عقیدت. [ ع َ دَ ] ( ع اِ ) عقیدة. عقیده. عقیده و پنداشتی.( ناظم الاطباء ). آنچه انسان بدان اعتقاد و یقین دارد. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به عقیدة و عقیده شود : اگر بهتر نگریسته بود خبث عقیدت او... مشاهدت افتد. ( کلیله و دمنه ). لاجرم به میامن این نیتهای نیکو و عقیدتهای صافی شعار پادشاهی... جاوید و مخلد گشته است. ( کلیله و دمنه ). و هر کجا که عقیدتها به مودت آراسته گشت اگر در مال و جان با یکدیگر مواسات رود... هنوز از وجوب آن قاصر باشد. ( کلیله و دمنه ). سر نهادند پیش او بر خاک کآفرین بر چنان عقیدت پاک.نظامی. عقیدة. [ ع َدَ ] ( ع اِ ) عقیدةالرجل ؛ دین و مذهب مرد که اعتقاد آن دارد. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). گویند له عقیدة حسنة؛ یعنی او راست دینی سالم و بیرون از شک. وعقائد را چیزهایی دانند که نفس اعتقاد در آن قصد شده باشد بدون عمل. عقیدت. عقیده. و رجوع به عقیدت و عقیده شود. || آنچه دل بر آن بسته شده باشد. || ضمیر و دل. ( از اقرب الموارد ). ج ، عَقائد. ( اقرب الموارد ). || حلوا. ( دهار ).
معنی کلمه عقیدت در فرهنگ معین
(عَ دَ ) [ ع . عقیدة ] (اِ. ) باور، فکر، آن چه که انسان به آن باور دارد.
معنی کلمه عقیدت در فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - آن چه انسان بدان اعتقاد و یقین دارد . ۲ - ایمان دین جمع : عقائد ( عقاید ) .
معنی کلمه عقیدت در ویکی واژه
عقیدة باور، فکر، آن چه که انسان به آن باور دارد.
جملاتی از کاربرد کلمه عقیدت
حدیث بوسه رها کن، که در عقیدت من دریغ نام تو باشد که بر زبانی رفت
به گواهی یکی از جانبهدربردگان قتلعام ۱۳۶۷، یکی از زندانیان (عقیدتی-سیاسی) به نام حسین طالقانی به دلیل اینکه به پرسش «آیا مسلمان هستی؟» پاسخ منفی داد اعدام شد.
مشربی باز و فکرتی روشن بی عقیدت به گلخن و گلشن
آیینه عقیدت من صیقلی شود هر چند خاکمال درین آستان خورم
آصف رزمدیده در بهمن ۱۳۶۱ توسط حکومت جمهوری اسلامی دستگیر و در زندان اوین زندانی شد. در نهایت، جمهوری اسلامی او را در جریان اعدام دستهجمعی زندانیان عقیدتی سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ اعدام کرد.
دیگر شاهد طبع من از بی جمالی آشفته نباشدکه راه حریم جلال گیرد، بار جناب اقبال یابد، یاری بخت میمونش بپایه تخت همایون برد، طالع سعدش از ذلت بعد رهاند؛ بعزت قرب رساند، حاجبانش راه خلوت نمایند، خادمانش بند برقع گشایند. اگر جمالی ندارد همین کمالش بس که طالع نیکو خوش تر از عارض دلجو است، سرمه براعت نخواهد، غازه لطافت نباید که نظر بزرگان بر صفای باطن است، نه طراز ظاهر، سخن از صدق عقیدت باید نه لطف عبارت. در حضرت خداوندان، کمال صدق بکار آید نه جمال بلاغت.
صادقی در کتاب «اصول الاستنباط» خود، قرآن و سنت را معیار اصول استنباط فقهی میداند. از دیدگاه وی قرآن و سنت، با هم تطابق دارند و محور احکام اخلاقی، عقیدتی، فردی، اجتماعی، عبادی و سیاسی…، قرآن بوده و در رتبه دوم، سنتِ منطبق با قرآن است. بر حسب نصوص، فقط قرآن، مشرِّع و نیز دلیل شرعی است.
حقوق انسانی منداییان اقلیتهای عقیدتی دیگر از سوی حکومت جمهوری اسلامی نقض میشود.
«از پاسدارها هم شنیدم که میگفتند یک کاری میکنیم که اینها (کمونیستها) یا نماز بخوانند یا بمیرند». (گفتار یکی از زندانیان عقیدتی-سیاسی دربارهٔ قتلعام زندانیان اسلامناباور)
سید علی خامنهای در ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در یک سخنرانی، دستور سرکوب معترضان را صادر کرد و در پی آن، سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی و عضو هیئت مرگ اعدام دستهجمعی زندانیان عقیدتی سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷، در روز سیام، به دستگاههای مسئول، دستور داد که معترضان را «فوری» سرکوب کنند.
عقد تو عین عقیدت بود خواهد روز و شب سور تو عین سرور و شادمانی جاودان
تِرور عملی با هدف کشتن یک شخص به دلایل سیاسی، مذهبی یا مالی است. ترور یا قتل سیاسی نوعی قتل عمدی شخصی میباشد که با هدف کیفر یا با اهداف سیاسی انجام میگیرد. معمولاً فرد کشتهشده دارای مقام یا شهرت یا علایق سیاسی است یا بهدلیل اهانت به یک مرام عقیدتی مانند یک مذهب، مورد سوءقصد قرار میگیرد.
به عقیدتْ جهودِ کینهسرشت مارِ نیرنگ و اژدهایِ کنشت
لاوی به بیمارستان منتقل شد و فردای آنشب نزدیک ساعت ۹ صبح، مقامات ارشد بیمارستان، مرگ او را اعلام کردند. تشییع جنازهٔ شیطانی لاوی، سهشنبهٔ هفتهٔ بعد و به صورت مخفیانه برگزار شد، از بیم آنکه مبادا مخالفان عقیدتی آنها اختلالی در مراسم ایجاد کنند. بر طبق این سیاست، فقط افرادی میتوانستند شرکت کنند که قبلاً توسط بستگان نزدیک لاوی به این مراسم دعوت شده بودند. این مراسم در کلیسای وودلاون مموریال[اد] شهر کولما واقع در منطقه خلیج سان فرانسیسکو برگزار شد.
گفت: مرا فرمودهاند که در صف جهاد با کفار، قتال همی آرم تا آنکه بگویند: لا اله الا اللَّه محمد رسول اللَّه. چون صیغت این کلمات بر زبان ایشان رفت ارواح و اشباح ایشان و اموال ایشان در حمایت و عصمت این کلمات شد. نتوانیم که بجان ایشان قصد کنیم و نشاید که مال ایشان غصب نمائیم، مگر بحقی واجب و سببی لازم که شرع آن را واجب و لازم کرد و حساب ایشان اندر آن جهان با خداوند بود عز و جل و صحت عقیدت ایشان آنجا ظاهر گردد.
نامه منتظری به خمینی پس از اطلاع از اعدام دستهجمعی زندانیان عقیدتی-سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷.