غافلگیر

معنی کلمه غافلگیر در لغت نامه دهخدا

غافل گیر. [ ف ِ ] ( نف مرکب ) کسی که بی خبر بر کسی حمله ور شود. ( آنندراج ).غافل گیرنده. سگ غافلگیر، سگ هرزه مَرَس :
بکش سگ را مهل تا پیر گردد
که چون شد پیر غافل گیر گردد.
|| ( ن مف مرکب ) به غفلت گرفته شده. و با کلمات کردن و شدن و گشتن ترکیب شود: غافل گیر کردن. غافل گیر شدن. غافل گیر گشتن.

معنی کلمه غافلگیر در فرهنگ معین

( ~ . ) [ ع - فا. ] (ص . ) شخصی که بی خبر با وضع یا کیفیتی مواجه شود.

معنی کلمه غافلگیر در فرهنگ عمید

ناگهانی و بی خبر.
* غافل گیر شدن: (مصدر لازم ) [مجاز] به طور ناگهانی و بی خبر در حالتی پیش بینی نشده قرار گرفتن.

معنی کلمه غافلگیر در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) کسی که بی خبر بر دیگری حمله ور شود . ۲ - ( صفت ) آنکه دیگری وی را در حین اجرای عملی ( غالبا غیر منتظر ) بیند .

معنی کلمه غافلگیر در ویکی واژه

شخصی که بی خبر با وضع یا کیفیتی مواجه شود.

جملاتی از کاربرد کلمه غافلگیر

در یک اثر داستانی، نقطهٔ اوج جایی است که قهرمان با جدی‌ترین چالش خود مواجه می‌شود. چالشی که اجتناب ناپذیر است و بیم آن می‌رود که به شکست قهرمان بینجامد. نقطهٔ اوج برای مخاطب غافلگیرکننده است و او را وامی‌دارد داستان را با اشتیاق تا پایان دنبال کند. نقطهٔ اوج اغلب از سه بخش تشکیل شده‌است. شخصیت دچار تغییر می‌شود، چیزی در مورد خودش یا یک شخصیت دیگر کشف می‌کند و مضمون داستان آشکار می‌شود.
کار بر روی بازی حدوداً در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز شد، این پروژه تا زمان انتشار به صورت مخفی بود. انتشار این عنوان در سال ۲۰۱۹ بسیار غافلگیر کننده بود، زیرا تا آن زمان تصور می‌شد که رسپاون اینترتینمنت در حال کار بر روی قسمت سوم بازی تایتانفال، عنوان اصلی قبلی همین استودیو است.
بنا به گزارش مکارم شیرازی مفسر شیعی، این سوره با پنج سوگند آغاز می‌شود. بر اساس روایاتی که در ذیل این سوره نقل شده‌است، سوگندهایی هستند که به میدان جهاد و جنگ با دشمنان مرتبط است. سوگند به اسبان جنگی و نفس زدن‌های آنها، جرقه‌های آتشینی که از سم اسبان برمی‌خیزد و گرد و غباری که به هنگام هجوم بر دشمن به فضا پخش می‌شود و سوگند به حمله غافلگیرانه بر مخالفان. مکارم معتقد است که از مجموع این سوگندها عظمت و بزرگی جهاد در راه خدا آشکار می‌شود که حتی کوچک‌ترین جزئیات صحنه نبرد در نزد خداوند مهم و ارزشمند است و خداوند در قرآن به آنها سوگند می‌خورد.
در مرحلهٔ آخر نیز لی‌لی همان‌طور که نقشه کشیده بود به آسکا خیانت می‌کند و به او حمله می‌کند. آسوکا هم در ابتدا چندین ضربهٔ غافلگیرکننده می‌خورد اما به علت قدرت زیاد و برتری که نسبت به لی‌لی دارد به مبارزه برمیگردد اما در اثر مبارزه این دو پاندورا در دره پرت می‌شود و دست هیچ‌کس به آن نمی‌رسد
بوریس جانسون در ۱۳ آذر ۱۳۹۸، با اشاره به این‌که اعتراض‌ها در ایران خیلی باعث غافلگیری او نشده گفت: «اعتراضات در ایران نتیجهٔ افزایش بهای بنزین نبوده، بلکه نشات‌گرفته از نارضایتی گستردهٔ مردم از حکومت جمهوری اسلامی است».
آئول‌ها عموماً از سنگ، بر روی پشته ها یا در برابر صخره ها ساخته میشوند تا در برابر حملات غافلگیرانه محافظت کنند. خانه‌ها معمولاً دو طبقه هستند و به‌گونه‌ای تکان‌خورده می‌شوند که عملاً امکان دسترسی دشمنان به جایی در جاده‌ها وجود ندارد. خانه ها معمولاً جهت استفاده از آفتاب در زمستان و در امان ماندن از بادهای شمالی جنبه جنوبی دارند. اغلب، آنها در نزدیکی زمین های کشاورزی خوب یا منابع آبی قرار ندارند، بنابراین لازم است آب را به درون شهرک آورده شود.
همواره پایان فیلم‌هایش حاوی پیچیدگی یا غافلگیری بوده‌است.
امینم در سال‌های ۲۰۱۰ و در سال ۲۰۱۳ هنگامی که او هشتمین آلبوم استودیویی خود را با عنوان مارشال مترز ال‌پی ۲ منتشر کرد، به عنوان برترین خواننده پرفروش کانادا اعلام شد، پس از این آلبوم، به دنبال آن احیا در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. مارشال مترز ال‌پی ۲ و احیا در هفته اول خود به بالاترین رتبه در بیلبورد ۲۰۰ رسیدند، بنابراین امینم را به اولین هنرمند موسیقی با هشت ورودی پیاپی در اوج جدول تبدیل کرد. در ۳۱ اوت ۲۰۱۸، امینم دهمین آلبوم استودیویی خود را بدون اعلام قبلی، با عنوان کامی‌کازه منتشر کرد و نهمین آلبوم متوالی او بود که در رتبه یک قرار گرفت. او در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ این کار را با یک آلبوم غافلگیرکننده با عنوان موسیقی‌ای که توسطش به قتل برسید دنبال کرد.
شورش های محلی علیه امپراتوری سلوکی عادی بود، اما اکثر آنها موفقیت آمیز نبودند. با این حال، شورشی که آنتیوخوس چهارم در یهودیه به راه انداخته بود، به طور غیرمعمولی به خوبی شرح داده شد و حفظ شد. طبق کتاب دوم مکابیان، زمانی که آنتیوخوس در مصر لشکرکشی می کرد، شایعه کشته شدن او منتشر شد. در یهودیه، یاسون، کاهن اعظم برکنار شده، نیرویی متشکل از 1000 سرباز را جمع آوری کرد و به شهر اورشلیم حمله غافلگیرانه انجام داد.[16] منلائوس، کاهن اعظم منصوب شده توسط آنتیوخوس، در جریان شورش مجبور به فرار از اورشلیم شد. آنتیوخوس در سال 168 قبل از میلاد از مصر بازگشت که از شکست خود خشمگین شده بود. او به اورشلیم حمله کرد و منلائوس را بازگرداند، سپس بسیاری از یهودیان را اعدام کرد.[17]