عمقی

معنی کلمه عمقی در لغت نامه دهخدا

عمقی. [ ع ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به عمق. ژرفی.
- تزریق عمقی ؛ تزریقی است که داخل عضلات کنند. در مقابل تزریق تحت جلدی.
عمقی. [ ع ِ قا ] ( ع اِ ) نام گیاهی است. ( از معجم البلدان ). گیاهی است. || نوعی از درخت در زمین حجاز و تهامة. ( منتهی الارب ).
عمقی. [ ع ِ قا ] ( اِخ ) وادیی است در بلاد هذیل. و گویند زمینی است از برای هذیل ، و نام آن در شعر ابوذؤیب آمده که در معجم البلدان منقول است و آن را به ضم اول نیز خوانده اند. ( از معجم البلدان ). زمینی است که در آن صاحب ابی ذؤیب کشته شد. ( از منتهی الارب ).

معنی کلمه عمقی در فرهنگ فارسی

وادیی است در بلاد هذیل و گویند زمینی است از برای هذیل و نام آن در شعر ابو ذویب آمده که در معجم البلدان منقول است و آنرا بضم عین نیز خوانده اند

جملاتی از کاربرد کلمه عمقی

این ابزارهای فولادی با داشتن تیغه خمیده و قلاب مانند که زاویه‌های متفاوتی نیز دارد بافت‌های سطحی یا عمقی را به اطراف می فشارد و به عبارتی باعث انقباض بافتی می‌گردد. در مدل خودکار آن، ضامن قفلی که در دسته‌های آن قرار داده شده، باعث می‌شود تا رتراکتور بدون تغییر درجه در ناحیه باقی بماند.
العمقیة تحتا یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان حما واقع شده‌است.
برجسته‌بین دارای دو لنز چشمی است. هر لنز چشمی تصویر را بزرگتر و کمی دورتر از حد معمول نشان می‌دهد؛ و برای کسی که دید عمقی نرمال دارد لبه‌های عکس در هم فرومی‌رود و یک پنجره استریو دیده می‌شود.
این حالت نوعی از حالت از پشت به پهلو با این فرق که وقتی مرد به حالت نشسته در میان پاهای زن که به پهلو دراز کشیده قرار گرفت زن و مرد هر دو پاها را به جای اینکه جمع کنند دراز می‌کنند در این حالت زن و مرد در هم رفته‌اند یک پای مرد در مقابل و پای دیگر در پشت زن به موازات بدن زن قرار دارد و پاهای زن نیز همچنین طرفین با کشیدن پاهای هم می‌توانند حرکات دخول را انجام دهند و در این حالت دخول عمقی است و نمی‌بایست حرکات ناگهانی و ضربه‌ای انجام گیرد زیرا برای زن ایجاد ناراحتی و درد در ناحیه تخمدان می‌کند.
با استفاده از الکترودهای عمقی، پتانسیل میدانی محلی میزان جمعیت عصبی در کره ای با شعاع ۰٫۵تا۳ میلی‌متر در اطراف نوک الکترود را می‌دهد. با سرعت نمونه برداری به اندازه کافی بالا (بیش از حدود ۱۰ کیلوهرتز)، الکترودهای عمق می‌توانند پتانسیل‌های عمل را نیز اندازه‌گیری کنند. در این حالت تفکیک فضایی به نورونهای منفرد کاهش می یابدو میدان دید یک الکترود منفرد تقریباً ۰٫۰۵تا۰٫۳۵ میلی‌متر است.
۱- درمان عفونت سل، بالغین: ابتدا روزانه ۱ گرم عضلانی عمقی برای دو تا سه ماه و سپس ۱ گرم ۲ تا ۳ بار در هفته، کودکان: ۲۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت عضلانی در دوزهای منقسم. توجه: این دارو لازم است همراه با سایر داروهای ضد سل مصرف شود.