علما
معنی کلمه علما در فرهنگ فارسی
معنی کلمه علما در دانشنامه اسلامی
معنی مُسَحَّرِینَ: جادو شده ها -دارای شکمها - دارای ریه ها (قالوا انما انت من المسحرین یعنی تو از کسانی هستی که نه یک بار و دو بار ، بلکه پی در پی جادو میشوند و تو را آن قدر جادو کردهاند که دیگر عقلی برایت نمانده . بعضی از علما گفتهاند : کلمه سحر به معنای بالای شکم است...
معنی لُوطٍ: از پیامبران الهی و برادر زاده حضرت ابراهیم علیهم و علی نبینا السلام (لوط (علیهالسلام) رسولی بود از ناحیه خدای تعالی بسوی اهالی سرزمین مؤتفکات که عبارت بودند از شهر سدوم و شهرهای اطراف آن ،که گفته شده چهار شهر بوده : 1 - سدوم 2 - عموره 3 - صوغر 4 - صب...
ریشه کلمه:
علم (۸۵۴ بار)
[ویکی فقه] علما (جایگاه فرهنگی). عالمان دینی همواره نقش و جایگاه مؤثری در تعریف و حفظ فرهنگ شیعه داشته اند. آنان از ابزار های مختلف در این راه استفاده کرده اند. از جمله اقدامات علمای شیعه در راستای حفظ و ترویج فرهنگ شیعی می توان به تشکیل حوزه های علمی، تألیف کتب در موضوعات متنوع، تربیت و پرورش شاگردان برجسته، تأسیس کتابخانه ها و مساجد، برگزاری جلسات مناظره و نفوذ و حضور در مراکز قدرت سیاسی اشاره کرد.
فرهنگ عبارت است از مجموع عناصر عینیت یافته میراث مشترک اجتماعی نسل های متوالی گروه های انسانی که به سبب ماهیت عینی قابلیت انتقال و انتشار را در زمان و مکان دارد. به عبارت دیگر، فرهنگ شامل الگوهای رفتاری عینی و ذهنی است که از عناصر میراث اجتماعی به شمار می آیند، زیرا همه آن ها تولید تاریخی نسل های پی در پی انسان هاست.الگوهای نهادی شده رفتار به شیوه ای نمادی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته اند. نهاد های اختصاصی هر فرهنگ با روی هم انباشته شدن تجربیات اشخاص کثیری در طی دوره ای طولانی ساخته شده اند. اشخاص می آیند و می روند امّا فرهنگ باقی می ماند، میراث فرهنگی از راه فرآیند های تربیتی و آموزشی انتقال می یابند.
کوئن، بروس، مبانی جامعه شناسی، ص۵۹، چ چهارم، تهران، سمت، ۱۳۷۲.
فرهنگ شامل علامت «ساخت» است که جامعه ها را از همدیگر متمایز ساخته و مرزها را مشخص می کند، فرهنگ یکی از استوارترین پایه های همبستگی اجتماعی را فراهم می کند، فرهنگ الهام بخش وفاداری و فداکاری در راستای اهداف جامعه است.
نیک گوهر، عبدالحسین، مبانی جامعه شناسی، ص۷۳، چ چهارم، تهران، انتشارات رایزن.
ساختن یک فرهنگ و پیدایش فرهنگ ها امری بسیار پیچیده است که زمان بسیار طولانی را می طلبد، فرهنگ پذیری جوامع یعنی انتقال یک فرهنگ و جایگزین کردن آن به جای فرهنگ موجود نیز یکی از مشکلات اساسی و از مراحل فرهنگ سازی است. اینجاست که قدرت اعجاز و معجزه محسوس است که پیامبران الهی خصوصاً پیامبر اکرم چگونه توانست آن فرهنگی را که در اعماق جان مردم جزیرة العرب رسوخ داشت و با زندگی آن ها کاملاً عجین شده بود آن را محو نموده و فرهنگ اسلامی را جایگزین کند؟ فرآیند تشکیل فرهنگ شیعه با توجه به وجود موانع جدی سیاسی و ستیزهای خون بار، کاری بسیار مشکل و طاقت فرسا بوده است.
جایگاه علما در حفظ فرهنگ شیعه
...
[ویکی فقه] علما (ویژگی ها). علما و دانشمندان، در اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. در قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام) ویژگی ها و امتیازاتی برای علمای راستین شمرده شده است.
توده های انسانی بی آنکه پیوسته آگاه باشند، از آثار وجود علماء و دانشمندان همیشه برخوردار بوده و برخوردارند و در پیمودن راه زندگی همواره از آنان یاری گرفته و می گیرند، چنان که مردمان، همه جا و همه گاه ـ بی آنکه پیوسته آگاه باشند ـ از خورشید بهره گرفته و می گیرند.در مکتب اسلام و خصوصاً در نظر ائمه شیعه نیز، علماء و دانشمندان از مقامی عظیم برخوردار و با اوصافی متعالی ستوده شده اند که بعد از پیامبران و امامان (علیهم السلام) کسی را یارای برابری با شأن و مرتبه آنان نیست. البته نه این که هر کس علمی از علوم رسمی را فراگرفت و اصطلاحاتی را به حافظه خود سپرد، واجد این مقام و مرتبه باشد، بلکه مراد عالمانی هستند که عمل را سرلوحه کار خود قرار داده و در مسیر حرکت به سوی حضرت حقّ (جل و علی) قدم برمی دارند و وجودشان سرشار از عشق به خدا، خدمت به بشریت و نمایاندن صراط مستقیم از کژراهه های ضلالت و گمراهی است.در اینجا با بهره گرفتن از کلام وحی و روایات معصومین (علیهم السلام) به برخی از مناقب دانشمندان راستین اشاره می کنیم.
ویژگی های علما در قرآن و روایات
امتیازات ویژه ای در قرآن
حجتی کرمانی، محمدجواد، آداب تعلیم و تربیت در اسلام، ص۵۳، چ۱۸.
۱. ↑ حجتی کرمانی، محمدجواد، آداب تعلیم و تربیت در اسلام، ص۵۳، چ۱۸. ۲. ↑ ر.ک:مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، تفسیر موضوعی قرآن، ج۱، ص۲۴.
...
[ویکی فقه] علما (کلام امام خمینی). فلسفه وجودی تشکیل نهاد روحانیت، پیروی از حرکت انبیاء و نجات انسان ها از گرداب ضلالت و گمراهی بوده است، از این رو؛ روحانیّت تشیع در طی قرون متمادی، با مجاهدت و تلاش خستگی ناپذیر سعی در ترویج معارف دین و پاسداری از حریم آن نموده اند. عالمان دین در عصر غیبت، پرچم هدایت به دست گرفته و سکان دار کشتی نجات و رستگاری شده اند.این طلایه داران عرصه علم و دانش، با ترویج حقایق اسلام ناب محمدی و ژرف نگری در فقه آل محمد (صلّی الله علیه وآله) و معارف دین از مرزهای ایدئولوژیکی و جغرافیایی دنیای اسلام پاسداری نموده و فریادرسی دلسوز برای مظلومان و مستضعفان در سراسر گیتی بوده اند.در این گفتار کوتاه روحانیّت را در آیینه رهنمودهای حضرت امام خمینی (رحمةالله علیه) احیاء کننده اسلام ناب محمدی (صلّی الله علیه وآله) در عصر حاضر، باز می شناسیم.
۱-اینها (روحانیون) مظهر اسلام اند، اینها مبیّن قرآن اند، اینها مظهر نبی اکرم اند، مردم اینها را اینجور شناخته اند، مردم علاقه دارند به دین خودشان. علاقه دارند به اسلام خودشان، آن علاقه ای که به اسلام دارند، علاقه ای که به علمای اسلامی دارند.
خمینی، روح الله، صحیفه نور، ج۴، ص۹۳، (مجموعه رهنمودهای امام خمینی)، انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات سروش، ۱۳۶۹ چاپ اول.
۱-اگر فقهای اسلام از صدر اسلام تا حالا نبودند الآن ما از اسلام هیچ نمی دانستیم. این فقهاء بودند که اسلام را به ما شناساندند و فقه اسلام را تدریس کردند و نوشتند و زحمت کشیدند و به ما تحویل دادند و ما باید این جهت را حفظ کنیم.
خمینی، روح الله، صحیفه نور، ج۱۵، ص۱۵۰، (مجموعه رهنمودهای امام خمینی)، انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات سروش، ۱۳۶۹ چاپ اول.
روحانیون مبارز و متعهد به اسلام در طول تاریخ و در سخت ترین شرایط همواره با دلی پر از امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت و هدایت نسل ها همت گماشته اند.
خمینی، روح الله، صحیفه نور، ج۱۰، ص۲۴۲، (مجموعه رهنمودهای امام خمینی)، انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات سروش، ۱۳۶۹ چاپ اول.
...
[ویکی فقه] علما (کلام رهبری). روحانیت نهادی برخاسته از متن اسلام و ادامه دهنده رسالت رسولان الهی در امر هدایت خلق به سوی الله است. تلاش دقیق و ژرف علمی عالمانِ دین در طی اعصار گذشته، غنای فرهنگی تشیّع را بارور ساخته است. در این گفتار کوتاه، برای آشنایی بیشتر با نهاد روحانیت، جستاری از کلام رهبر معظّم انقلاب آیةالله خامنه ای انتخاب شده است.
آن کس که می گوید، اسلام منهای روحانیت، او اسلام را نمی خواهد؛ او چیزی را می خواهد که تلفیقی از افکار سلایق و عقاید شخصی خودش، با پشتوانه ای از کتاب و سنّت باشد.
بیانات رهبر انقلاب در جمع روحانیون عراقی مقیم قم، ۸/۱/۶۱.
اگر کسی خیال کند که به غیر از جامعه علمی روحانیت تشیّع، کسی خواهد توانست قرآن و اسلام را عَلَم کند و تبیین و تفهیم نماید در دنیا، ایمان و اعتقاد در دل ها به وجود بیاورد، ... تصور غلط و اشتباهی است.
بیانات رهبر انقلاب در جمع روحانیون آزاده، ۵/۸/۶۹.
بیش از هزار سال است که جامعه علمی شیعه و روحانیت شیعه به طور رسمی در دنیای اسلام مشغول کار است، یعنی از دوران آغاز فقاهت تا امروز ـ حدود یازده قرن ـ علما و فقهای ما و شاگردان آن ها و مبلّغان دین ـ در مراتب و درجات مختلف ـ تلاش و کار کردند و زحمت کشیدند و محصول زحمت آن ها، هزاران هزاران جلد کتاب و مطلب و فقه و تفسیر و حدیث و معارف و فلسفه است که در اختیار ما می باشد.نتیجه مهم تر کار آن ها، میلیون ها مسلمان معتقد به اهل بیت و مکتب آن هاست که در طول این سنین متمادیه بوده اند و زندگی و کار و تلاش کرده اند و عبادت خدا نموده اند و رفته اند. امروز ما قطعه ای دیگر از همین نوار تاریخی هستیم.
بیانات رهبر انقلاب در جمع علماء چهارمحال و بختیاری، ۱۵/۷/۷۱.
...
جملاتی از کاربرد کلمه علما
این سوره به اجماع علمای سنی و شیعه مکّی و دارای ۵ آیه، ۲۳ واژه و ۹۳، ۹۶ یا ۹۷ حرف است. این سوره از اولین سورههای نازل شده بر محمد است و به داستان حمله ابرهه به مکه و قصد او برای تخریب کعبه اشاره دارد. متن سوره با ترجمه مکارم شیرازی، فقیه شیعه، عبارت است از:
سید محسن امین از علما و فقهای شیعه در کتاب اعیان الشیعه مینویسد:
هم اولیا راگر زانکه دید خواهی روی ببین سوی علمای شریعت از ره راست
کوهی که برو چشمهٔ پاک آب حیات است نخچیر درو مؤمن و کبگان علمااند