عودت

معنی کلمه عودت در لغت نامه دهخدا

عودت. [ ع َ دَ ] ( ع مص ) عودة. بازگشتن. مراجعت کردن. رجعت کردن. || ( اِمص ) بازگشت. برگشت : گفت گرگان محل عودت است و اینجا بودن روی ندارد، به استرآباد باید آمد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 56 ). و رجوع به عودة شود.
- عودت دادن ؛ رد کردن. بازگردانیدن. مسترد داشتن. مراجعت دادن.
عودة. [ ع َ دَ ] ( ع مص ) برگردیدن. نو بازگشتن. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). بازگشتن بسوی کسی پس از روی گردان شدن از وی. ( از اقرب الموارد ). عودت. عَود. مَعاد. رجوع به عود و عودت و معاد شود.
عودة. [ ع َ دَ ] ( ع ص ، اِ ) مؤنث عود. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ماده شتر و یا گوسپند کلانسال. ( ناظم الاطباء ). رجوع به عَود شود. و آن برای میش ماده به کار نمیرود. ( از ذیل اقرب الموارد ). ج ، عِوَد. ( اقرب الموارد ) : و چون بزرگ شود [ بچه ناقه ] و دندان ناب او بزرگ شود، نر را عود خوانند و ماده را عودة، و آن در چهارده سالگی بود. ( تاریخ قم ص 177 ).
عودة. [ ع ِ وَ دَ ] ( ع اِ ) ج ِ عَود. رجوع به عود شود.
عودة. [ ع َ دَ ] ( اِخ ) ابن حرب ، مشهور و ملقب به ابوتایِه حویطی ( 1275-1342 هَ. ق. ). وی از شیوخ شجاع عرب در بادیه بشمار میرفت و در انقلاب و مبارزه عرب به مخالفت با ترکان عثمانی در جنگ بین الملل اول ، او را سهم بسزایی بوده است. عوده از دوستان نزدیک لورنس عرب بود و سرگذشت وی با داستانهایی درآمیخته است. رجوع به الاعلام زرکلی ج 5 ص 272 شود.
عودة. [ ع َدَ ] ( اِخ ) حسین بن مصطفی. رجوع به حسین عودة شود.

معنی کلمه عودت در فرهنگ معین

(عُ دَ ) [ ع . عودة ] ۱ - (مص ل . ) باز - گشتن ، برگشتن . ۲ - (اِمص . ) بازگشت .

معنی کلمه عودت در فرهنگ عمید

بازگشتن، برگشتن.

معنی کلمه عودت در فرهنگ فارسی

بازگشتن، برگشتن، بازگشت
۱ - ( مصدر ) بازگشتن مراجعت کردن ۲ - ( اسم ) بازگشت .

معنی کلمه عودت در ویکی واژه

عودة
باز - گشتن، برگشتن.
بازگشت.

جملاتی از کاربرد کلمه عودت

به ایوان طرف را به میدان شغب را قیام از قعودت قعود از قیامت
خوشتر از عودت نخواهد بود آخر دم مزن خود دم عودت گرفتم جان تو هم مجمر است
در زمان تعمیر موتورها، طوفان شدیدی باعث ایجادآلودگی در یکی از محموله‌های شاتل، ماهواره رله‌کردن داده‌ها و رهگیری، تی‌دی‌اس‌آر-۱ شد. در نتیجه این حادثه، ماهواره برای بررسی صحت عملکرد به تاسیسات بررسی‌کننده عودت داده شد تا تمیزشده و مجدد بررسی شود. اتاقی که محل محموله در مرکز فضایی نیز بود مورد بازرسی و تمیزکاری قرار گرفت.
هر آن فیضی که در قوس صعودت رسد در کشف ایمان از وجودت
کنون کوه و بیابانرا نبات از عودتر باشد کنون شاخ درختانرا لباس از پرنیان باشد
شرکت آب‌های معدنی دماوند مدعی شد صادرات گسترده‌ای را به اقصی نقاط جهان ازجمله کشورهای همسایه داشته و از بدو آغاز به این فعالیت تا کنون هیچ محموله‌ای از این شرکت از مقاصد صادراتی عودت داده نشده و هیچ‌گونه مدرکی دال بر این مدعی در نهادهای ذی‌ربط وجود ندارد. این شرکت مدعی شد که تمامی تولیداتش دارای نشان ملی استاندارد است و سه گواهینامهٔ جهانی ایزو کیفیت و محیط زیست و سلامت را در اختیار دارد.
پس از درگذشت فاطمه، علی در زمان خلافت عمر نیز، میراث پدری فاطمه را مطالبه کرد؛ اما پاسخ عمر همان پاسخ ابوبکر بود. البته عمر حاضر شد برخی از املاک مدینه را که جزء ارث فاطمه محسوب می‌شد، به پسران عباس بن عبدالمطلب بازگرداند که نمایندهٔ بنی‌هاشم بودند؛ ولی املاک فدک و خیبر کماکان به‌عنوان املاک دولتی باقی ماند و به بنی‌هاشم عودت داده نشد. دانشنامهٔ بریتانیکا می‌نویسد علی خلافت عمر را پذیرفت و حتی دخترش، ام کلثوم، را به ازدواج وی درآورد.
استان قزوین به علت قرارگیری در دامنه‌های سر سبز رشته کوه البرز دارای قلل مرتفع بسیاری است که از میان آن‌ها دو قله به نام‌های خشچال، به ارتفاع ۴۱۸۰ متر و نگین قله‌های البرز، شاه البرز به ارتفاع ۴۳۰۰ متر از معروف‌ترین، مرتفع‌ترین و پر صعودترین قلل استان قزوین می‌باشند.
ام‌اس پیش‌رونده ثانویه در حدود ۶۵٪ از افراد مبتلا به ام‌اس عودت‌کننده-بهبود یابنده اولیه، که در نهایت بدون هیچ دوره مشخصی از بهبودی بین حملات حاد خود کاهش نورولوژیک پیشرونده را تجربه می‌کنند. ممکن است عودت‌های گاه به گاه و بهبودی‌های کوچکی دیده شود. شایع‌ترین مدت زمان بین شروع بیماری و تبدیل آن از ام‌اس عودت‌کننده-بهبود یابنده به ام‌اس پیشرونده ثانویه ۱۹ سال است.
جعدشان بر سوسن سیمین فکنده عودتر زلفشان بر لالۀ رنگین نهاده ضیمران
ام‌اس پیشرونده-عودت‌کننده موجب می‌شود از زمان شروع بیماری فرد یک کاهش نورولوژیک ثابت را تجربه کند اما به این افراد حملات تحمیلی مشخصی نیز دست می‌دهد. این نادرترین نوع از انواع ام‌اس است.
سه شنبه، ۲ مارس – برنامه عودت داوطلبانه برای پناه‌جویان که از سوی کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در دست گرفته شده بود، پس از توقف چهارماهه به دلیل قتل یکی از کارکنان آن در ماه نوامبر، دوباره از سر گرفته شد.
چون ساخته شد به طالع مسعودت شد آب از آن نهر و به کلی مقصود
بنابر حکم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، هولمز می‌بایست جریمه ای ۵۰۰ هزار دلاری را به حساب خزانه دولت واریز نموده و شرکتش نیز ۱۸٫۹ میلیون سهم از مجموع سهام خود را به سرمایه گذاران عودت دهد. بنیانگذار این شرکت همچنین تا ۱۰ سال از تصاحب جایگاه‌های مدیریتی در تمام شرکت‌های عمومی محروم شده‌است. وی همچنین در حال گذراندن حبس یازده ساله خود در زندانی در تگزاس می‌باشد. .
قوس نزول تو بیامد بسر قوس صعودت نبود در نظر
ره قوس صعودت تا بحضرت ز گام اولین باشد طریقت
بس سنگ و بس گوهر شدم بس مؤمن و کافر شدم گه پا شدم گه سر شدم در عودت و تکرار من
زندگی کائنات جمله ز جودت ساخت نزول وجود عرش سعودت
این اشیا جهت نگهداری به موزه ارومیه انتقال داده شد اما در صورت تأسیس موزه در پیرانشهر، این اشیا و سایر اشیا مربوط به شهرستان به این موزه عودت داده می‌شود.