عنکبوتی

معنی کلمه عنکبوتی در لغت نامه دهخدا

عنکبوتی. [ ع َ ک َ ] ( ص نسبی ) منسوب به عنکبوت. رجوع به عنکبوت شود. || ( اِ )صفحه ای باشد مشبک بر اسطرلاب. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). رجوع به عنکبوت اسطرلاب و اسطرلاب شود. || عنکبوتیه چشم ، که از طبقات چشم است :
مانند عنکبوت سطرلاب رخنه شد
اطباق عنکبوتی این دیده بی تاب ( ؟ ).کمال الدین اسماعیل.از پرده عنکبوتی نرگس تو
در دل زده عنکبوت مژگان تو چنگ.؟رجوع به عنکبوتیه شود.

معنی کلمه عنکبوتی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به عنکبوت .

معنی کلمه عنکبوتی در فرهنگستان زبان و ادب

{spider} [نجوم رصدی و آشکارسازها] ساختاری متشکل از پره های نازک که آینۀ ثانویه تلسکوپ را با آینۀ اصلی هم محور نگه می دارد

جملاتی از کاربرد کلمه عنکبوتی

عنکبوتی درگوشه بام از مشقت تمام تاری چند بر یکدیگر تافته بود و دام پرشکنجی با هزاران رنج بافته خواست تا مگسی صید نماید خود به قید درآمد چندانکه سعی درآزادی کرد بر گرفتاری افزود عاقبت از دامی که نهاده بود کامی نبرد و خود بدام افتاده ناگاه بمرد.
ناکرده مکر مکیان جان محمد را زیان چون عنکبوتی در میان پروانهٔ غار آمده
عنکبوتی را کند گر تقویت بالا کشد چون شترکش گاو ماهی را به زنجیر لعاب
«گرین گابلین» دشمن شمارهٔ چهارم مرد عنکبوتی محسوب می‌شود. وی پدر دوست او یعنی هری ازبورن است. او در اصل یک دانشمند، کارخانه‌دار و شیمی‌دان جاه‌طلب به نام «نورمن آزبورن» بود که به دلیل حادثه‌ای دچار اختلالات ذهنی شده و به نیروهایی دست یافت. او پدر «هری آزبورن»، بهترین دوست پیتر پارکر است و از هویت مخفی پیتر پارکر خبر دارد. او پس از کشتن گوئن استیسی در ظاهر در مبارزه ای با اسپایدرمن کشته شد، اما پس از دو دهه دوباره به عرصه بازگشت (در طول مرگ ظاهری او، پسرش هری به گرین گابلین دوم بدل شد تا انتقام مرگ پدرش را از پیتر پارکر بگیرد) او بعداً با سیمبیوت کارنیج پیوند خورد.
او این نقش را در فیلم مرد عنکبوتی: چالش اژدها تکرار کرد.
زین پس ای ابن یمین دام طمع باز مکن عنکبوتی ز تو لایق نبود بهر مگس
عنکبوتی را همین تشریف داد سورتی را هم بدو تعریف داد
روز هجرت به لعاب دهنش خصم ترا عنکبوتی ز در غار بگردانیده
به تار خود نبود هیچ عنکبوتی را علاقه ای که تو داری به زندگانی خویش
تا به حال ۴۴ بازی از روی اسپایدرمن ساخته شده است و در ضمن مارول اولین بازی خود را برای این شخصیت ساخته است. تقریباً برای همه کنسول‌ها بازی برای اسپایدرمن ساخته شده است. برخی از جدیدترین آنها عبارتند از اسپایدرمن (۲۰۰۰) و دنباله آن اسپایدرمن ۲: ورود الکترو و سه‌گانه ای که بر اساس سینمایی‌های سم ریمی از اسپایدرمن ساخته شد یعنی: اسپایدرمن(۲۰۰۲) و اسپایدرمن ۲ (۲۰۰۴) و مرد عنکبوتی ۳ (۲۰۰۷) و همچنین بازی اسپایدرمن شگفت‌انگیز (۲۰۱۲) و اسپایدرمن شگفت‌انگیز ۲ (۲۰۱۴) که بر اساس فیلم‌های اسپایدرمن شگفت‌انگیز و مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ ساخته مارک وب بوده‌اند و جدید آرین سری بازی اسپایدرمن یعنی مارول اسپایدرمن (۲۰۱۸) و مارول اسپایدرمن ۲ (۲۰۲۳).
بیا که پردۀ این چنگ عنکبوتی تار به گرد خیل حوادث چو پشّه پرده کشید
نه دل است اینکه دارم بتن ضعیف اهلی که بتار عنکبوتی مگسی ببند دارم
استنبرگ بازیگری را از کودکی در فیلم کلمبیانا (۲۰۱۱) آغاز کرد. او نقش برجستهٔ خود را با فیلم اکشن [بازی‌های گرسنگی (۲۰۱۲) گرفت. در بزرگسالی، نقش‌هایش در فیلم عاشقانه همه‌چیز، همه‌چیز (۲۰۱۷) و فیلم درام نفرتی که تو می‌کاری (۲۰۱۸) او را به شهرت رساند. او صداپیشهٔ پویانمایی مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (۲۰۲۳) بود و نقش اصلی مجموعهٔ علمی تخیلی اکلایت (۲۰۲۴) را ایفا کرد.
گرافیک کامپیوتری اغلب در اکثر فیلم‌های بلند جدید، به ویژه آنهایی که بودجه زیادی دارند، استفاده می‌شود. فیلم‌هایی که به شدت از گرافیک کامپیوتری استفاده می‌کنند شامل سه‌گانه فیلم ارباب حلقه‌ها، فیلم‌های هری پاتر، مرد عنکبوتی و جنگ دنیاها می‌شود.
یا نه زرین عنکبوتی‌گرد صد سیمین مگس بافته درگنبد مینا دو صد زرین لعاب