علیت

معنی کلمه علیت در لغت نامه دهخدا

علیت. [ ع ِل ْ لی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ) علت بودن. رجوع به علت شود.
علیة. [ ع َلی ی َ ] ( ع ص ) تأنیث عَلی . بلندمرتبه و رفیعالقدرو بلند و بالا. ( ناظم الاطباء ). رجوع به عَلی شود.
- حضرت علیه ؛ آستان بلندپایه. ترکیبی است که در عناوین و القاب زنان به کار میبردند.
- دولت علیه ؛ دولت بلندپایه ، که در عناوین دولتها بکار میرفت.
|| ( ص نسبی ) زنی که از اولاد حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام باشد. ( ناظم الاطباء ). و علویه هم بدین معنی آمده است.
علیة. [ ع ِل ْ ی َ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ عَلی . رجوع به عَلی شود. || شریف و رفیعالقدر و رئیس : هو من علیةالناس ؛ أی من أجلتهم و أشرافهم. ( ازمنتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). و نیز رجوع به عُلْی و عُلّی و عَلیّة و عُلّیَّة شود.
علیة. [ع ِ لی ی َ ] ( ع ص ) شریف و رفیعالقدر و رئیس. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به عِلْیة و عَلیّة و عُلّیّة شود.
علیة. [ ع ِل ْ ل َ ی َ ] ( ع ص )شریف و رفیعالقدر و رئیس. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به عِلْیة و عُلّیّة و عَلیّة و عُلْی و عُلّی شود.
علیة. [ ع ِل ْلی ی َ ] ( ع ص ، اِ ) عُلّیّة. رجوع به عُلّیّة شود.
علیة. [ ع ُل ْ لی ی َ ] ( ع ص ) عِلّیّة. شریف و رفیعالقدر و رئیس. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). و رجوع به عِلْیة و عَلّیة و عُلْی و عُلّی شود. || ( اِ ) برواره و بالاخانه و غرفه. ( ناظم الاطباء ) ( از لسان العرب ). ج ، عَلالی . || یک مشت آب. ( ناظم الاطباء ).
علیة. [ع ُ ل َی ْ ی َ ] ( اِخ ) نام دو کوهست در یمامة. و در آن وادیهای بسیاری است از آن جمله «دَخول » است که امروءالقیس از آن نام می برد. ( از معجم البلدان یاقوت ).
علیة. [ ع ُ ل َی ْ ی َ ] ( اِخ ) وی یکی از دختران امام زین العابدین ( ع ) امام چهارم شیعیان بود. ( از حبیب السیر چ خیام ج 2 ص 68 از کشف الغمه از شیخ مفید ).
علیة. [ ع ُ ل َی ْ ی َ] ( اِخ ) وی یکی از دختران امام موسی کاظم ( ع ) امام هفتم شیعیان بود. ( از حبیب السیر چ خیام ج 2 ص 81 ).
علیة. [ ع ُ ل َی ْ ی َ ] ( اِخ ) نام دختر مهدی عباسی مشهور به «عباسة» است که ادیب و شاعر بود ( 106 - 210 هَ. ق. ). وی در شعرهای خود آهنگهای زیبایی به کار می برد و برادرش هارون الرشید در اکرام و احترام او مبالغه می کرد. وی را دیوان شعری است. ( از معجم المؤلفین از عیون التواریخ ابن شاکر کتبی ج 3 ص 254 و نزهةالجلساء فی اشعار النساء سیوطی ص 9 و الوافی صفدی ج 12 ص 229 والفهرست ابن الندیم ج 1 ص 164 و الاغانی اصفهانی ج 10ص 162 و ایضاح المکنون بغدادی ج 1 ص 520 و اعلام النساء عمر رضا کحالة ج 3 ص 334 ). و رجوع به عباسة شود.

معنی کلمه علیت در فرهنگ معین

(عِ یَّ ) [ ع . علیة ] (مص جع . ) علت بودن .

معنی کلمه علیت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) علت بودن .
علت بودن

معنی کلمه علیت در فرهنگستان زبان و ادب

{causality} [فیزیک] اصلی که بنا بر آن احتمال وقوع حالت های آینده و مقادیر چشم داشتی مشاهده پذیرِ سامانۀ کوانتومی را می توان از وضعیت کنونی آن به دست آورد متـ . اصل علیت causality principle
{causation, causality} [علوم سلامت] رابطۀ علت و معلولی میان یک بیماری و علت ها و عوامل ایجادکنندۀ آن

معنی کلمه علیت در دانشنامه آزاد فارسی

عِلّیّت (causality)
این اصطلاح بر رابطه ای دلالت می کند که به موجب آن یک عامل، عامل دیگری را سبب می شود. میان این دو عامل که علت و معلول خوانده می شوند نوعی ارتباط ضروری وجود دارد. مطالعۀ علیّت، تا حدودی بر کوشش برای کشف و تعریف این رابطه متمرکز بوده است. در قرن ۴پ م ارسطو تحلیلی از اقسام علت به دست داد که برای تبیین هرگونه تغییر ضروری بودند. به عقیده او در هر تغییری لازم است به چهار پرسش، که شامل چهار قسم علت اند، پاسخ دهیم: ۱) علت مادی، یا چیزی که موجود از آن تشکیل شده است؛ ۲) علت صوری، یا شکل و طرحی که موجود در اثر تغییر پیدا می کند؛ ۳) علت فاعلی که تغییر را عملی می کند؛ و ۴) علت غایی، یا هدفی که تغییر در جهت آن صورت می گیرد. آموزۀ ارسطو مبنایی برای تبیین تغییرات در طبیعت فراهم کرد. علاوه بر آن، برهانی را فراهم آورد که در قرون وسطا برای اثبات وجود خدا به کار می رفت، یعنی این برهان که در سلسلۀ علل باید علت اولی یا علت العلل وجود داشته باشد که همان خداست. با پیدایش علم جدید در قرن ۱۷، اندیشمندانی نظیر دکارت و گالیله بعضی اصول تبیینی ارسطو را رد کردند و علت فاعلی را به دغدغۀ اصلی و کانون استدلال علمی تبدیل کردند. دکارت عقیده داشت که علت فاعلی یا باید صفات معلول را داشته باشد یا بتواند آن ها را ایجاد کند. در قرن ۱۸ دیوید هیوم بررسی بسیار دقیق و تأثیرگذاری از رابطۀ علّی به دست داد. او مدعی شد که هیچ رابطۀ استنتاجی میان علت و معلول وجود ندارد و هیچ پیوند ضروری میان آن ها مشاهده نمی شود زیراکه چنین پیوندی از راه حسی و تجربی قابل درک و دریافت نیست و او که اعتقاد به اصالت تجربه داشت، نمی توانست چنان رابطۀ ذاتی و درونی بین علت و معلول را بپذیرد. به اعتقاد وی، این که انسان معلول را از علت و علت را از معلول استنتاج می کند به این سبب است که آن علت و معلول به طور ثابت و دائمی در تجربۀ او با یکدیگر در پیوند بوده اند و شخص انتظار دارد (البته بدون این که بتواند آن را اثبات کند) که آینده نیز همانند گذشته باشد. از این رو به گفته هیوم استدلال علّی صرفاً انتظار حدوث رویدادهای آینده به روال اکنون است امّا تبیین آن ممکن نیست. کانت تحت تأثیر هیوم مدعی شد که علیّت یکی از مقولاتی است که برای طبقه بندی تجربه به کار می رود امّا خود در تجربه یافت نمی شود. تحلیل هیوم از علّیت، در شکلی ظریف تر و خالص تر، در بین اغلب فیلسوفان علم و بسیاری از دانشمندان، معیار تبیین رابطۀ علّی شده است هرچند انتقادات جدّی نیز بر آن وارد شده است. در فلسفۀ اسلامی مباحث مشروحی دربارۀ علیت و احکام مربوط به آن وجود دارد. بنابر نظر فیلسوفان اسلامی، مفهوم علیت از بدیهیات اولیه تصوری و قانون علیت از بدیهیات اولیه تصدیقی است. رابطه علّی و معلولی هرچند به گفته هیوم از راه تجربه قابل درک و دریافت نیست اما به لحاظ عقلی قابل دریافت است. علامه طباطبایی چگونگی پیدایش بدیهیات اولیه تصوری ازجمله تصور علیت را در مباحث فلسفی خود با سبکی نوین تبیین کرده است.

معنی کلمه علیت در ویکی واژه

علت بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه علیت

است در معیار گرانجر. علیت گرانجر حاصل کار کلیو گرانجر است که جایزه نوبل اقتصاد را برای او به ارمغان آورد.
است در معیار گرانجر. آزمون علیت گرانجر برای بیش از دو سری زمانی توسط مدل اتورگرسیو برداری انجام می‌گیرد.
ارتباط احتمالی میان ماری‌جوانا و روان‌پریشی موضوعی بحث‌برانگیز است، چرا که تحقیقات علمی همبستگی میان این دو را نشان می‌دهند، اما نمی‌توانند هیچ علیتی برای تأثیرگذاری ماری‌جوانا بر سلامت روان در بلندمدت بیان کنند.
حسن بن سهل گفت: سه چیز بی سه چیز دیگر تباه بود. دینی که بدانش متحلی نبود، قدرتی که به فعلیت درنیاید و مالی که بذل نشود.
مصرف مزمن ماری‌جوانا در دوران نوجوانی، زمانی که مغز هنوز در حال رشد است، در درازمدت با ضریب هوشی پایین و نقص‌های شناختی همبستگی دارد. با این حال مشخص نیست که آیا مصرف ماری‌جوانا باعث ایجاد مشکلات می‌شود یا اینکه علیت برعکس است. مطالعات اخیر نشان داده که کسری ضریب هوشی در برخی از افراد قبل از مصرف مزمن ماری‌جوانا وجود داشته، که نشان می‌دهد که ضریب هوشی پایین ممکن است خود علت اعتیاد به ماری‌جوانا باشد.
اعلیت کلّ یومٍ عند الصباح نوراً نقعُ الظلام جلی من غرّة النهاری
به عقیده متکلمان شیعه معجزه منافاتی با اصل علیت ندارد. معجزه، کاری برخلاف عادت است که علت آن، یا علت طبیعی ناشناخته است یا علت فراطبیعی یا ترکیبی از هر دو است.
از موارد مناقشه آمیز دیگر در این زمینه میتوان به علیت معکوس (یا علیت پس‌رونده) و مساله‌ی تعریف زمان و تکامل زمانی در فیزیک مدرن اشاره کرد.
ممیت و محیی اندر فاعلیت حیات و موت اندر قابلیت
وجود حق بود موجود مطلق هیولانیست در فعلیت حق
الست آمد ظهور فاعلیت بلی باشد نمود قابلیت
در ضمن ممکن است علیت بین دو متغیر، معکوس تشخیص داده شود؛ یعنی در حالی که در واقعیت متغیر الف علت پدیده ب است، در ساخت مدل ما به اشتباه از متغیر الف به عنوان متغیر وابسته و از ب به عنوان متغیر توضیح دهنده استفاده کنیم. از لحاظ آماری هیچ آزمونی وجود ندارد که بتواند جهت واقعی علیت را به ما بشناساند با این حال کلایو گرانجر تکنیکی، که به آزمون علیت گرانجر معروف شده‌است، ابداع کرد که ادعا می‌کند می‌تواند چیزهایی دربارهٔ رابطه علی بین دو متغیر فاش کند.
تأثیر فاعلیت او را بحد خویش هر قابلیتی پی فعل و اثر گرفت
غیر امکان و قوّه، چیزی نیست ذوق فعلیت وتمیزی نیست
غرض اسمیست اندر فاعلیت مقابل باز هم در قابلیت
یکی اندر مقام فاعلیت دگر باشد بوصف قابلیت
چهارچوب‌های متداول برای استنباط علّی مدل‌سازی معادلات ساختاری و مدل علیت روبین هستند. [نیازمند منبع]
در آمار مسائل علیت به‌این‌گونه مطرح می‌شوند: