علیق

معنی کلمه علیق در لغت نامه دهخدا

علیق. [ ع َ ] ( ع اِ ) علف ستور و جو و اسپست. ( منتهی الارب ) ( از لسان العرب ) ( از تاج العروس ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). و در تداول فارسی زبانان امروزی بیشتر بر علوفه اسبان اطلاق میشود. || بر سبیل مثال شراب را نیز علیق نامند. ( از لسان العرب از ازهری ). || پوست سپیدی که برآن چیزی نویسند. ( برهان قاطع ) ( ناظم الاطباء ). || پوزه بند ستور. || ( ص ) آویزان. || ضعیف. || نرم. ( ناظم الاطباء ).
علیق. [ ع ُل ْ ل َ ] ( ع اِ ) گیاهی است که به درخت پیچد. ( از لسان العرب ). گیاهی است که به درخت پیچد و شبیه به گل سرخ است و آن را عُلّیقی ̍ نیز گویند و یک دانه آن عُلّیقة است.( از اقرب الموارد ). درختی باشد که برگ آن را پزند ودر خضاب به کار برند. ( برهان قاطع ) نباتی است خاردار و در برگ و شکل شبیه به گل سرخ و ثمرش در شکل و طعم مثل توت سیاه و آن را در دیلم «تموش » و به ترکی «بکورنیکان » و به یونانی «باطس » و به لاتینی «روس وسائر» و به فارسی «ورد» و به شیرازی «توت سه گل » نامند. وآن دو نوع است جبلی و غیرجبلی. غیرجبلی آن را به لاتین «سارساهوره » نامند. طبیعت آن مرکب القوی است و سردی و خشکی تا درجه دوم بر آن غالب است. جمیع اجزای آن مجفف و مبرد است و نیز رادع و حابس نفث الدم و نزف الدم و سیلان رحم است و مقوی احشاءالرأس نیز میباشد. ضماد برگ آن برای زخمهای سرد و برآمدگی حدقه چشم مفید است. و عصاره مسحوق ساق و برگ تازه آن با اندکی صمغ برای امراض حاره و بارده چشم بخصوص قرحه و دمعه و ناخنه و ورم و برآمدگی آن نافع است. خاییدن برگ آن برای قروح لثه و استرخای آن و قلاع و بدبویی دهان و جراحات تازه آن سودمند است ، خاییدن میوه رسیده آن نیز همین فایده را دارد. آشامیدن آب برگ و ساق تازه آن با اندکی صمغ عربی برای تقویت معده و نفث الدم و حبس اسهال و فضلات و بواسیر نافع است. و آشامیدن آب طبیخ برگ و میوه آن با گلاب در حین حیض مانع حمل است. و آشامیدن آب گل آن نیز حابس اسهال است. ضماد برگ آن مقوی معده است و بواسیری را که خون از آن جاری باشد درمان میکند و این ضماد محلل اورام و منفجرکننده دبیلات است و مانع ازدیاد آکله و نمله و ساعیه است. طلای عصاره میوه تازه آن برای تخفیف قروح رطبه ومنع سیلان چرک و رطوبات از آن مفید است و گل آن نیز این خاصیت را دارد. ضماد برگ و شاخه های تازه و نازک آن برای سحج رانها در هنگام سفر نافع است. طبیخ برگ و ثمر آن سیاه کننده موی است و خضابی است نیکو. و گویند هر کس بعد از هر حمام دو قدم خود را با آن بشویدموی او سفید نگردد. نوع جبلی آن کم خارتر است و خارهای آن باریکتر میباشد و خودش شبیه به نسرین است و خواصش مانند نوع غیرجبلی آن است. گویند که موسی ( ع ) آتش را از این درخت دیده است و برخی گویند که از درخت عناب دیده است. ( از مخزن الادویه ) ( تحفه حکیم مؤمن ). و آن را نوعی لبلاب نیز دانند. رجوع به لبلاب شود.

معنی کلمه علیق در فرهنگ معین

(عَ لِ ) [ ع . ] (اِ. ) خوراک چهارپایان .

معنی کلمه علیق در فرهنگ عمید

خوراک ستور، آنچه چهارپایان می خورند از کاه، جو، بیده، و علف.

معنی کلمه علیق در فرهنگ فارسی

خوراک ستور، آنچه که چهارپایان بخورندازکاه وجووبیده وعلف
( اسم ) خوراک ستوران از کاه و یونجه و علف و غیره .
گیاهی است که بدرخت پیچید گیاهی است که بدرخت پیچید و شبیه به گل سرخ است و آنرا علیقی نیز گویند و یک دانه آن علیقه است درختی باشد که برگ آنرا پزند و در خضاب بکار برند

معنی کلمه علیق در ویکی واژه

الیق
خوراک چهارپایان، کاه، یونجه.

جملاتی از کاربرد کلمه علیق

فلک فر علیقلی که گیتی به کام اوست خداوند اختران کهین‌تر غلام اوست
پس بریزم در بر هر یک علیق جمله را افسار سازم، زین طریق
آن یکی اصطبل جوید آن علیق آن یکی اندر نهیق و این نعیق
به نستعلیق مثل میرعماد است شکسته خطش از درویش یاد ست
خط غبار که تعلیق ثلث عارض تست محققش بتوان نسخ خط ریحان گفت
این همه اطلاق تجرید آمده این همه تعلیق و تقیید آمده
توسنت را چون علیق از مرغزار علوی است پایه ی اعلی خصم سرگشت معلاق باد
شهزاده علیقلی‌ که از فرهنگ قاموس علوم و کنز اسرارست
مقدمه، بهشت اول و بهشت دوم از مجموعه هشت کتاب وی که تحت عنوان «هشت بهشت» در دعا، ثنا و تاریخ هشت پادشاه اول عثمانی است، توسط دکتری مهری پاکزاد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد به زبان فارسی تصحیح شده و دارای تعلیقات مفصلی است
پس از اوج، کشمکش داستان به نتیجهٔ نهایی خود می‌رسد. ممکن است یک تعلیق نهایی وجود داشته باشد که مخاطب را دربارهٔ پایان داستان در تردید بگذارد.
او با ۱۷ سال سن جوان‌ترین ورزشکار ایرانی در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن و نخستین بانوی قایقران ایرانی (در رشته کایاک) در المپیک بود. سولماز عباسی و آرزو حکیمی تا روزهای آخر نمی‌دانستند آیا فدراسیون قایقرانی ایران به دلیل تعلیق، اجازه شرکت در المپیک ۲۰۱۲ را خواهد داشت یا خیر. آرزو در کانو ۲۰۰ متر در گروهش آخر شد و در ۵۰۰ متر نیز همین نتیجه را تکرار کرد.
سزد برج سنبله دواب ترا علیق