علی رغم

معنی کلمه علی رغم در لغت نامه دهخدا

علی رغم. [ ع َ لا رَ م ِ ] ( حرف اضافه مرکب ) بر خلاف میل و خواهش. ( از ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ). به ناخواست. به ناخواه. بررغم. نه بر میل :
امشب براستی شب ما روز روشن است
عید وصال دوست علی رغم دشمن است.سعدی.دوست بازآمد و دشمن به خصومت بنشست
باد نوروز علی رغم خزان بازآمد.سعدی ( بدایع ).پس او عصیان و نافرمانی ابوموسی کرد و علی رغم او با ایشان برفت. ( تاریخ قم ص 304 ).

معنی کلمه علی رغم در فرهنگ معین

( ~. رَ ) (ق مر. ) گرفته شده از عربی به معنای برخلاف ، به ناخواست .

معنی کلمه علی رغم در فرهنگ عمید

۱. برخلاف.
۲. خلاف میل و خواهش، به ناخواست، به ناخواه.

معنی کلمه علی رغم در فرهنگ فارسی

بناخواست بناخواه برخلاف میل علی الرغم : هست امیدم که علی رغم عدور روز جزا فیض عفوش ننهد بار گنه بر دوشم . ( حافظ ) توضیح مجازا بمعنی برخلاف و برعکس است چه رغم بمعنی خاک آلوده شدن و خوار گشتن است پس برخلاف و برعکس کردن کسی گویی که خاک آلوده شدن و خوار گشتن اوست .
برخلاف، خلاف میل وخواهش، به ناخواست

معنی کلمه علی رغم در ویکی واژه

گرفته شده از عربی به معنای برخلاف، به ناخو

جملاتی از کاربرد کلمه علی رغم

آگی در اولین روز مدرسه تلاش می‌کند که خود را با محیط جدید وفق دهد. علی رغم تلاش هایش، بچه‌های دیگر هنوز به او خیره نگاه می‌کنند و دانش آموزی به نام جولیان او را به خاطر ظاهرش تمسخر می‌کند. با این حال، امید او برای پذیرفته شدن کمی زمانی افزایش می یابد که دوستی با همکلاسی‌هایش جک و سامر را تقویت می کند، که طی اتفاقاتی که روی می دهد از او در برابر جولیان و دیگران دفاع می‌کنند.
علی رغم استفاده گسترده از یونولیت در ساختمان سازی انتقادات متعددی به کاربرد آن در ساختمان سازی وجود دارد.
وقت نشاط و موسم عیش است ساقیا در ده شراب ناب علی رغم روزگار
این چیست که خود را نشناسی بحقیقت؟ غیرت بمیانست و علی رغم حسودست
ز حکم غیابی علی رغم حق کتب خانه ی هفت ملت بشست
بسی گفتم که: مشنو گفتِ دشمن علی رغم من مسکین شنیدی
راستم با تو علی رغم همه کج نظران گرچه فرقی نبود پیش تو از کج تا راست
ای رقیب اینهمه نخوت چه فروشی که بتو گوشه چشم علی رغم من محزون کرد
نادر دور زمان ابن الخطیب سردَه مجلس علی رغم رقیب
در سال‌های اخیر نقاشی قهوه‌خانه در حال نابودی و فراموشی است و علی رغم احساس نیازی كه برای حفظ نقاشی قهوه‌خانه‌ای وجود دارد ، كسی متولی حفاظت و حراست از آن به عنوان میراث گذشتگان این سرزمین نیست.
امشب به راستی شب ما روز روشن است عید وصال دوست علی رغم دشمن است
علی رغم اینکه اسم اشاره به تلاقی فروش و عملیات دارد، این موضوع ضروری است که نتیجه و خروجی توافق شده همچنین محرک برنامه مالی باشد. البته، برنامه‌های فروش و عملیات متفاوت خواهند بود، اگر تفاوت آن‌ها در زمان موجود بین محصول تولید شده و اتمام فروش باشد.
ای شب تو علی رغم بدآموز مرو شمع طرب مرا برافروز مرو
ساقیا باده علی رغم کسی ده، که به نقد عیش امروز گذارد پی فردا گیرد
علی رغم اینکه در گذشته و سالیان دور کشاورزی بسیار رونق داشته و گیاهانی همچون گندم و جو و بعضی و میوه ها و سبزیجات در سراسر قشم کشت مییشد ولی امروزه در جزیره قشم به دلیل کمی بارندگی و نبود آب شیرین کافی، کشاورزی بسیار محدود شده است و بیشتر به صورت دیم صورت می‌گیرد و کشت غلات دیم نیز به دلیل یکنواختی بارندگی دستخوش نوسان زیاد می‌شود. به این ترتیب، تولید کشاورزی قشم را می‌توان ناچیز دانست. نواحی کشت آبی در دشت توریان و نواحی زراعت دیم در روستای طبل، گوران، سهیلی، گورزین، ملکی، لافت و گیاهدان واقع اند که نیمی از نخلستان‌های جزیره را در خود جای داده‌اند.
علی رغم موفقیت‌های چشم گیرش در فوتبال اسرائیل، گرانت در کشورش منتقدان زیادی دارد، از معروفترین آنان می‌توان به ایال برکوویچ کاپیتان تیم ملی اسرائیل که آورام گرانت در سال ۲۰۰۵ به منظور جوانگرایی در تیم او را از ترکیب تیم ملی کنار گذاشت، شلومو شرف مربی تیم ملی اسرائیل بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ و درور کاشتان مربی کنونی این تیم اشاره کرد.
او در سال 2009زیباترین گل را برای کامرون زد که متاسفانه علی رغم گل سالم،گل او توسط داورافساید گرفته شد.