علتی

معنی کلمه علتی در فرهنگ فارسی

علت بودن علیت .

جملاتی از کاربرد کلمه علتی

می‌دهد حق هستیش بی‌علتی می‌سپارد باز بی‌علت فتی
هرچه گیرد علتی علت شود کفر گیرد کاملی ملت شود
محیط زیست این استان بسیار امن می‌باشد که آن را محل مناسبی برای زندگی خانوادگی می‌سازد. این استان با داشتن کوه‌های راکی و جنگلهای زیبا، یکی از استان‌های دلپذیر در کانادا می‌باشد. استاندارد زندگی در آلبرتا اصلی‌ترین علتی است که مهاجران را به سمت خود می‌کشد.
پرتی در ۱۸ مارس ۲۰۲۱ در خانه خود در اسپانیا در سن ۸۰ سالگی درگذشت. هیچ علتی برای مرگ او همچنان اعلام نشده‌است. به گزارش مراجع معتبر او در خواب چشم از این جهان فروبسته است.
خود را چرا رگ زدی بی علتی ای آنکه هست خون رگت جان من
گر از خود گفتمی لابد سخن را علتی بودی به تکلیفش نیاوردند کان جا هم چنان آمد
چو بی علت عطا دادی وجودم همی بی علتی کن غرق جودم
خلق جمله علتی‌اند از کمین یار علت می‌شود علت یقین
اگرچه عزت ایام علتی دارد مبادا تا ابد ایام دولت تو عشور
در حالی که شخص می تواند در مورد یک موضوع کلی رضایت خاطر داشته باشد که به طور مداوم باشد ، پس گرفتن این مجوز برای معاملات بعدی همیشه باید امکان پذیر باشد. به همین ترتیب ، برای تأیید فعالیت جنسی ، پس گرفتن رضایت قبلی برای معاملات داده ای عملی نیست. به عنوان مثال ، این امکان برای فرد وجود دارد که رضایت دهد از داده های شخصی خود برای هر علتی که باعث پیشرفت درمان بیماری های قلبی عروقی می شود تا اطلاع بعدی رضایت دهد. تا زمانی که انسان نظر خود را تغییر دهد ، این معاملات بدون دخالت انسان می توانند به صورت یکپارچه ادامه داشته باشند.
شخص عدو علتی است داروی او تیغ شاه هم بخورد بی خلاف گرچه در آن مکره است
ورنه‌ای عاشق چرا بی علتی هر شبی بیماری و صاحب فراش
بغض کز سنّتی بُوَد دینست مهر کز علتی بُوَد کینست
ملاصدرا استدلال کرد که هر ممکن‌الوجود نیاز به علتی دارد که تعادلی که ممکن‌الوجود بین وجود و عدم دارد را به نفع وجود تغییر دهد. هیچ چیز نمی‌تواند بدون علت به وجود بیاید. به علت آنکه هستی جهان بستگی به علت‌العلل دارد، نه تنها وجود خدا ضرورت پیدا می‌کند، بلکه خدا لزوماً مسئول اولین کنش خلقت نیز می‌باشد.
جون نوکدو فرزند نجیب‌زاده‌ای است که به علتی نامعلوم، مجبور است به صورت مخفیانه زندگی و دائماً از جایی به جای دیگر نقل مکان کند. پس از حملهٔ ناگهانی به او و خانواده‌اش، نوکدو تصمیم می‌گیرد علت حمله و دشمنی با خانواده‌اش را کشف کند. در این راه به روستایی برمی‌خورد که تنها مختص زنان بیوه است. حال او مجبور است برای یافتن پاسخ سوألاتش هویتش را مخفی کرده و به عنوان یک زن، وارد روستا شود…