عموما

معنی کلمه عموما در لغت نامه دهخدا

( عموماً ) عموماً. [ ع ُ مَن ْ ] ( ع ق ) بطور عموم. بطوری که شامل همه گردد. ( ناظم الاطباء ). بالعموم. همگی : در سنه احدی واربعمائة ( 401 هَ. ق. ) در بلاد خراسان عموماً و در نیشابور خصوصاً قحطی شام... حادث شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 275 ).

معنی کلمه عموما در فرهنگ فارسی

بطور عموم بطوری که شامل همه گردد

جملاتی از کاربرد کلمه عموما

جسم را از ماست استعداد تکلیف عذاب ور نه بر خلق از خدا رحمت عموما شامل است
وجودش باد دایم سایه افکن عموما بر خلایق خاصه بر من
و کتبی که در این زمینه تصنیف گشته است، مفید امور علمی این دانش است نه بیش. و آن کس که موسیقی علمی را می داند، نغمه ها را بدان گونه که عموما و از هر آلت اتفاقی شنیده شود مورد بحث واقع می دارد.
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَی الصَّلاةِ الآیة علما در حکم این آیت مختلف‌اند، و ظاهر آیت چنان مینماید که در هر نمازی وضو میباید کرد، اما قومی گفتند که: این آیت اگر چه از روی لفظ عام است بمعنی خاص است، و در قرآن ازین عمومات و مجملات فراوان است که آن را حاجت بتخصیص و تفسیر و بیان است، و سنّت مصطفی مبیّن آنست، کما قال اللَّه تعالی: وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ. یکی از آن عموم که سنّت آن را مخصوص کرد اینست که رب العزّة گفت: إِذا قُمْتُمْ إِلَی الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا یعنی اذا قمتم الی الصلاة محدثون، یعنی من النوم او من غیره، و دلیل برین تأویل آنست که از ابن عباس پرسیدند حکم این آیت، وی جواب داد که «لا وضوء الا من حدث»، و کذلک‌
هست ممکن که بیک حادثه از هم ایزد خلق را خوانده عموما ز پی مهمانی
زهد مردمان عموما، پرهیز ظاهری از دنیاست. زهد خواص اما آن است که دنیا را چیزی ندانند که در خور پرهیز بود. در این صورت، بی نیازی و نیاز نزد تو یکی خواهد بود و نیز حال تو در دو گونه تن پوش یا طعام یکسان شود.
تا که دفع شرشان از بهر ما مشکل شود دشمنان ما، عموما دوست با یکدیگرند