عکس العمل

معنی کلمه عکس العمل در لغت نامه دهخدا

عکس العمل. [ ع َ سُل ْ ع َ م َ ] ( ع اِ مرکب ) واکنش. ( فرهنگ فارسی معین ). مقابل عمل. و رجوع به واکنش شود.

معنی کلمه عکس العمل در فرهنگ معین

(عَ سُ لْ عَ مَ ) [ ع . ] (اِمر. ) واکنش .

معنی کلمه عکس العمل در فرهنگ عمید

واکنش، کار یا حرکتی که کسی در برابر کار یا حرکت کس دیگر انجام می دهد.

معنی کلمه عکس العمل در فرهنگ فارسی

( اسم ) واکنش
واکنش مقابل عمل

معنی کلمه عکس العمل در ویکی واژه

reazione
واکنش.

جملاتی از کاربرد کلمه عکس العمل

یک شهود معتبر برای فهمیدن این پدیده وجود دارد. ابتدا توسط این واقعیت شروع می‌کنیم که با استفاده از قانون پایستگی اندازه حرکت، نیروی منحرف کننده کمتر یا بیشتر از عکس العملی که از طرف جسم بر جریان هوا وارد می‌شود نیست. جسم جریان هوا را به سمت پایین می‌کشاند و بر عکس.
عکس العمل در مارپیچ کوچک سریع تر بوده و حالت بلند بالاتنه صاف بوده و عکس‌العمل بیشتری دارند.
در سال ۱۹۸۳ نیروهای مخالف با رژیم وقت شروع به سازمانی کردند. این نیروها اکثراً جنبش‌های کارگری را شامل می‌شدند موجب تحریک و عکس العمل‌های نظامی و سخت گیرانه از جانب دولت و پلیس وفت شدند که سر بریدن پروفسور ژوزه مانوئل پارادا، روزنامه‌نگار مانوئل گویررو و سانتیاگو ناتینو از این جمله بود. البته انجام این کارها از جانب دولت منجر به استعفای ژنرال کیزر مندوزا در سال ۱۹۸۵ از کمیته سری شد.
آن پوزه که عکس العمل قرص قمر بود دیدی چه خبر بود
این اظهارات با واکنش شدید برخی روحانیون مواجه شد، از جمله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در صورت صحت خبر، مشایی باید توبه کند زیرا سخنانش کاملاً نادرست است. سخنان وی بیش از حد احمدی‌نژاد را اذیت می‌کند که ما راضی نیستیم. اگر مشایی چنین سخنانی را گفته باشد رئیس‌جمهور باید در مورد وی تجدید نظر کند. سید موید علویان یکی از برگزیدگان جشنواره رازی نیز هنگام دریافت جایزه خود با عکس العملی قابل تأمل، به شدت نسبت به اظهارات مشایی اعتراض کرد و هنگام حضور بر روی سن از دست دادن با وی خودداری نمود و یک جلد قرآن را برای مطالعه به رحیم مشایی اهدا نمود.
همچنین وی می‌تواند قبل از اینکه کسی به او ضربه‌ای وارد کند، حرکت دشمن اش را شناسایی کرده و از آن نجات پیدا می‌کند. (گفته می‌شود یک بار می‌خواستند پیتر را با استفاده از گلوله بکشند اما پیتر سریع عکس العمل نشان داد و از آن فرار کرد و حتی یک خراش هم برنداشت). این حس او را می‌توان حس ششم خطاب کرد.