علائق

معنی کلمه علائق در لغت نامه دهخدا

علائق. [ ع َ ءِ ] ( ع اِ ) ج ِ علاقه. || ج ِ علیقه. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || ( اصطلاح عرفان ) اسبابی است که طالبان بدان تعلق کنند و از مراد بازمانند. ( فرهنگ مصطلحات عرفا ).

معنی کلمه علائق در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع علاقه ۱ - دلبستگیها ارتباطات . ۲ - اسبابی که طالبان تعلق بدان کنند و از مراد باز مانند . یا علایق روزگار . گرفتاری ها و بستگی ها بامور معیشت .

جملاتی از کاربرد کلمه علائق

آنتوان جولین نیکلاس فاوچری (۱۵ نوامبر ۱۸۲۳–۱۸۶۱) یک ماجراجو، نویسنده و عکاس فرانسوی با علائق جمهوری‌خواه بود. او در شورش ملی در لهستان در سال ۱۸۴۸ (قیام لهستان بزرگ) شرکت کرد.
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ. کافران خبیث‌اند دلهاشان بنجاست کفر آلوده و بدود شرک سیاه گشته هرگز آب توحید بآن نرسیده که عنایت ازل ایشان را در نیافته باین خبث و نجاست سزاء مسجد کی باشد که مشهد قرب حق است و مخیم الطاف کرم. جای پاک جز پاکان را بخود راه ندهد. ان اللَّه تعالی طیّب لا یقبل الّا الطیب. بهشت جای پاکان است، چنان که گفت: وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ: جز پاکان و مؤمنان را بخود راه ندهد. نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ کانَ تَقِیًّا و دلهای مؤمنان که بآب توحید شسته و بجاروب حسرت رفته و بساط مهر ازل در آن گسترده و از علائق و اغیار در حقیقت افراد خالی گشته لا جرم مخلّ خرگاه قدس عزّت گشته و میدان مواصلت حقّ شده که انا عند المنکسرة قلوبهم من اجلی.
منابع طبیعی، نیازسنجی، ریسک، نیت و باور مواردی هستند که باعث ایجاد جوامع مختلف انسانی می‌گردد. از هنگامی که اینترنت توسعه پیدا کرده‌است، جوامع محدودیت‌های جغرافیایی کم‌تری دارند و اعضای آن قادرند به صورت برخط و آنلاین به شیوه‌ای مجازی و دور از هرگونه ملاقات و دیدارهای فیزیکی، علائق خود را به اشتراک بگذارند.
به دنبال انتشار عکسی از حمل تابوت توسط کودکان دانش آموز در کیش، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، طی انتشار بیانیه‌ای به استفاده ابزاری حکومت از کودکان برای تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی خود اعتراض نموده و آن را تعرض به علائق و حقوق کودکان دانسته و این عمل را محکوم کرد.»
بر درگه دوست، هر که صادق برود تا حشر ز خاطرش علائق برود
سوارد در لنکستر زاده شد. اولین تحصیلات او در مدرسه گرامر لنکستر بود سپس با این تصمیم که آرزوی والدینش را برآورده کرده و زندگیش را وقف کلیسا کند، به کالج سنت جان رفت. بزودی علائق دوران کودکی وی به گیاه‌شناسی و جانورشناسی دوباره زنده شد و همچنین سخنرانی‌های الهام‌بخش «ویلیام کرافورد» به او کمک نمود.
علائق بر سر خاکت نشاند مجرد شو که تجریدت رهاند
افراد دارای خود دیگر در دوران کودکی، در صورت عدم درمان ممکن است وضعیت‌شان در بزرگسالی تشدید شود. چنین افرادی، واقعیت خود را با ایجاد رابطه با افرادی که دارای ارزشها، علائق و اعتقادات مشترک هستند برای خود ثابت می‌کنند.
دل آگاهش و علائق دهر آن یکی آتش این نیستانست
بخدا صفی علائق ببر از خود و خلائق سر و جان کجاست لائق که بر او نیاز کردی
بعد از مهاجرت به فرانسه او در جستجوی راهی برای نگارش داستان‌های قابل انتشار بود که علائق او را بیان کنند، علائق قدیمی‌اش به داستان‌های علمی-تخیلی را دوباره زنده و شروع به انتشار منظم آثاری در این ژانر در ابتدای دهه ۱۹۶۰ کرد. او با انتشار رمان دست چپ تاریکی که در آن سال هر دو جایزه هوگو و جایزه نیبولا را برد به شهرت رسید.
در سوختن پرده علائق چون شعله که افتد پیر نیانم
از آنجاییکه وظیفه رسیدگی و نظارت بر حوزه آموزش در کشور کانادا به‌طور کامل در حوزه اختیارات ایالات و قلمروهای کشور قرار دارد، از این رو هیچگونه نظام آموزشی فدرالی در این کشور وجود ندارد. به دیگر سخن نوعی تعهد ملی نسبت به حوزه آموزش دراین کشور به چشم خورده و آموزش پایه برای کلیه شهروندان کانادایی آزاد و رایگان می‌باشد. البته در این میان هر ایالت با وجود تشایه در اغلب زمینه‌ها با سایر ایالات، علائق منطقه‌ای خاص خود را نیز دنبال می‌نماید.
اوراژ هنگامی که در مدرسه‌ای در لیدز آموزگار بود، علائق گوناگونی از جمله مطالب پیرامون افلاطون، حزب خودمختار کارگر و الهیات را دنبال می‌کرد. او در سال ۱۹۰۰ با فردی به نام هولبروک جکسون آشنا شد آن‌ها سه سال بعد باشگاه هنرهای لیدز را بنیاد نهادند که تبدیل به مرکز فرهنگ نوگرایی در بریتانیای پیش از جنگ جهانی اول شد.
ز قید علائق شد آزاد و رفت ز دار فنا سوی ملک بقا
علائق اصلی آکادمیک او، معرفت‌شناسی، متافیزیک و منطق فلسفی است. او همچنین در انگلستان از اعضای اصلی جنبش بی‌خدایی نو است.
در دوران قرون وسطی، پیوندهای سیاسی و تجاری بین ارمنیان و فرانسوی‌ها رشد کرد. اول از همه علائق خونی بود که به نحو عالی در کاخهای پادشاهی دو ملت بسط یافت. آخرین نایب‌السلطنه پادشاهی ارمنی کیلیکیه، لوون ششم که از ریشه فرانسوی بود در سال ۱۳۹۳ میلادی در پاریس درگذشت و در کلیسای سن-دنی دفن گردید. بعد از آن کاردینال ریچارد و کولبرت به ارمنیان در برپائی سمت‌های تجاری در فرانسه کمک نمودند.
ابوسعید ابوالخیر را از تصوف پرسیدند. پاسخ داد: تصوف، بکار بردن وقت برای مناسب ترین کارهاست. یکی از صوفیان گفت: تصوف بریدن از همه ی علائق و انقطاع از همه چیز در راه پروردگار عالمیان است.
خوش آن گذشته که تاری گر از علائق داشت بسان طنبور آنهم زخانه بیرون بود
قول: رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا الآیة... و کتاب درین آیت قرآن است، و حکمت فهم قرآن و مواعظ آن و بیان احکام حلال و حرام در آن، و هر سخن راست درست که شنونده را از زشتی باز دارد و بر نیکی دارد آن را حکمت گویند، و گوینده آن حکیم. و این حکمت بر دل و زبان کسی رود که خود را فا دنیا ندهد، و آلوده علائق نشود، چنانک مصطفی ع گفت: «من زهد فی الدّنیا اسکن اللَّه الحکمة قلبه و انطق بها لسانه.»