عناد

عناد

معنی کلمه عناد در لغت نامه دهخدا

عناد. [ ع ِ ] ( ع مص ) از همدیگر جدا گردیدن و کرانه گزیدن. ( منتهی الارب ). جدا شدن از کسی و با خلاف و عصیان با وی معارضه کردن. ( از اقرب الموارد ). || مکافات کردن بخلاف. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || مرتکب خلاف و عصیان گشتن. ( از ناظم الاطباء ). گردنکشی کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). || ستیزه کردن و از راه بیراه کردن و روان شدن. ( آنندراج ). ستیهیدن با کسی. ( دهار ). ستیزه کردن و لجاج ورزیدن. ( فرهنگ فارسی معین ). معاندة. || ( اِمص ) گردنکشی و تمرد : به اتفاق به نیشابور آمدند و به ترتیب ساز و استکمال آلت مبارزت و استعداد روز عناد مشغول شدند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 102 ). || ستیزه و لجاج. لجاجت. لج بازی.خیرگی. خیره سری. خیره چشمی. شوخی. شوخ چشمی. یکدندگی : از عبث و فساد و کفر و عناد و ثقل ارصاد ایشان بر قوافل و ابناء سبیل غیرت بر نهاد او مستولی گشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 293 ). سیرت بغی و عناد آن گروه در نهاد وی متمکن نشده است. ( گلستان سعدی ).
- عناد کردن ؛ متعصب شدن. تعصب به کار بردن. لجاج کردن. لجاجت کردن. خیره چشمی کردن.
- عناد ورزیدن ؛ ستیزه کردن. ( فرهنگ فارسی معین ).
- || گردنکشی کردن. ( فرهنگ فارسی معین ).
عناد. [ ع ِ ] ( اِخ ) جدی جاهلی بوده است. و فرزندان او بطنی از سنبس ، از قحطانیة باشند. مسکن آنان در برخی اعمال غربی مصر بوده است. ( از الاعلام زرکلی ج 2 ).

معنی کلمه عناد در فرهنگ معین

(عِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - ستیزه کردن ، لجاج ورزیدن . ۲ - (اِمص . ) لجاج ، سرکشی . ۳ - ستیزه .

معنی کلمه عناد در فرهنگ عمید

۱. ستیزه کردن.
۲. کجروی، گمراهی.
۳. گردنکشی، لجاج، ستیزه.
۴. [قدیمی] مرتکب خلاف و خیره سری شدن.
* عناد ورزیدن: (مصدر لازم ) ستیزه کردن، لجبازی کردن، گردن کشی.

معنی کلمه عناد در فرهنگ فارسی

ستیزه کردن، مرتکب لاف وخیره سری شدن، کجروی، گمراهی، گردنکشی، لجاج
( مصدر ) ۱ - ستیزه کردن لجاج ورزیدن . ۲ - گردنکشی کردن . ۳ - ( اسم ) ستیزه لجاج . ۴ - گردنکشی تمرد .
جدی جاهلی بوده است و فرزندان او بطنی از سنبس از قحطانیه باشند

معنی کلمه عناد در دانشنامه عمومی

عناد (فیلم). عناد ( به انگلیسی: Malice ) فیلمی است محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی هارولد بکر است. در این فیلم بازیگرانی همچون الک بالدوین، نیکول کیدمن، بیل پولمن، پیتر گلگر، بی بی نیوورتس، یوزف زومر، آن بنکرافت، جرج سی. اسکات، توبین بل، دبرا فارنتینو، گوئینت پالترو، برندا استرانگ و ان کیوساک ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه عناد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عناد (ابهام زدایی). واژه عناد ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • عناد (منطق)، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق، به معنای تنافی و مباینت بین مقدم و تالی در قضیه شرطیه منفصله• عناد (دشمنی)، به معنای عداوت و خصومت و دارای کاربردهای فقهی در ابواب طهارت، صلات، جهاد، حج، تجارت، قضاء و شهادات
...
[ویکی فقه] عناد (منطق). عناد، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای تنافی و مباینت بین مقدم و تالی در قضیه شرطیه منفصله است.
انفصال به معنی تنافی، عناد و مباینت بین مقدم و تالی، و اتصال به معنی پیوند، ملازمه و وابستگی بین آن دو در قضایای شرطی است. در اساس الاقتباس چنین آمده است: " اگر مصاحبت اعتبار کنند و حکم کنند به ثبوت یا نفی اش چه وضع قضیه اول مستتبع یا مستصحب وضع قضیه دوم باشد یا نباشد آن را شرطی متصله خوانند و اگر معاندت و مباینت اعتبار کنند و حکم کنند به ثبوت یا نفی اش چه وضع قضیه اول و دوم با هم متعاند باشند یا نباشند، آن را شرطی منفصله خوانند… و اگر خواهیم که در شرطیات اعتبار مواد کنیم گوییم: هر دو قضیه که با هم نسبت دهیم، یا متابعت یکی دیگری را واجب بُوَد یا ممتنع یا ممکن. اول را لزوم خوانند، و دوم را اگر مقیّد بُوَد به امتناع ارتفاع هر دو، عناد خوانند، و الّا هم لزوم بُوَد اما لزوم اوّل به ایجاب بود، و لزوم دوم به سبل، و سیّوم یا خالی نبُوَد از آن که متابعت، دائم الوجود بُوَد یا دائم العدم، یا گاه موجود و گاه معدوم…". انفصال و عناد، در اصل بین دو امر متناقض محقَّق می گردد، زیرا هر یک از دو نقیض، بالذات مانع از تحقق دیگری می شود. هر گاه دو چیز، مساوی با دو طرف نقیض باشند بین آنها نیز، به واسطه عارضِ لازم آنها، یعنی دو امر متناقض، عناد حاصل شده و هر یک مانع تحقق دیگری می شود، لیکن عناد آنها عَرَضی است نه ذاتی. عناد در قضایای منفصله اعم از تضاد اصطلاحی است؛ زیرا بازگشت عناد به تناقض است، و تضاد تنها بین کیفیات وجودی یافت می شود ولی عناد بین مفاهیم جوهری و عَرَضی هر دو پیدا می شود، و بازگشت تضاد نیز به تناقض است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • خوانساری، محمد، منطق صوری.• ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• شهاب الدین سهروردی، یحیی بن حبش، منطق التلویحات.• خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس.
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۶۹.
...

معنی کلمه عناد در ویکی واژه

ستیزه کردن، لجاج ورزیدن.
لجاج، سرکشی.
ستیزه.

جملاتی از کاربرد کلمه عناد

شده بر سر شاخ بریان ز تاب عنادل، چو بر سیخ مرغ کباب
همیشه هر پارادایمی منتقدانی دارد که غالباً کنار زده شده یا نادیده گرفته شده‌اند. هنگامی که تعداد مخالفان به شکل معناداری افزایش یابد، رشته‌های علمی با نوعی بحران روبرو می‌شوند و در خلال دوره بحران، ایده‌های جدید (و بعضاً ایده‌هایی که قبلاً ندیده گرفته می‌شدند) مورد توجه قرار می‌گیرند و سرانجام پارادایم جدیدی شکل می‌گیرد که پیروان خود را خواهد داشت و آنگاه نبرد بزرگ بین پیروان ایده جدید و قدیم روی می‌دهد. در این مواجهه طولانی انبوهی از اطلاعات تجربی و استدلالات علمی مبادله می‌شود.
پس از رفتن زید، پور زیاد سر شاه را برگرفت از عناد
آل مروان و آل سفله زیاد که نرفتند جز به راه عناد
بگذر از عناد باید این که داد
اقتدارگرایی بر قانون حاکمیت تأکید دارد و نه حاکمیت قانون، این شکل از حکومت اغلب دارای سازوکارهای انتخاباتی است، تصمیم‌های سیاسی از سوی گروهی برگزیده از مقامات و در پشت درهای بسته گرفته می‌شود، نوعی بروکراسی که گاه مستقل از قوانین عمل می‌کند، که به خوبی بر مقامات منتخب نظارت ندارد و در رسیدگی به دغدغه‌های حوزه‌های انتخاباتی که قرار است نمایندهٔ آن باشند، شکست می‌خورند. در اقتدارگرایی تمایل به اعمال غیررسمی و غیرچارچوب مند قدرت سیاسی نیز به چشم می‌خورد، رهبری‌ای «خودخوانده که حتّی اگر منتخب هم باشد با انتخاب آزاد شهروندان از میان رقبای انتخاباتی قابل جایگزینی نیست» محرومیت مستبدانه شهروندان از آزادی‌های مدنی و تحمّل اندک مخالفت‌های معنادار نیز در این نوع حکومت مشهود است.
یک اشتباه رایج در مورد معناداری آماری این است که گاه حتی در نوشته‌های علمی وجود تفاوت معنی‌دار آماری به معنای وجود تفاوتی بزرگ یا مهم تلقی می‌شود. در حالی که تفاوتی ناچیز (و احتمالاً کاملاً بدون اهمیت در عمل) برای دو جمعیت آماری بزرگ می‌تواند به معنای تفاوت معنادار آماری باشد.
شدی قبول صفایی ولایتش به خدای دل از عناد تو هر کو چو من بری می کرد
آنکه او شرع را شود منقاد نرود چون خران به راه عناد
مواد اولیه‌ای آش شامل جو پوست کنده، نخود، لوبیا، سبزی آش، کشک، نعناداغ، ادویه و گل زرد است.
هر گاه احتمال وقوع اتفاقی به صورت تصادفی بسیار اندک بوده باشد و به عبارت دیگر به احتمال زیاد دارای دلیلی غیر از شانس بوده‌است، آن را به لحاظ آماری معنادار گویند. «تفاوت معنادار آماری» به معنای وجود اختلاف زیاد یا مهم بین دو نمونه آماری نیست.
در بسیاری از کاربردهای مدل‌های پنهان مارکف، متغیرهای پنهان تفسیر معناداری دارند و در نتیجه یکی از مهم‌ترین مسائل در این حیطه، پیدا کردن محتمل‌ترین توالی از متغیرهای پنهان با داشتن یک توالی از مشاهدات است. به‌عنوان مثال، در حوزهٔ بازشناسی گفتار، می‌خواهیم یک توالی از واج‌ها با استفاده از توالی‌ای از آواها داشته باشیم.
غوغای عنادل همه از رفتن گل بود گل آمده و نوبت افغان هزار است
آنکه هستش در امان خیل عباد در معاد کی روا بود از عناد
زمانی یک رابطه از نظر آماری «معنادار» خوانده می‌شود که به احتمال کمتر از 5% رابطهٔ مورد نظر ناشی از تصادف بوده باشد. معنی‌ این گفته این است که اگر پژوهش تکرار شود، به احتمال 95% به همان نتیجهٔ قبلی خواهد انجامید. تعیین عدد 95% دلبخواهی است؛ و استانداردی است که ما انتخاب کرده‌ایم. یک نقطهٔ قراردادی دیگر که اهمیت دارد نقطهٔ 99% است. وقتی نتیجهٔ یک آزمایش همبستگی 99% باشد، گفته می‌شود که نتیجه از نظر آماری شدیداً معنادار است.
۱. روابط شخصی: عدم اعتماد به نفس ممکن است باعث شود که شخص دچار مشکلات در برقراری و حفظ روابط شخصی شود. این شخص ممکن است به خود شک و تردید برسد و به دلیل نداشتن اعتماد به نفس، نتواند به طور صحیح با دیگران ارتباط برقرار کند و روابط عمیق و معناداری را تجربه کند.
برونو زوی معماری را هنر فضا و فضا را ذات معماری معرفی می‌کند، ولی او طبیعت فضای مورد بحث را مشخص نمی‌نماید. برداشت او از فضا صورت واقع‌گرایانه دارد. به اعتقاد او، نماها و دیوارهای یک خانه، کلیسا یا کاخ مهم نیست که چقدر زیبا باشند، آن‌ها تنها ظرفند و به جعبه شکل می‌دهند، نهاد و مظروف فضای داخلی است. ذات معماری برای زوی، سازمان‌دهی معنادار فضا از طریق فرایند محدودسازی است؛ بنابراین از این دیدگاه، فضا ماده‌ای با گسترش یکسان است که می‌توان از طریق تعیین محدوده‌ها در آن، به شیوه‌های مختلف به آن شکل داد.
ای دل رضای دوست گرت دست میدهد از دشمنان چه باک که باشند با عناد
عنادل در هوای صوت ناهید ز پرها راست کرده چتر شید
در آمار ، آزمون نسبت احتمال ، خوب بودن تناسب دو مدل آماری رقیب را بر اساس نسبت احتمالات آنها ارزیابی می کند ، به خصوص یکی با حداکثر سازی در کل فضای پارامتر و دیگری پس از اعمال برخی محدودیت ها پیدا شده است. اگر محدودیت (یعنی فرضیه صفر) توسط داده های مشاهده شده پشتیبانی شود ، دو احتمال نباید بیش از خطای نمونه گیری متفاوت باشد. [1] بنابراین آزمون نسبت احتمال آزمایش می کند که آیا این نسبت به طور قابل توجهی با یک تفاوت دارد یا به طور معادل آیا لگاریتم طبیعی آن از صفر تفاوت معناداری دارد.