عملیات مشترک

عملیات مشترک

معنی کلمه عملیات مشترک در فرهنگستان زبان و ادب

{joint operations} [علوم نظامی] عملیاتی که دو یا چند نیرو از نیروهای مسلح یک کشور انجام می دهند

معنی کلمه عملیات مشترک در دانشنامه عمومی

عملیات «مشترک» ( به انگلیسی: Operation Moshtarak ) ، نام عملیات نظامی وسیعی است که در آن نیروهای ارتش کشور افغانستان به همراه نیروهای بین المللی ایساف در منطقه هلمند افغانستان با گروه طالبان به نبرد می پردازند. این عملیات ۱۳ فوریه ۲۰۰۹ / ۲۴ بهمن ۱۳۸۸ آغاز شده و بزرگترین عملیات علیه طالبان از زمان تسخیر افغانستان توسط نیروهای بین المللی خوانده شده است.

معنی کلمه عملیات مشترک در ویکی واژه

عملیاتی که دو یا چند نیرو از نیروهای مسلح یک کشور انجام می‏دهند.

جملاتی از کاربرد کلمه عملیات مشترک

ائتلاف روسیه – سوریه – ایران – عراق که ائتلاف ۱ + ۴ (که در آن «یک» به حزب‌الله لبنان اشاره دارد) نیز خوانده می‌شود، همکاری مشترک در زمینه تبادل اطلاعات بین مخالفان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) با مرکزیت دمشق سوریه و منطقه سبز عراق در بغداد است. این ائتلاف در نتیجه توافق سپتامبر ۲۰۱۵ بین روسیه، جمهوری اسلامی ایران، عراق و جمهوری عربی سوریه شکل گرفت و هدف از آن «کمک و همکاری در جمع‌آوری اطلاعات درخصوص گروه داعش» مطابق با بیانیه صادر شده توسط فرماندهی عملیات مشترک عراق، برای مبارزه با گسترش این گروه بود. در این بیانیه همچنین به «نگرانی بسیار زیاد روسیه در مورد اقدامات جنایتکارانه داعش باهمکاری هزاران تروریست روس» اشاره شده است.
وی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ و در ساعت ۶:۴۰ صبح در یک عملیات مشترک بین تفنگداران دریایی مکزیک، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، اداره مارشال آمریکا در هتل محل اقامتش بازداشت شد. چندی پیش از دستگیری، نیروی‌های نظامی مکزیک شروع به انجام عملیات‌های مختلفی برای دستگیری و تصرف مکان‌های متعلق به افراد نزدیک خواکین گوزمن کرده بودند.
در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۴ میلادی، خواکین گوزمن طی عملیات مشترک اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، پلیس فدرال مکزیک و کماندوهای نیروی دریایی مکزیک در هتلی در شهر ساحلی مازالتان در مکزیک به دام افتاد. وی با اتهامات متعددی در رابطه با قاچاق عُمده مواد مخدر به آمریکای شمالی و دیگر نقاط جهان روبروست و در صدر فهرست افراد تحت تعقیب در ایالات متحده آمریکا و مکزیک قرار داشت.
در ۱۸ اوت ۲۰۰۵، او برای ازدواج به بنگلادش سفر کرد. او قبل از خروج، در فرودگاه جان اف کندی توسط دو مأمور اجرای عملیات مشترک ضد تروریسم مورد تحقیق قرار گرفت.
اس‌تی‌اس-۱ اولین مأموریت فضایی شاتلهای ایالات متحده آمریکا بود، که در ۱۲ آوریل ۱۹۸۱ آغاز شد و در ۱۴ آوریل با بازگشت به زمین پایان یافت. در این ماموریت شاتل فضایی کلمیبا ۳۷ بار در طول مدت ۵۴٫۵ ساعت دور زمین چرخید. این اولین مأموریت فضایی آمریکا پس از عملیات مشترک آپولو-سایوز سال ۱۹۷۵ بود. اس‌تی‌اس-۱ اولین پرواز سرنشین‌دار نسل جدید فضاپیماهای آمریکا و در واقع تست گذر از اتمسفر این گونه فضاپیماها بود.