علماء

معنی کلمه علماء در لغت نامه دهخدا

علماء. [ ع ُ ل َ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ عَلیم. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || ج ِ عالِم. ( متن اللغة ) ( ناظم الاطباء ) : حسنک امام بود صادق را با خود برد و دیگر چند تن از علمای نشابور را. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 206 ). بوصادق را نشست وخاست افتاد باقاضی بلخ... و دیگر علماء. ( تاریخ بیهقی ص 206 ). چنین گوید برزویه طبیب... که پدر من از لشکریان بود ومادر از خاندان علماء دین زردشت. ( کلیله و دمنه ). اجتهاد تو در کارها و رأی آنچه در امکان آید علماء واشراف مملکت را نیز معلوم گردد. ( کلیله و دمنه ). علماء پادشاه را با کوه مانند کنند. ( کلیله و دمنه ).
علما راست رتبتی در جاه
که نگردد به روزگار تباه.اوحدی.- علمای سته ، قضاة ستة ؛ در اصطلاح علمای عامه ، شش تن از اصحاب بزرگ پیغمبر ( ص ) بودند که عبارتند از علی ( ص ) و عمر و عبداﷲ و اُبَی بن کعب و ابوموسی و زیدبن ثابت. و در بعضی از روایات عامه وارد است که علم در اصحاب پیغمبر ( ص ) در این شش تن بوده است. و در روایت دیگر آمده است که قضات اصحاب پیغمبر ( ص ) همین شش تن بوده اند.( از ریحانة الادب ج 3 ص 302 ).
علماء. [ ع َ ] ( ع ص ) مؤنث أعلم. زن کفیده لب. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). سلنج. زنی که مبتلی به لب شکری بود. ( ناظم الاطباء ). || شفة علماء؛ لب کفیده. || ( اِ ) زره. ( منتهی الارب ). درع. ( اقرب الموارد ). || مخفف «علی الماء». ( ناظم الاطباء ). قولهم : عَلماء بنوفلان ؛ یریدون علی الماء، فیحذفون اللام تخفیفاً. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه علماء در فرهنگ معین

(عُ لَ ) [ ع . ] (اِ. ص . ) جِ علیم ، دانایان ، دانشمندان .

معنی کلمه علماء در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی عُلَمَاءُ: دانایان(علم به معنای احتمال صد در صد است ، بطوری که حتی یک در صد هم احتمال خلاف آن داده نمیشود . )
ریشه کلمه:
علم (۸۵۴ بار)

معنی کلمه علماء در ویکی واژه

جِ علیم ؛ دانایان، دانشمندان.

جملاتی از کاربرد کلمه علماء

جمعیتش در حدود ۱۱۱۰۲ نفر می‌باشد. بسیاری از علماء، تاریخ نویسان و فقهاء به این روستا منتسب می‌شوند که بارزترین آن‌ها عبارت‌اند از:
شیخ احمد روحی در سال ۱۳۲۵ خورشیدی در کرمان زاده شد. او پسر دوم شیخ‌العلماء ملا محمد جعفر کرمانی بود.
شیخ ابوالقاسم روحی یکی از پسران ملا محمد جعفر کرمانی شیخ العلماء بود. وی همچون پدر در میان معتقدان صبح ازل جای داشت. شیخ محمودافضل الملک، و شیخ احمد روحی برادران وی بودند. وی پس از ناامیدی از آزادی میرزا آقاخان کرمانی و شیخ احمد روحی، با مشورت سید جمال‌الدین اسدآبادی، به قبرس رفت و با صبح ازل دیدار نمود.
إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ علماء را اختلاف است در معنی این آیت. روایت کنند از علی علیه السلام که گفت: «هو اوّل بیت وضع للنّاس مبارکا و هدی للعالمین»
آب‌انبار مجد العلماء مربوط به دوره قاجار است و در اردکان، محله چرخاب، ابتدای کوچه مجد (خاتمی)، آب‌انبار مجد العلماء واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
… همراهان و ملازمان ولیعهد را علاوه بر امیرنظام در این سفر حاجی ملامحمود نظام العلماء (معلم ولیعهد)، عیسی خان (دایی ناصرالدین شاه)، طاهرخان قزوینی، میرزا محمد حکیم‌باشی و میرزا علی اکبر تبریزی(به عنوان مترجم) برعهده داشتند، اما آنکه …
پدرش، سید علی‌اصغر، ملقب به سلطان العلماء بروجردی، یکی از عالمان بزرگ سادات طباطبایی در منطقه بروجرد بوده است. نسبش با ۳۱ واسطه به حسن بن علی می‌رسد.