غارتگر
معنی کلمه غارتگر در لغت نامه دهخدا

غارتگر

معنی کلمه غارتگر در لغت نامه دهخدا

غارت گر. [ رَ گ َ ] ( ص مرکب ) دُزد. چپوچی. کسی که مال مردم را به غارت می برد.

معنی کلمه غارتگر در فرهنگ معین

( ~ . گَ ) [ ع - فا. ] (ص فا. ) ۱ - کسی که مال مردم را به تاراج برد. ۲ - راهزن ، دزد.

معنی کلمه غارتگر در فرهنگ عمید

کسی که مال مردم را غارت کند، غارت کننده، تاراج کننده.

معنی کلمه غارتگر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - کسیکه مال مردم را به تاراج برد غارت کننده . ۲ - راهزن دزد .

معنی کلمه غارتگر در دانشنامه عمومی

غارتگر (فیلم ۱۹۸۷). غارتگر ( به انگلیسی: Predator ) عنوان فیلمی به کارگردانی جان مک تیرنان و محصول سال ۱۹۸۷ در ژانر علمی–تخیلی و ترسناک است. در این فیلم آرنولد شوارتزنگر در نقش اصلی ایفای نقش می کند.
یک گروه ضربت آمریکایی برای نابودی گروهی آدمکش و مزدور پا به جنگلی می گذارند. آنان در بدو ورود با اجساد انسان بسیاری در حالی که به شکل فجیعی کشته شده اند روبرو می شوند. آنها فکر می کنند که این کشتار توسط همان گروه آدمکش صورت گرفته، غافل از این که یک موجود فضایی شکارچی در حالی که می تواند خود را همرنگ محیط کند انتظارشان را می کشد …
• آرنولد شوارتزنگر
• کارل ویترز
• بیل دوک
• جسی ونتورا
• کوین پیتر هال
ساخت فیلم غارتگر پانزده میلیون دلار هزینه دربرداشت. این فیلم بیش از نود و هشت میلیون دلار در سطح جهان به فروش رفت.
موفقیت فیلم غارتگر باعث شد تا دنباله ای بر این فیلم تحت عنوان غارتگر ۲ با بازی دنی گلاور ساخته شود. بیگانه علیه غارتگر دیگر فیلم های مرتبط با فیلم غارتگر هستند.
غارتگر (فیلم ۲۰۱۸). غارتگر ( انگلیسی: The Predator ) یک فیلم آمریکایی در سبک اکشن علمی–تخیلی به کارگردانی شین بلک و نویسندگی بلک و فرد دکر است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.
در خلاصهٔ داستان رسمی این فیلم آمده است: از فضای دوردست خارج زمین به خیابان های حومهٔ یک شهر کوچک، شکار در بازسازی انفجاری سری غارتگر توسط شین بلک به خانه باز می گردد. حال، مرگبارترین شکارچیان جهان قدرتمندتر، باهوش تر و کشتنده تر از گذشته هستند، آن ها خودشان را با استفاده از دی ان ای دیگر گونه ها ارتقا داده اند. وقتی که یک پسربچه جیکوب ترمبلی تصادفاً محرک بازگشت آن ها به زمین می شود، تنها یک دسته از سربازان سابق و یک معلم علوم می توانند جلوی نابودی نژاد انسان را بگیرند.
این فیلم دنباله ی چهارم بعد از فیلم های غارتگر و غارتگر ۲ و غارتگران می باشد.
• بوید هالبروک
• الیویا مان
• توماس جین
• جیک بیوزی
• کیگان - مایکل کی
• استرلینگ کی براون
• جیکوب ترمبلی
• ایوان استراهاوسکی
• آلفی آلن

معنی کلمه غارتگر در ویکی واژه

کسی که مال مردم را به تاراج برد.
راهزن، دزد.

جملاتی از کاربرد کلمه غارتگر

برآمد ترکی از خاور، جهان آشوب و غارتگر به یغما برد در یک دم، هزاران لل لالا
در فرضیه دیگری عنوان شده که هجوم به خزرها در برابر تصمیم آن‌ها برای بستن راه ولگا از سال ۹۴۳ بوده‌است. در مکاتبات خزر، که مابین سال‌های ۹۵۰–۹۶۰ انجام شده‌اند، یوسف بن هارون از نقش خود به عنوان مدافع سیاست‌های مسلمانان در برابر حملات روس‌ها، در منطقهٔ خزر، خبر می‌دهد: «اگر من ساعتی آن‌ها را فرو بگذارم، همهٔ کشورهای عرب را تا بغداد ویران خواهند کرد.» درگیری‌های پیشین مسلمانان و ارتش خزر با غارتگران روس در سال ۹۱۲ نیز ممکن است به این اقدامات و خصومت روس‌ها علیه دولت خزری کمک کرده‌باشد.
فریاد ازین ستم که ز غارتگر غمم شد خانه رفته و دلم از خانه رفته تر
در سال ۱۰۳۷ محمد بن رستم برای محافظت از اصفهان در برابر غارتگری عشایر ترکمن خراسان، استحکامات دفاعی اصفهان را تقویت کرد.
دو زلفش به غارتگری فتنه پرور دو چشمش به فتانی آشوب دنیا
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به بیگانه علیه غارتگر، بورجیا، آخرین فرود و دختر اشاره کرد.
اورلیان در بهار ۲۷۲ لشکرکشی‌اش به سمت شرق را آغاز کرده بود. او در مسیر خود دسته‌هایی از گوت‌های غارتگر را از تراکیه بیرون راند و سپس با عبور از دانوب توانست آنان را در جنگ‌های بزرگ بسیاری شکست دهد. او سپس حرکتش به سمت شرق را ادامه داد و بدون هیچ مشکلی وارد آسیای صغیر شد. تنها شهری که در برابر او مقاومت کرد تیانا بود که اورلیان آن را در ۲۷۲ فتح نمود. با این حال او به سپاهیانش اجازهٔ غارت آنجا را نداد و با این کارش به دیگر مناطق جداشده از روم فهماند که اگر دوباره به امپراتوری بپیوندند مجازات نخواهند شد. این تدبیر اورلیان نتیجه‌بخش بود و چندین شهر یونانی و تمامی استان‌های مصر بدون درگیری به خاک روم پیوستند.
این شهر یکی از شهرهای قدیمی شهرستان زبرخان می‌باشد و دارای یک ارگ قدیمی است. پیران شهر می‌گویند تونلی بزرگ از زیر این ارگ شروع شده و در دامنه کوه‌های درود پایان می‌یافته‌است. در ایام قدیم هنگامی که ترکمانان برای غارت به شهرهای نیشابور از جمله اسحاق آباد حمله می‌کردند مردم شهر برای در امان ماندن از حمله غارتگران در ارگ شهر پناه می‌گرفتند. ارگ به علت داشتن برج‌های متعدد و دیوارهای ضخیم و بسیار بلند، غیرقابل نفوذ بود بنا براین ترکمانان قلعه را محاصره می‌کردند و منتظر پایان یافتن آذوقه اهالی می‌شدند. اما مردم شهر از راه تونلی که بنا به گفته معمرین تا درود امتداد داشت آذوقه مورد احتیاج خود را تهیه می‌کردند.
ناز که غارتگر ملک دل است مملکت آشوب ز بالای توست
با نخستین امپراتوران ارمنی نسب سلسله مقدونیان، ظاهراً سیاست بیزانس حرکتی به سمت تشخیص و درک روشن ضروریات از خود نشان داد. بدین معنی که وجود کشور ارمنستان مستقل (دودمان باگراتونی) را پذیرفت، و آن کشور در سده دهم و آغاز سده یازدهم سدی محکم و گرانقدر در برابر تورانیان شد. تنها به خاطر وجود ارمنستان خیل اقوام غارتگر آسیای مرکزی در مدتی نزدیک به یک سده موفق نشدند آنگونه که در ایران و در کشورهای غربی نفوذ کرده بودند در آسیای صغیر نفوذ کنند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به خط خون، بیگانه علیه غارتگر ۲ و از آسیب رساندن بپرهیز اشاره کرد.
غارتگری نمودند دین و دلم ربودند نیمی شراب و ساقی چنگ ورباب نیمی
ز مردم کشان خون مردم هدر ز غارتگران مال ملت هبا
این صنم کیست که غارتگر ایمان من است دل و دین از کف من برده پی جان من است
لشکر حسن تو غارتگر جان و دل ماست بجز از لشکر او لشکر اگر هست بگو
احمد علیخان وزیری (مؤلف کتاب جغرافیای کرمان) معتقد است که حدود ۴۳۰ سال قبل از اسلام – به هنگام فتح کرمان بدست اردشیر – این محل گواشیر نام داشته که مرکز ولایت کرمان بوده‌است. بخشی از خانه‌های مسکونی مردم فقیر در پای دامنه‌های این دو تپه و قلعه شکل یافته بوده و بعداً با گسترش تدریجی شهر کرمان در جهت غرب توسعه یافته وبا توجه به توسعه و رونق اقتصادی در دوره‌های بعد از اسلام این شهر به تدریج نضج گرفته و رفته رفته بزرگتر شده تاجایی که وسعت آن به حدود دویست هکتار هم رسیده، با گذشت زمان و به دلیل نا امنی منطقه و حمله غارتگران و دزدان علاوه از حصارهای رفیعی که دور قلعه دختر وقلعه اردشیر کشیده شده بود گرداگرد شهر نیز حصاری بلند کشیده شد.
از فیلم های معروفی که وی در آن کار کرده است میتوان به سری فیلم های نابودگر،بیگانه ها،مرد آهنی،پارک ژوراستیک و غارتگر اشاره کرد.
سوم اینکه، در صورت یورش دزدان و غارتگران دریایی، به پادگان‌های زمینی و رزم‌ناوها خبر داده تا به سرعت جهت مقابله با آن‌ها اقدام کنند.
جیب‌هستی‌چون‌سحر غارتگر چاک‌است‌و بس رشتهٔ آمال ما بیهوده دربند رفوست
تا تو یک دم چشم بر هم می زنی چون دود آه لشکر غارتگر خط می رسد از گرد راه