عنف

معنی کلمه عنف در لغت نامه دهخدا

عنف. [ ع َ ] ( ع مص ) رفق و مدارا نکردن بر کسی. ( از اقرب الموارد ). درشتی نمودن با کسی. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ). درشتی کردن و تندی و ستیزه نمودن. ( غیاث اللغات ). عَنافة. رجوع به عنافة شود.
عنف. [ ع َ ] ( ع اِ ) اول هر چیزی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ): هم یخرجون عنفاً عنفاً؛ أی اولاً فأولاً؛ یعنی آنها یکی پس از دیگری خارج میشوند. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ).
عنف. [ ع َ / ع ُ / ع ِ ] ( ع اِمص ) درشتی و سختی. ضد رفق و مدارا. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) :
مال خدایگان بستاند به عنف و کُرْه
از دست منکرانی چون منکر و نکیر.فرخی.از هرات و نواحی آن... به هزارهزار دینار براة نبشتندلشکر را و به عنف بستدند. ( تاریخ بیهقی ص 602 ).
ز عنف و لطف خصال تو خواستند مدد
بلی و گرنه بماندندی ابتر آتش و آب.مسعودسعد.بر عدو عنف تو سموم بود
بر ولی لطف تو صبا باشد.مسعودسعد.عنف و لطف تو بهر وقت خزانست و بهار
خشم و عفو تو بهر حال سموم است و صباست.مسعودسعد.شیر به چنگال عنف گردن آهو شکست
باز به منقار قهر بال کبوتر گرفت.خاقانی.به روز کوشش چون شیر همه عنف ، گاه بخشش چون ابر همه کرم و لطف. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 15 ). مکاتبه برادر از سر گرفت و از وعد و وعید سخن راند و به لطف و عنف دقایق اعذار و انذار مقدم داشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 157 ). و از سلطان میثاقی خواست ، سلطان بوقوخان را به التماس او درفرستاد تا او را به عنف و نصیحت بیرون آورد. ( جهانگشای جوینی ).
گفت بشنو گر نباشم جای لطف
سر نهادم پیش اژدرهای عنف.مولوی.نه خود می رود هرکه جویای اوست
بعنفش کشان می برد لطف دوست.سعدی.اسیر بند غمت را بلطف خویش مران
که گر بعنف برانی کجا رود مغلول.سعدی.گر از جفای تو در کنج خانه بنشستم
خیالت از در وبامم بعنف درگیرد.سعدی.هر جا که لطف اوست کند سوسن از تبر
وآنجا که عنف اوست کند خنجر از گیا.سراج الدین قمری.
عنف. [ ع ُ ن ُ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ عنیف. رجوع به عنیف شود.

معنی کلمه عنف در فرهنگ معین

(عُ نْ ) [ ع . ] (اِمص . ) شدت ، قساوت ، درشتی .

معنی کلمه عنف در فرهنگ عمید

شدت و قساوت، درشتی.

معنی کلمه عنف در فرهنگ فارسی

شدت وقساوت، درشتی، ضدرفقعنفا:بطورتندی ودرشتی واجبار
( اسم ) ۱ - درشتی شدت مقابل لطف ۲ - سخت دلی قساوت مقابل رفق .
جمع عنیف

معنی کلمه عنف در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عُنف به معنی خشونت و بی رحمی است.
عنف در لغت به معنای خشونت و بی رحمی در برابر رفق و مدارا است. این واژه با اضافه زنا به آن در کلمات معاصران، از جمله استفتائات آمده است و به معنای زنا کردن با توسل به زور، اجبار و تهدید و بدون رضایت زن می باشد. زنای به عنف در کلمات فقها تحت عنوان زنا به اجبار و اکراه مطرح شده و در روایات با عنوان « غصب فرج » آمده است.
حد زنای به عنف
حد زنای به عنف، قتل زناکار است؛ خواه محصن باشد یا غیر محصن
مهر المثل
زنای به عنف موجب ثبوت مهر المثل بر زانی است؛ خواه زن باکره باشد یا غیر باکره. در زنای به عنف، اگر زن در مقام دفاع از خود مرد را به قتل برساند، دیه ای بر عهده او نیست.
عنف از ناحیه زن
...

معنی کلمه عنف در ویکی واژه

شدت، قساوت، درشتی.

جملاتی از کاربرد کلمه عنف

عنف و لطف تو وقت کینه و مهر این نبخشاید، آن ببخشاید
عنف تو در لب اجل خنده لطف تو در شب امل مهتاب
هرجا که لطف اوست کند سوسن از سپر هرجا که عنف اوست کشد خنجر از گیا
در قانون جمهوری اسلامی ایران در ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مجازات تجاوز به عنف اعدام است. متجاوزین معمولاً فقط بر اساس شهادت گواهان محکوم نمی‌شوند، بنابراین باید مدارک تأییدکننده از دیگران کسب شود. مدارک مربوط به اثبات دخول، هویت متجاوز و این واقعیت که نزدیکی بدون رضایت زن رخ داده‌است، می‌باید فراهم گردد. ولی‌الله حسینی، قاضی دادگاه کیفری استان تهران دربارهٔ وضعیت حقوقی تجاوز جنسی می‌گوید:
رسماً به عنوان: "جرم قذف (اجرای حدود) مصوبه ۱۹۷۹". در این بیانیه، جرم واهی به زنا کتبی، شفاهی یا "با اعترافات مشهود" به قصد ایجاد ضرر و بدون ارائه چهار شاهد در تأیید اتهام در دادگاه، یا "بر اساس نتیجه دادگاه، شاهدی مدرک دروغی مبنی بر ارتکاب زنا یا تجاوز به عنف ارائه کرده‌است، یا زمانی که شاکی اتهام نادرستی به تجاوز جنسی را مطرح کرده‌است.
دشمنان و دوستانرا روز رزم و گاه بزم عنف او شد عمر کاه و لطف او شد جانفزای
در کودکی به بغداد رفت و در آنجا به تحصیل پرداخت. از عنفوان جوانی به جمع اخبار ادبا و موسیقی دانان و استماع اخبار نادر تاریخی و ضبط احادیث و اشعار و ترانه‌ها شوق داشت. نبوغ و پشتکار و قریحه وی سبب شد به زودی در جهان اسلام مشهور گردد و مورد تشویق آل بویه در ری و بغداد و آل حمدان در شام و امویان در اندلس واقع شود. مهلبی وزیر عز الدوله او را به بغداد خواند و مشاور ندیم خاص او شد و تا آخر عمر آن وزیر از وی جدا نگشت.
کند به خشم همه عنف ذاتش الا ظلم کشد به حلم همه رنج عرضش الاعار
او بعد از افسونگر در نقش‌های ظاهر شد که با طبیعت مهربان و زیبای او در نقش سامانتا فاصله زیادی داشت. از میان نقش‌های بعدی او می‌توان به نقش یک متجاوز به عنف در فیلم «قضیه تجاوز» اشاره کرد که البته برنده جایزه امی نیز شد. او به بازی در این نقش‌های عجیب ادامه داد. برای مثال در ۱۹۷۷ نقش یک پلیس مخفی که با همکارش رابطه جنسی برقرار می‌کند را بازی کرد. او سپس نقش یک پرستار تروریست را بازی کرد که به کشتن افراد می‌پرداخت.
خرمن امال را عنف تو آتش در زده و آیت آجال را تیغ تو برهان آمده
ای خسرویکه فائده لطف و عنف تست هر نیک و بد که میرسد از وعد و از وعید
نهال بخت جوان تو سبز و تر بادا بر آن مثال که در بدو عنفوان نرگس
گر نداری به خدمتت خواند ور بداری به عنف بستاند
بنگر این عنف و بد مذاقی را هم بر این کن قیاس باقی را
عنف مجازات مرگ وابسته‌به شدت جرم واقع شده‌است. فیلسوفان و روحانیون یهودی معتقدند که مجازات بدنی به‌عنوان یک یادآور از ماهیت شدید برخی اعمال، در جامعه بکار می‌رود. به همین دلیل، در قانون یهود، مجازات اعدام بیشتر یک اصل محسوب می‌گردد تا یک عمل.
در سال ۲۰۰۶، پرویز مشرف ، رئیس‌جمهور وقت، مجدداً پیشنهاد اصلاح این فرمان را داد. در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۶، " قانون حمایت از زنان (اصلاح قوانین جزایی) " در مجلس ملی تصویب شد که تجاوز به عنف را تحت قانون مدنی قابل پیگرد قانونی قرار داد. این لایحه در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۶ توسط سنا تصویب شد، و پس از امضای رئیس‌جمهور مشرف در ۱ دسامبر ۲۰۰۶ به قانون اجرایی تبدیل شد.
«هر کس، به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری، به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر، شخصاً یا توسط دیگری، شخصی را برباید یا مخفی کند، در صورتی که ارتکاب جرم، به عنف یا تهدید باشد، به حبس درجه چهار و در غیر این صورت، به حبس درجه پنج محکوم خواهد شد.