا غادر

معنی کلمه غدیر در فرهنگ اسم ها

اسم: غدیر (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: qadir) (فارسی: غَدير) (انگلیسی: ghadir)
معنی: آبگیر، تالاب، آبگیری است بین مکه و مدینه در ناحیه ی جحفه، روز یا واقعه غدیر که در میان مسلمانان حائز اهمیت است، نام آبگیری میان مکه ومدینه که در آنجا پیامبر ( ص )، علی ( ع ) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد

معنی کلمه غدیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] غدیر (ابهام زدایی). غدیر می تواند به موارد زیر اشاره داشته باشد:
[ویکی فقه] غدیر (دیدگاه امیرالمومنین). آیات الهی و روایات بیان شده توسط پیامبر -صلی الله علیه و آله- درمورد امامت و ولایت علی -علیه السلام- و فضائل آن حضرت بی شمار است بطوری که صحابه و غیر صحابی و دوست و دشمن روایت کننده این احادیث هستند. در این بین اهل بیت -علیهم السلام- به عنوان خاندان رسول خدا ومدافعین اصلی به بیان حقائق در صحنه های مختلف پرداخته اند.
امیرالمومنین -علیه السلام- بارها در طول زندگی خود به این حدیث پیامبر -صلی الله علیه و آله- در برابر دوست و دشمن در مورد حق الهی خویش احتجاج و استدلال نموده است که به چند نمونه اشاره می کنیم.
← در حیات پیامبر
۱. ↑ سوره شوری/۴۲، آیه۲۳.
سایت پژوهه
...
[ویکی فقه] غدیر (دیدگاه صحابه). با توجه به اهمیت مساله غدیر در جهان اسلام و تاکید اهل سنت بر این عبارت که صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) همانند ستارگان هستند، به هر کدام که اقتداء کنید هدایت می شوید، به سخنان عده ای از صحابه درمورد غدیر اشاره می کنیم که تماما از منابع معتبر اهل سنت می باشد و نتیجه گیری منصفانه در مورد تناقضات اهل سنت را بر عهده خواننده محترم می گذاریم.
در این مبحث به سخنان برخی از صحابه درباره غدیر اشاره می شود:
← کلام ابوهریرة
۱. ↑ طبرانی، سلیمان بن احمدطبرانی، المعجم الاوسط، ج۲، ص۲۴، القاهرة، دار الحرمین، ۱۴۱۵هـ ق.۲. ↑ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۸، ص۲۸۴، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۷ه ق.
سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «غدیر از منظر صحابه».
...
[ویکی فقه] غدیر (دیدگاه قرآن). غدیر خم، مکان بیعت و پیمان امت اسلامی با امامت و ولایت امیر المومنین (ع) است. به همین جهت واقعه غدیر خم همیشه مورد نظر عموم شیعیان و عالمان دینی بوده­ است؛ زیرا تشیع بر این اعتقاد است که موضوع امامت و خلافت و جانشینی پیامبر اکرم(ص)، با تعیین خداوند و اعلام پیامبرش ثابت می­شود بر خلاف اهل سنت که در نوع تعیین امام اختلاف دارند؛ چراکه حداقل ابوبکر و عمر و عثمان به سه صورت متفاوت بر مسند خلافت تکیه زدند. اما سوال مهم این است که کدام یک منشأ قرآنی داشته و کدام یک بر خلاف قرآن کریم بوده­ است.
با توجه به اهمیت موضوع رخ داده در غدیر خم وتبدیل آن به واقعه غدیر و همچنین اهمیت داشتن این مسأله در جهان اسلام، ابتدا باید به دستورات خداوند و استشهاد پیامبر (ص) و نزول آیات قرآن دراین زمینه توجه داشت؛ چرا که اصولا خداوند و پیامبر اکرم (ص) زمینه این رخ داد بزرگ اعتقادی وتاریخی را رقم زده­ اند و همچنین به تأیید و نصرت پرداخته­ اند. به نمونه­ هایی از این آیات و روایات توجه می کنیم و معتقدیم که خداوند و پیامبر (ص) بیان خویش را برای امامت و رهبری جامعه به خوبی بیان نموده و ما شیعیان به تبعیت از این آیات بر اعتقادمان استوار می مانیم. اکنون به تبیین واقعه غدیر با زبان آیات قرآن که به صورت شأن نزول و یا تأویل و استشهاد بوده و از مهمترین اسناد و مدارک شیعه برای این اعتقاد است، می­پردازیم.
آیات سوره عنکبوت
پیامبر اکرم (ص) بعد از اینکه در حجة الوداع، مناسک حج را بطور کامل بجا آورد و آثار جاهلیت را نابود کرد و حجرالاسود را در مکان اصلی خود قرار داد و یک روز در مکه اقامت گزیدند، در این حال جبرئیل، آیات اول سوره عنکبوت را نازل کرد:بسم الله الرحمن الرحیم الم(۱) آیا مردم گمان کردند همین که بگویند:ایمان آوردیم به حال خود رها می­شوند و آزمایش نخواهند شد؟!(۲) ما کسانی را که پیش از آنان بودندآزمودیم (و اینها را نیز امتحان می­کنیم )باید علم خدا درباره کسانی که راست می­گویند و کسانی که دروغ می­گویند تحقق یابد (۳) آیا کسانی که اعمال بد انجام می­دهند گمان کردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داوری می­کنند.
عنکبوت/سوره۲۹،آیه۱
قبل از واقعه غدیر، دستور غیر علنی خداوند برای تعیین جانشینی علی (ع) به پیامبر (ص) داده شد.عایشه و حفصه این خبر را برای پدران خود فاش کردند(درحالی که پیامبر به آنها دستور داده بود که تا قبل از دستور علنی خداوند آن خبر را برای کسی فاش نکنند)و آنها به کمک منافقین دیگر نقشه قتل پیامبر (ص) کشیدند. در این لحظه جبرئیل با این آیات نازل شد:
دیلمی، حسن بن ابی الحسن؛ إرشاد القلوب، انتشارات شریف رضی، ۱۴۱۲ هـ ق، ج ۲، ص ۳۳۰
...

معنی کلمه غدیر در ویکی واژه

آبگیر، تالاب.
غدیر ممکن است بر دو بخش غد - یر قابل تجزیه باشد، همچنین با اصطلاحاتی نظیر بویر، جلایر نیز هم قافیه است و منظور از یِر زمین‌ باید باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه غدیر

به‌اعتقاد باقر، چنان‌که در منابع شیعی آمده‌است، در روز غدیر خم و بعد از انتصابِ علی بن ابی‌طالب به امامت بود که آیهٔ سوم سورهٔ مائده[یادداشت ۱۱] نازل شد.[یادداشت ۱۲]
دانشنامه افرون و بروک‌هاوس در آغاز قرن بیستم، جمعیت ترک‌های آذربایجانی‌ را به نقل از استانداری ایروان در دوران شوروی سابق، ۳۰۰،۰۰۰ نفر شمارش کرده‌بود که ۳۷٫۵٪ از جمعیت آن زمان ارمنستان را شامل می‌شد. آن دوران جغرافیای ارمنستان علاوه بر کشور کنونی ارمنستان، ایغدیر در ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان نیز در حوزه جغرافیایی منطقه ارمنستان در دوران شوروی سابق بودند.بیشترشان در مناطق روستایی و شهری پراکنده بودند از جمله شهر ایروان پایتخت کنونی ارمنستان در مقابل ۴۸٪ جمعیت از ارامنه. که ۴۹٪ را آذربایجانی‌ها تشکیل می‌دادند.
مردم آذربایجانی یا آذری‌ها یک گروه قومی ترک‌زبان بومی [نیازمند منبع] قفقاز جنوبی و شمال‌غرب فلات ایران هستند. آذری‌ها دومین گروه‌قومی پرجمعیت در ایران [نیازمند منبع]و اکثریت جمعیت جمهوری آذربایجان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر ایران و آذربایجان، آنها به‌طور سنتی در قلمرو روسیه (داغستان)، گرجستان و همچنین در ترکیه (قارص و ایغدیر) زندگی می‌کنند.
باشگاه فوتبال استقلال خوزستان باشگاه فوتبال ایرانی است، که در سال ۱۳۹۰ در شهر اهواز تأسیس شد. این باشگاه هم‌اکنون در لیگ برتر خلیج فارس بازی می‌کند و بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار می‌کند. از افتخارات مهم استقلال خوزستان می‌توان به ۱ قهرمانی در لیگ برتر خلیج فارس و یک نایب‌قهرمانی در سوپر جام ایران اشاره کرد.
فراز منبر یوم الغدیر این رمزست که سر ز جیب محمد علی برآورده
همیشه شاد بود شاه خاصه عید غدیر که کردگار قدیرش به جان دهد فرمان
تمام منابع شیعی و برخی منابع اهل سنت گواهی می‌دهند که آیه ۶۷ سوره مائده درست قبل از حادثه غدیر نازل شده است: «ای پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه می‌دارد».
مهین اتابک اعظم یگانه صدر جهان که بحر باکف رادش‌کم از غدیر آمد
برنامه ۱۸۰ درجه از تولیدات گروه کودک و نوجوان شبکه الکوثر در ششمین جشنواره الغدیر نجف اشرف موفق به کسب بهترین برنامه کودکان و نوجوانان شد.
عید غدیر آمد ای ماه میگسار بنشین و می بده برخیز و می بیار
امام آنکه خدای بزرگ روز غدیر بفضل کرد بنزدیک مصطفی پیغام
گردون بجای همت تو پست چون زمین دریا بجای دو کف تو خرد چون غدیر
وی در ۳ مه ۱۸۹۳ در ایغدیر به دنیا آمد وی در ۱۹۳۷ در سن ۴۴ سالگی درگذشت.
در مجمع البیان از باقر و صادق نقل شده‌است که این آیه بعد از این که پیامبر، علی را به هنگام بازگشت از غدیرخم در روز غدیرخم، علم و رایت خلق قرار داد، نازل گردید و این آخرین واجبی بود که خداوند نازل کرده و پس از آن واجبی نازل نگردید.
بنا بر این دیدگاه، در روز غدیر خم و بعد از انتصابِ علی بن ابی‌طالب به امامت بود که آیهٔ سوم سورهٔ مائده نازل شد: «امروز دین شما را به کمال رسانیدم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما برگزیدم.»
خم غدیر پر زالهی شراب بین وزاین شراب جان مخالف کباب بین
واژه ایگدیر از نام یکی از طوایف اوغوز به نام ایغدیر اوغلو آمده‌است.
شنیدم بفرمان حی قدیر علی را پیمبر بروز غدیر
درو عیش «کول» صورت پذیر است همه ایام او عید غدیر است
تیغ خشمش منیر بود منیر بحرِ علمش غدیر بود غدیر