عضلات

معنی کلمه عضلات در لغت نامه دهخدا

عضلات. [ ع َ ض َ ] ( ع اِ ) ج ِ عَضَلة. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). ماهیچه ها و گوشتهای بدن. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به عَضلة شود.

معنی کلمه عضلات در فرهنگ معین

(عَ ضُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ عضله ، ماهیچه ها.

معنی کلمه عضلات در فرهنگ عمید

= عضله

معنی کلمه عضلات در فرهنگ فارسی

جمع عضله
( اسم ) جمع عضله ماهیچه ها و گوشت - های بدن .

معنی کلمه عضلات در ویکی واژه

جِ عضله ؛ ماهیچه‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه عضلات

از اقداماتِ اساسیِ محمد باقر، پی‌ریزیِ علمِ حدیث بود. در پیِ انحرافاتی که پس از درگذشت پیامبر به‌وجود آمد و جلوگیری از تدوین احادیث که توسط خلفا صورت گرفت، مسلمانان در احکام و اعتقادات با اختلافات و معضلاتی مواجه شدند.
حرکت در تن از همه عضلات محتقن گشته از همه آفات
در شرح بیفزا، شرح عقل دل را مشرح کند. عقل چیست؟ گره گشای عقده‌های مشکلات و مشاطهٔ عروسان مضمرات معضلات قلاوز ارواح تا به حضرت فالق الاصباح که رمزی از اسرار او اشارت رفت. چون از عالم لامکان و از کتم غیب به صحرای وجود آورد تا صحرای وجود، از این آفتاب سعود نور و ضیا گرفت، خواست که هنرهای عقل را و عجایب‌ها و لطایف ها و غرایب‌ها که در ضمیر عقل بود، بر موجودات پیدا کند و او را بدان فضیلت از همه ممتاز و جدا کند، سنگ محکی می‌بایست که تا صفا و خالصی و پاکی و بی عیبی این نقد ظاهر شود. به گواهی آن محک، ترازویی می‌بایست که این نقد شریف و این موهبت لطیف تمام عیار را بدان ترازو برکشند تا سنگ و هنگ او پیدا شود که هیچ چیز در هجده هزار عالم بی گواهی ترازو، نه عزیز شود و نه خوار شود.
در حل مشکلات چو خورشید روشنم در قطع معضلات چو شمشیر قاطعم
جامع‌المعقول والمنقول کز درک معارف ساخت از هر باب کشف معضلات ما تقدم
ابوالائمه، امام مبین، لسان الله مبین حکم و معضلات فرقانی
حالا بیائید و ببینید که صریر کلک امیر در حل مشکلات و کشف معضلات و نشر بیان چه حشری عیان می‌کند.
ز اجتهاد تو ناموس معضلات ضعیف ببارگاه تو بازار اهل فضل روا
صبیغ عادت داشت که پیوسته ازین معضلات آیات پرسیدی، یعنی که تا مردم در آن فرو مانند. عمر او را درّه زد و گفت: لو وجدتک محلوقا لضربت الّذی فیه عیناک.
ابتدا شاخه‌هایی به عضلات ناحیه تنار می‌دهد.
سن کودک، درگیری یک یا هر دو پلک، شدت پتوز، قدرت عضلات بالا برنده و پایین آورنده پلک، وضعیت حرکات چشمی
پرسید که مرگ بر که دشوارتر؟ گفت: هرکرا اعمال ناپسندیده تر. پادشاه چون بیان او در تدارک این مشکلات و برهان او در مباحث این معضلات بدید، پسندید و با خود اندیشید که عمر اگر چه دراز بکشد، آخر به نهایت رسد و زندگانی هر چند امتداد پذیرد، آخر مدد او منقطع گردد.
عضلاتش به پیچ و تاو افتد استخوان‌ها به چاو چاو افتد