علي

علي

معنی کلمه علي در لغت نامه دهخدا

علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالملک بن ابی الغنائم بندنیجی ، ملقّب به عمادالدین. رجوع به علی بندنیجی شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالملک بن حسام الدین جونفوری هندی ، مشهور به متقی و ملقّب به علاءالدین. رجوع به علی متقی شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالملک بن عباس قزوینی نحوی ، مکنّی به ابوطالب. رجوع به علی قزوینی ( ابن عبدالملک... ) شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالملک رقی ، مکنّی به ابوالحصین. رجوع به علی رقی شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالمؤمن بن عبداﷲ، مکنّی به ابوالحسن. تابعی بود. و رجوع به ابوالحسن ( علی بن... ) شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالواحدبن علی بن جعفر نهدی حمیری. رجوع به علی نهدی شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالواحدبن محمدبن عبداﷲبن عبداﷲبن یحیی انصاری سجلماسی جزائری مالکی ، مکنّی به ابوالحسن. رجوع به علی سجلماسی شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالواحد بغدادی ، مشهور به صریعالدلاء، مکنّی به ابوالحسن. وی شاعر بود و در سال 412 هَ. ق. درگذشت. و او را دیوان شعری است. رجوع به صریعالدلاء و مآخذ ذیل شود: معجم المؤلفین ج 7 ص 143. وفیات الاعیان ابن خلکان ج 1 ص 453.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدالواحد دینوری ، مکنّی به ابوالحسن. رجوع به علی دینوری شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ )ابن عبدوس. علی بن عمربن احمدبن عماربن احمدبن علی بن عبدوس حرانی. مکنّی به ابوالحسن و مشهور به ابن عبدوس. رجوع به علی حرانی ( ابن عمربن احمدبن.. ) شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدوس. علی بن محمدبن عبداﷲ کوفی نحوی ، مشهور به ابن عبدوس. رجوع به ابن عبدوس شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبدویه ،مکنّی به ابوالحسین. از روات بود، و نام او در الموشح آمده است. ( از الموشح ابی عبیداﷲ مرزبانی ص 207 ).
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبیداﷲ احمدبن زین الدین ، مشهور به زین العرب. رجوع به علی زین العرب شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبداﷲبن حرث بن رحضةبن عامربن رواحةبن حجربن مصیص بن عامربن لؤی قرشی عامری. رجوع به علی عامری شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبیداﷲبن حسن بن حسین بن بابویه قمی رازی. رجوع به علی قمی شود.
علی. [ ع َ ] ( اِخ ) ابن عبیداﷲبن نصربن سری زاغونی حنبلی ، مکنّی به ابوالحسن. متولد در 455 و متوفی در 17 محرم سال 527 هَ. ق. او راست : 1 - الایضاح فی اصول الدین. 2 - التلخیص فی الفرائض. 3 - الدور والوصایا. 4 - دیوان خطب. 5 - غررالبیان فی اصول الفقه ، در چند مجلد. رجوع به زاغونی ( علی بن عبیداﷲ... ) و مآخذ ذیل شود: معجم المؤلفین ج 7 ص 144. سیرالنبلاء ذهبی ج 12 ص 139. مناقب الامام احمد ص 228. الوافی صفدی ج 12 ص 112. المنتظم ابن جوزی ج 10 ص 32. البدایه ابن کثیر ج 12 ص 205. شذرات الذهب ابن عماد ج 4 ص 80. مرآةالجنان یافعی ج 3 ص 852.کشف الظنون حاجی خلیفه ص 290. ایضاح المکنون بغدادی ج 2 ص 145 و سایر صفحات. هدیةالعارفین بغدادی ج 1 ص 696.

معنی کلمه علي در فرهنگ معین

(عُ لا ) [ ع . ] (اِ. ) شرف ، رفعت ، بزرگواری .
(عَ یّ ) [ ع . ] (ص . ) شریف ، بزرگوار.

معنی کلمه علي در فرهنگ عمید

دارای علت.
۱. رفعت، بلندی قدر، شرف، بزرگواری.
۲. (اسم ) آسمان.
۳. (اسم ) مکان بلند.

معنی کلمه علي در فرهنگ فارسی

موضعی است بین وادی القری و شام. پیغمبر اسلام ص. در راه تبوک بدانجا فرود آمد و آنجا که وی نماز گزارد مسجدی بنا کردهاند .
حرف جربه معنی بر، رفعت، بلندی قدر، شرف، بزرگواری، بلند، بلندمرتبه، بلندقدر، شریف، ونام امام اول شیعه
برای استعلا به کار رود بر .
تاج الدین مکنی به ابوالمکارم وی عالم و فقیه بود و تالیفاتی در امور شرعی داشت و در سال ۷۱۲ قمری درگذشت

معنی کلمه علي در فرهنگ اسم ها

اسم: علی (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: ali) (فارسی: عَلي) (انگلیسی: ali)
معنی: بلندقدر، شریف، بزرگوار، برتر، توانا، سخت و قوی، از نام های پروردگار، نام امام اول شیعیان، علی: از نام های خداوند متعال است «وهو العلی العظیم» به معنای بلند قدر و شریف است و نیز به معنای شدید، محکم و ارجمند بکار رفته است، علی: نام اولین امام شیعیان است و کنیه او ابوالحسن و ابوتراب و ملقب به مرتضی، حیدر کرار و امیرالمومنین می باشد، مولا علی ( ع ) پسر عمو و داماد پیامبر اکرم ( ص ) در دوران حکومت ساله خود الگوی کاملی از حکومت و مدیریت اسلامی را از خود به یادگار نهاد که در نهج البلاغه اثر گرانبهای آن بزرگواری جمع آوری شده است، هر کس نام او «علی» باشد و حرمت این نام را حفظ کند از رفعت طبع و مروت و عدالتخواهی وعشق به حقیقت آفرینش بهره مند خواهد شد خداوند متعال به حرمت این نام عنایت ویژه ای به او و خاندانش خواهد کرد، همچنین خانواده ای که با نام علی بر روی فرزندان خود به یاد مظلومیت و تنهائی مولا علی ( ع ) باشند و قلب خود را به کانون ولایت او نزدیک کنند، خدای متعال نور معرفت خود را در قلب آنان شعله ور می سازد و مولای متقیان علی ( ع ) را ضامن عبور آنان از پل صراط خواهد کرد، کسانیکه نامشان «علی» است اگر اهل طهارت و دائم الوضو باشند «علی» بعنوان یکی از اسماء الهی مربی نفوس آنان خواهد شد و سبوهای جانشان را از علم لدن پرخواهد کرد و هوشمندی و فراگیری علوم در آنان زبان زد خاص و عام خواهد شد و از سلامت روان و صلابت نفس قابل ملاحظه ای بهره مند خواهند شد بویژه در فردای قیامت که همه دل ها لرزان و همه چشم ها گریان است، عَلَم شفاعت مولا بر سر آنان برافراشته خواهد شد، یارب به علی دل مرا شیــدا کن فـارغ ز تــمام لـذت دنـیا کن یک قطره زعلم او به جانم افشان این سینه کوچک مرا دریا کن، ( عربی ) بلند، بلند بر آمده، بزرگ، کلان، نامی از نام های خدای تعالی، ( در اعلام ) نام امیرالمؤمنین علی ( ع )

معنی کلمه علي در دانشنامه عمومی

علی (خواننده کره جنوبی). علی ( به انگلیسی: Ali ) با نام اصلی چو یونگ - جین ( به انگلیسی: Cho Yong - jin ) ( زاده ۲۰ نوامبر ۱۹۸۴ ) خواننده، ترانه سرا اهل کره جنوبی است.
علی در سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرد و به دلیل توانایی آوازی خود در مسابقه خوانندگی آوازهای جاودانه از شبکه تلویزیونی کی بی اس به شهرت رسید. گفته می شود نام هنری او برگرفته از نام محمد علی کلی بوکسور افسانه ای آمریکایی است.

معنی کلمه علي در دانشنامه آزاد فارسی

علی (ع)
رجوع شود به:امام علی (ع) (مکه ۲۳پ ق ـ کوفه ۴۰ق)

معنی کلمه علي در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی عَلَی: بر (در واقع همان "عَلَیٰ "است که چون به همزه وصل رسیده صدای کشیده آن کوتاه گردیده است)
معنی عَلَیَّ: بر من
معنی عَلِیُّ: همیشه برتر و والاتر (صفت مشبهه از علو )
معنی تَشَابَهَ عَلی: مشتبه شده بر
معنی کَذَبَ عَلَی: دروغ بست به
معنی یَتُوبُ عَلَی: توبه پذیرفت - آمرزید ( توبه در اصل به معنی بازگشت و رجوع می باشد و توبه عبد همیشه در میان دو توبه از خدای تعالی قرار دارد ، یکی رجوع پروردگار به او ، به اینکه به او توفیق و هدایت ارزانی دهد ، و بدین وسیله بنده موفق به استغفار که توبه اوست بگردد ، و د...
معنی جُنُوبِکُمْ: پهلویتان (علی جنوبکم : وقتی به پهلو خوابیده اید)
معنی جُنُوبِهِمْ: پهلویتان (علی جنوبکم : وقتی به پهلو خوابیده اید)
معنی ﭐنقَلَبَ: زیر و رو ودگرگون شد-ﭐنقَلَبَ علی وجهه: روبرگرداند
معنی إِبْرَاهِیمَ: نام یکی از پیامبران اولوالعزم الهی علیه و علی نبینا السلام
معنی مَرْیَمَ: نام مادر حضرت عیسی علی نبینا و علیه السلام
معنی نُوحٌ: نام یکی از پیامبران اولوالعزم الهی علیه و علی نبینا السلام
معنی یَسَعَ: نام یکی از انبیای بنی اسرائیل علی نبینا و علیه السلام
معنی إِسْحَاقَ: از پیامبران الهی و فرزند حضرت ابراهیم (علی نبینا و علیهما السلام)
ریشه کلمه:
علو (۷۰ بار)
[ویکی اهل البیت] علی (اسم الله). این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
علیّ از ریشه «علوّ» از اسماءاللّه و به معنای بالا، برتر، شرافت و رفعت است.
صفت علیّ برای ذات احدیّت به این معنا است که در شرف، مجد و بزرگی او را همتایی نیست بنابراین می توان علیّ را از اسمای تنزیهی حق تعالی دانست.
این صفت الهی هشت بار در قرآن آمده است و در تمامی این موارد با صفتی دیگر از حق تعالی همراه است: یک بار با صفت حکیم، دو بار با صفت عظیم و پنج بار با صفت کبیر.
«...وهُوَ العَلِیُّ العَظیم». (سوره بقره(2)/ 255]])
فرهنگ قرآن، جلد 21، صفحه 164.
[ویکی فقه] علی (قرآن). یکی از اوصاف قرآن علی می باشد.
«علی» یکی از اسامی و صفات قرآن است: (وانه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم)؛ «و آن در ام الکتاب (لوح محفوظ) نزد ما بلندپایه و استوار است».
استعمال علی
«علی» صفت مشبهه از «علو» به معنای بلندی و والایی است و در امور حسی، اعتباری و معنوی به کار می رود و استعمال آن درباره قرآن به خودی خود می تواند به معنای «بلندمرتبه» و «شریف» باشد؛ ولی با توجه به ظرف هایی که در آیه مذکور آمده (فی ام الکتاب لدینا) این علو و برتری، یا به لحاظ مقام معنوی و حقیقت قرآن است که در لوح محفوظ و نزد خدای متعال است، و یا به جهت برتری قرآن و علو مرتبه آن نسبت به همه کتاب های آسمانی که همه آن ها را نسخ کرده و در بالاترین مرحله اعجاز قرار گرفته است.

معنی کلمه علي در ویکی واژه

علی

جملاتی از کاربرد کلمه علي

احمد جمعه (عربی: أحمد علي جمعة؛ زادهٔ ۸ اکتبر ۱۹۹۲) بازیکن فوتبال اهل بحرین است.
ابراهیم بن صالح (عربی: إبراهيم بن صالح بن علي الهاشمي؛ درگذشت ح. ۷۹۲) فرمانروای مصر و حاکم شام در دوران خلافت عباسی بود.
حکومت کرمانشاه به مدت چند قرن در دست خاندان کُرد زنگنه بود. قاجاریانی که حکومت کرمانشاه را به دست گرفتند برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود با دختران بزرگان و اشراف کُرد به ویژه ایلات کلهر و زنگنه ازدواج می‌کردند. امام‌قلی عمادالدوله نیز با سلطان‌خانم زنگنه ازدواج کرد که دختر سبزعليخان زنگنه از بزرگان خاندان زنگنه و معروف به «كدخدا» بود. بخشی از املاک ایل زنگنه به واسطۀ ازدواج سلطان‌خانم با امام‌قلی عمادالدوله بار دیگر به مالکیت این ایل درآمد.
احمد علی کامل (عربی: أحمد علي كامل؛ زادهٔ ۲۱ مهٔ ۱۹۸۶) یک ورزشکار اهل مصر است.
ابوعنان فارس (عربی: أبو عنان فارس بن علي؛ ۱۳۲۹ – ۱۰ ژانویه ۱۳۵۸) سلطان مرینیان مراکش از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ میلادی بود.
ابوعلی (عربی مصری: ابو علي) یک فیلم رمانتیک و عاشقانه مصری است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.