عید نوروز

معنی کلمه عید نوروز در لغت نامه دهخدا

عید نوروز. [ دِ ن َ /نُو ] ( اِخ ) روز اول فروردین ماه که روز اول سال مردم ایران و اول بهار است. ( ناظم الاطباء ) :
عید قدم مبارک نوروز مژده داد
کامسال تازه از پی هم فتحها شود.خاقانی.رجوع به نوروز شود.

معنی کلمه عید نوروز در فرهنگ فارسی

روز اول فروردین ماه که روز اول سال مردم ایران و اول بهار است

معنی کلمه عید نوروز در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] روز اول فروردین ماه در ایران و برخی دیگر از کشورها به عنوان روز «نوروز» شناخته شده است. ایرانیان این روز را از زمان های قدیم، روزی مهم در زندگی خود می دانستند. نوروز ایرانیان که در آغاز فصل بهار جشن گرفته می شود، پیام آور نو شدگی سال و آمدن گرما و مرگ زمستان و رویش دوبارۀ طبیعت، و زمان خروج انسان از عالم خمودگی و پیوستن به طبیعت و شروع به حیات اجتماعی دوباره در جامعه است.
نوروز، سمبل تحول و تغییر و دگرگونی است. علاوه بر اینکه طبیعت بی جان جانی تازه می گیرد، ایرانیان نیز با خانه تکانی و پوشیدن لباس نو و... سعی می کنند به استقبال این تحول بروند. بدون شک این تحول به سمت نیکویی و بهتر شدن است و به همین جهت است که بزرگداشت این روز از اهمیت خاصی برخوردار است.

معنی کلمه عید نوروز در ویکی واژه

نوروز
نِورُز
نخستین روز هر سال خورشیدی. روز اوّل فروردین ماه که بزرگترین جشن ملی و آغاز سال نو ایرانیان است آن گاه که روز و شب برابر گردد، عید نوروز. روز نو، روز تازه.
بیماری عصبی و اختلال روحی بدون وجود ضایعه عصبی مشهود در ساختمان رشته‌های عصبی و مراکز اعصاب. این بیماری به صور مختلف از قبیل حمله غش (هیستری) و ضعف شدید اعصاب (نوراستنی) و غیره مشاهده می‌شود، اختلال عصبی، بیماری عصبی.

جملاتی از کاربرد کلمه عید نوروز

عید تو همایون و همه روز تو چون عید نوروز تو از عید تو خرم‌ تر و خوشتر
فاش گویم هم قرین با عید نوروز عجم عید مولود حسین نور دل زهراستی
عید نوروز من آنست که بینم رویت عید قربان که لقای تو کند بنیادم
برخی از مقامات محلی این استان ایرانی هستند[نیازمند منبع]. در فروردین ۱۳۹۷ استان بریتیش کلمبیا عید نوروز را وارد تقویم رسمی خود کرد. در چند سال اخیر نازنین افشین جم و رامونا امیری از ونکوور عنوان دختر شایسته کانادا انتخاب شده‌اند.
در ایام تاسوعا و عاشورا نوحه‌خوانی و تعزیه برگزار می‌شود. همچنین در اعیاد ملی، مراسم و سنت‌های ویژه‌ای اجرا می‌شوند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به مراسم چهارشنبه‌سوری و عید نوروز اشاره کرد که با شور وصف ناپذیری در روستا برگزار می‌شوند.
کوکب مسعود ارم کاخترم در روز تافت عید نوروز است گوئی روز و ماه و سال من
پسر عمه زا، پسر عمه کلاه قرمزی است که در روستای کلاه‌قرمز آباد زندگی می‌کرده و برای دیدن کلاه قرمزی و در روزهای عید نوروز به شهر آمده و در خانه مجری ماندگار شده و وارد داستان‌های کلاه قرمزی شده.
چو شد عید نوروز و آمد بهار خشایار بنمود قصد شکار
وجود دارد. وی همچنین پیام تبریک عید نوروز و پیام تبریک پیروزی تیم ملی والیبال ایران بر آمریکا را به ایرانیان داد. وی در زمینه‌های مختلف با سایت‌ها و روزنامه‌های ایرانی گفتگو داشته‌است، گفتگو دربارهٔ مسائل سوریه و مسایل داخلی ایران از این قبیل است
شبهای ترا باد نشاط شب عید نوروز ز هم نگسلد ایام ترا
مردم عزیز ایران! عید نوروز و هر روز ما از شما مبارک شده‌است و قلب ما سرشار از عشق شماست به امید پیروزی و دیدارتان در ایرانی آزاد.
روزگار و بخت و اقبال تو هر سه پایدار مهرگان و عید نوروز تو هر سه جاودان
در عید نوروز سال ۱۳۴۵ به دنبال دستگیری محمد منتظری به دلیل پخش اعلامیه در حرم فاطمه معصومه ساواک بی‌درنگ به سراغ منتظری رفته و مجدداً وی را بازداشت نمود و بالاخره اعتراض علما و روحانیون حوزهٔ علمیه موجب شد تا او پس از هفت ماه از زندان آزاد گردد.
آسیاب‌خرابه این آبشار یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان آذربایجان شرقی می‌باشد که در شهرستان جلفا و در چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده‌است. آبشاری زیبا و با صفا که گردشگران و جهانگردان زیادی هر ساله به‌ویژه در عید نوروز از این منطقه دیدن می‌کنند.
۷_مستندساز برتر صدا و سیما در اولین جشنواره تولیدات تلویزیونی و رادیویی شبکه‌های برون مرزی سحر، با مستند میان برنامه ای" آداب رسوم عشایر شاهسون مغان در عید نوروز" در برنامه"سحر سلامی کانال جهانی سحر آذری
از جمله جشن‌هایی که در میان کردها بسیار رایج است گرامی‌داشت عید نوروز می‌باشد. در برخی از افسانه‌های کردی، منشأ این جشن را به کیومرث، نخستین پادشاه پیشدادی، منسوب می‌دارند. (کیومرث به کردی، کیموروس) در کوهستان‌های رواندوز در شرق شهر «دیانا»، با اهریمن می‌جنگد و بر او پیروز می‌شود. به این مناسبت، دستور می‌دهد تا در کوه‌ها و بلندی‌ها آتش بیفروزند و خبر پیروزی را به همه‌جا برسانند. او فرمان می‌دهد مردم روز پیروزی را جشن بگیرند و به‌مدت نُه روز ادامه دهند.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۰ نفر (۲۲خانوار) بوده‌است.با این حال این جمعیت ثابت روستا بوده و در مراسم مربوط به سال نو (عید نوروز) و ماه محرم جمعیت مهاجر که بعلت اشتغال در شهرهای بزرگ ساکن می‌باشند افزایش می‌یابد.
قدح ز باده گران کن، بهل گرانجانی که عید نوروز آمد ز فیض یزدانی
برگوکه رسید از آن دلفروز دوکارت به روز عید نوروز
عید نوروزی که از بیداد ضحّاکی عزاست هرکه شادی می‌کند از دودهٔ جمشید نیست