عزاداری
معنی کلمه عزاداری در فرهنگ عمید
معنی کلمه عزاداری در فرهنگ فارسی
اقامه مراسم عزا سوگواری .
معنی کلمه عزاداری در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه عزاداری در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه عزاداری در دانشنامه اسلامی
با نظری به آیات و روایات روشن می شود که عزاداری و برپایی مجالس عزا نه تنها با قرآن مخالفت و ناسازگاری با مبانی دینی ما ندارد، بلکه از مصادیق شعایر الهی، مودّت و محبّت به اهل بیت (علیهم السّلام) و مبارزه با ظلم و ستم می باشد که در قرآن به آن ها سفارش شده است.
واژه عزاداری
واژه عزاداری و سوگواری مانند واژه های صلاة، حج و زکات، اصطلاحی شرعی نیست که شناخت آن نیاز به تعریف شارع مقدس داشته باشد بلکه واژه ای است آیینی که نشان دهنده رفتار و مراسم خاصی است که در مواقعی بخصوص توسط اقوام و ملل گوناگون انجام می شود.
معادل های عزاداری
البتّه در روایات و دیگر منابع تاریخی الفاظی وجود دارد که می توان آن ها را با معنای عزاداری برابر دانست ـ مانند عزا، ماتم، نوحه و یا نائحه، تسلی، رثا و مرثیه ـ و ما در ابتدا سعی خواهیم کرد آن ها را با استفاده از عرف و لغت بررسی کنیم.
← عزا
...
جملاتی از کاربرد کلمه عزاداری
عزاداری شاه کربلا را «ترکیا» اینک غنیمت دان نبودی گر به دشت کربلا حاضر
میکند (صامت) عزاداری برایت روز و شب ای امام تشنه لب
از امپراتوری رومیها تا تاجگذاری چارمین در ۸۰۰ میلادی را دورهٔ اول مسیحی مینامند. این دوره، تمامی پادشاهی کنستانتین را در بر میگیرد، تغییر مکان او از رم به بیزانتین، تاخت و تاز هونها در اروپا، قدرت گرفتن مسلمانان در شمال آفریقا و بخشهایی از اسپانیا، جنگهای متعدد ژرمنها و گالها و .. از حوادث این دورهٔ اروپا هستند. در این دوره، صومعهها به پناهگاهی برای مردم عادی تبدیل شده بود و عملاً مدرسه، محل گردهمایی و جلسات، عزاداریها و جشنها و… صومعهها بودند.
بزیر پای خود گسترده دامی از عزاداری بپیچد پای بسیاری که چون ماهی بشست آید
در حالی که بسیاری از کارشناسان گفته بودند رعایت پروتکلها و موازین بهداشتی ممکن نیست و خطر گسترش و گرفتن قربانیان بیشتر توسط ویروس کرونا (کووید ۱۹) وجود دارد، خامنهای در ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ضمن تأکید بر رعایت تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا گفت، با «رعایت پروتکلها» برگزاری عزاداری در شهرهای مختلف و از جمله در تهران بلامانع است. این در حالی بود که خامنهای در شامگاه ۵ شهریور ۱۳۹۹ شب مراسم عزاداری محرم را، بدون حضور جمعیت و در سالن محل ملاقاتهای عمومی خودش، با حضور یک قاری قرآن و دو تن از نزدیکانش برگزار کرد.
وی در سال ۱۹۷۷ در لندن بر اثر سرطان و در سن شصت سالگی درگذشت. جسد او به قطر منتقل شد و طی یک مراسم تشییع جنازه رسمی در حضور امیر و خانواده حاکم در گورستان الریان دفن و سه روز عزاداری اعلام شد.
روز و شب با تن تبدار و پریشان و ملول همچو (صامت) به عزاداری دلبند رسول
او شهادت امام حسین را یک افتخار برای وی میدانست تا یک امر غمگینانه. و عزاداری شیعیان برای حسین و روز عاشورا را نکوهش میکرد چرا که پیامبر اسلام هیچوقت عزاداری با این شدت را توصیه نکرده بود حتی اگر برای یک حادثه اخیر باشد. وی با آنهایی که در مخالفت با شیعه عاشورا را جشن میگرفتند هم مخالف بود.
هزار شکر که بخت بلند اختر (صامت) شده به بزم عزاداری تو راهبر من
طوغها در این محلات بسیار اهمیت داشته و گرفتن سر طوغ در روز عاشورا متعلق به طایفه ای است که بهصورت موروثی از گذشته این منصب را داشتهاند. (کتاب تاریخ مذهبی قم، نوشته علی اصغر فقیهی، تاریخ نشر ۱۳۵۰ شمسی - کتاب تاریخ تکایا و عزاداری قم، نوشته مهدی عباسی، تاریخ نشر ۱۳۹۱ - پژوهش میدانی روز عاشورا سال ۱۳۹۴)
بعد عزاداری و ماتمگری مر پسرش یافت چو او سروری
جان خواهر در غمم زاری مکن با صدا بهرم عزاداری مکن
عزاداری کن از بهر حسین ابن علی زیرا بود در بزم سوگ او امام مجتبی حاضر
با مرگ شاه اسماعیل در ۱۱۸۷ ه.ق در آباده، کریم خان زند سه روز عزاداری تعیین کرد و بر حسب رسوم آن زمان کلاه خود و همهٔ سران و بزرگان دربار خود را لجن مالید.