علایق

معنی کلمه علایق در لغت نامه دهخدا

علایق. [ ع َ ی ِ ] ( ع اِ ) رجوع به علائق شود.
- علایق ِ روزگار ؛ گرفتاری و بستگی به امور معیشت. ( ناظم الاطباء ) : بسبب نوازل محن و عوارض فتن و عوایق ایام و علایق روزگار تیر تمنی ایشان بهدف مراد نمیرسید. ( ترجمه تاریخ یمینی ).

معنی کلمه علایق در فرهنگ معین

(عَ یِ ) [ ع . علائق ] جِ علاقه ، دلبستگی ها.

معنی کلمه علایق در فرهنگ عمید

= عَلاقه

معنی کلمه علایق در فرهنگ فارسی

جمع علاقه
( اسم ) جمع علاقه ۱ - دلبستگیها ارتباطات . ۲ - اسبابی که طالبان تعلق بدان کنند و از مراد باز مانند . یا علایق روزگار . گرفتاری ها و بستگی ها بامور معیشت .

معنی کلمه علایق در ویکی واژه

علائق جِ علاقه ؛ دلبستگی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه علایق

نمونه‌های دیگر شامل وبسایت‌هایی است که راهی برای دعوت دوستان با وارد کردن آدرس ایمیل آنها، بارگذاری عکس پروفایل یا شناسایی علایق ارائه می‌دهند.
چه خونها می کند در دل خس و خار علایق را ز گلزار جهان دامان خود چون سرو برچیدن
صنعت نشر آرژانتین به همراه انتشارات اسپانیا و مکزیک، از جمله مهترین صنایع نشر در جهان اسپانیایی زبان می‌باشند. آرژانتین دارای بزرگ‌ترین زنجیره‌های کتابفروشی در آمریکای لاتین است، کتابفروشیهای «ال آتنیو» و «(کتابفروشی) ینی| ینی»؛ و شماری دیگر از کتابفروشیهای مستقل پر رونقی در آرژانتین پراکنده‌اند. تعدادی از آن‌ها عناوین انگلیسی و دیگر زبانها را با خود حمل می‌کنند. صدها عدد مرکز انتشار مجله انبوهی از مسائل و علایق را در جامعه تحت پوشش قرار می‌دهد که در کیوسکهای پیاده روها و نیز در کتابفروشیها به فروش می‌رسند.
علایق یانگ طیف وسیعی داشت؛ که از جمله آن‌ها می‌توان نظریه‌های عدالت در تاریخ معاصر اشاره کرد.
تایلور در ۲۳ سالگی در طی سفر درمانی که به مناطق گرمسیری آمریکا در آمریکای مرکزی داشت تحت تأثیر زندگی بومیان این کشور قرار گرفت و به انسان‌شناسی علاقه‌مند شد. او به داده‌هایی که کشیشان و مستشاران نظامی انگلیس دربارهٔ بومیان مستعمرات بریتانیا جمع‌آوری کرده بودند اکتفا کرد. و آداب و رسوم و عقاید مردمی را که می‌دید به دقت یادداشت کرد. در سفرهایش با باستان‌شناسی به نام هنری کریستی آشنا شد که علایق مطالعات ما قبل تاریخ را در او برانگیخت.
به‌طور کلی، در طول تاریخ بشر با دو نوع قومیت مواجه هستیم. نخستین گونه همان قومی بر پایه علایق فامیلی و خانوادگی است که معمولاً واژه طایفه یا قبیله را در ذهن تداعی می‌کند. با آغاز مهاجرت جوامع انسانی، نوع دوم اقوام به وجود آمد که در واقع نوعی تکامل جوامع (کشورها) را رقم زد و گروه‌های قومی با ویژگی‌های مشترک در کنار هم ملتها را پدیدآوردند. تهاجم نظامی، مهاجرت، تجارت و مذاهب باعث ایجاد تکامل در اقوام قدیمی شده است. در همین حین تفاوت‌های قومی و نسلی هنوز در بین اقوامی که در یک کشور زندگی می‌کنند وجود دارد و با زاد و ولدهای قومی این تمایزها به حضور خود ادامه می‌دهند.
تا دل ز علایق جهان حُرّ نشود هرگز صدف وجود پُر دُر نشود
تا تو از پا نکشی خار علایق واعظ بره خواهش آن گل نتوانی رفتن
دلم ز ترک علایق خلاص شد از غم به هیچ و پوچ ازین بحر چون حباب گذشت
آشفته زلف دلبرت شاید دام دل شود تا ز علایق جهان رشته جان گسسته‌ای
خضر آب زندگی دست از علایق شستن است چون سکندر چند در ظلمات سرگردان شوی؟
گرانی می کند گرد علایق بر دل روشن ازین زنگار این آیینه را پرداختن دارد
علایق تحقیقاتی او فمینیسم، مطالعات آفریقایی-آمریکایی، نظریه انتقادی، مارکسیسم، موسیقی پاپ، آگاهی اجتماعی، و فلسفه و تاریخ مجازات و زندان‌هاست. عضویت او در حزب کمونیست منجر شد تا رونالد ریگان خواستار منع وی از تدریس در هر دانشگاهی در ایالت کالیفرنیا شود. در دهه هشتاد، دیویس دو بار نامزد معاونت ریاست حزب کمونیست آمریکا شد.
علایق همه عالم بعشق نامزد است کسی که عاشق نبود درین علایق نیست
صد عقده بود بر دلش از بار علایق این سبحه به گرد سر زنّار توان کرد
در ره عشق رسی زود بجایی واعظ گر ز پای دلت این بند علایق خیزد
احمد خاتمی در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی در شهر ری به دنیا آمد. پدر او محمدرضا خاتمی بروجردی از فقیهان اصولی معاصر بود، و مادرش نیز به خانوادهٔ طباطبایی بروجردی منتسب است. خاتمی ابتدا تحصیلات آکادمیک خود را در رشتهٔ مهندسی برق آغازید، اما به‌دلیل علایقی که به علوم انسانی داشت، پس از وقوع انقلاب تحصیل در رشتهٔ برق را رها کرد، و در رشتهٔ ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد، و تحصیل در این رشته را آغاز کرد. احمد خاتمی فضای خانوادگی خود را علت این تغییر رشته و تمایل به علوم انسانی دانسته‌است.
یکی از علایق اریل وینتر نوزادان و کودکان هستند که مهرورزی خاصی به آن‌ها دارد.
حزب مسلم لیگ، که در سال ۱۹۰۶ در داکا بنیان گذاشته شد، «حفاظت و حمایت از حقوق سیاسی و علایق مسلمانان هند» را هدف خود اعلام کرد. آقاخان سوم که از مهم‌ترین چهره‌های فعال مسلمان بود، به عنوان نخستین رئیس حزب مسلم لیگ انتخاب شد و تا سال ۱۹۱۲ به این سمت باقی ماند. این حزب همچنان بر وفاداری خود به حکومت بریتانیا تأکید نمود و فراخوان‌های تحریم کالاهای انگلیسی را محکوم نمود، که کنگره ملی در واکنش با تجزیه ایالت بنگال راه اندازی کرده بود.
از دیگر علایق مهم رب گری‌یه نگارش فیلمنامه و کارگردانی فیلم است. او در فاصله سال‌های ۱۹۶۴–۱۹۶۱ فیلم‌نامه «سال گذشته در مارین‌باد» را نوشت که به وسیله آلن رنه ساخته شد و جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را از آن خود کرد. کارگردانی فیلم «قطار سریع‌السیر اروپا» با شرکت ژان لویی ترنتینان که با استقبال فراوانی روبه رو شد و همچنین دو فیلم «لغزش تدریجی لذت» و «بازی با آتش» از دیگر فعالیت‌های سینمایی آلن رب گری یه به حساب می‌آید.