عروسک خیمه شب بازی

عروسک خیمه شب بازی

معنی کلمه عروسک خیمه شب بازی در دانشنامه عمومی

عروسک خیمه شب بازی (فیلم). عروسک خیمه شب بازی ( به هندی: Cuttputlli ) و ( به انگلیسی: Puppet ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۲۲ و به کارگردانی رانجیت ام. تیواری است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکشی کومار، راکول پریت سینگ، چاندراچور سینگ، سارگون محتا و هیریشتا بهات ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه عروسک خیمه شب بازی در دانشنامه آزاد فارسی

عروسک خیمه شب بازی (marionette)
نوعی عروسک، با دست و پای متحرک که با انواع سیم یا زه از بالا کنترل می شود. در میانمار (برمۀ سابق) و سری لانکا (سیلان سابق) و بعد ها در دربارهای سلاطین ایتالیای قرون ۱۶ تا ۱۸، از عروسک های خیمه شب بازیِ بسیار ظریف استفاده می کردند.

معنی کلمه عروسک خیمه شب بازی در ویکی واژه

marionetta

جملاتی از کاربرد کلمه عروسک خیمه شب بازی

در دوره کاماکورا هنگامی که میناموتو نو یوریتومو قدرت سیاسی را از دربار امپراتوری غصب کرد و حکومت شوگون سالاری را در کاماکورا بنیانگذاری کرد و دولت سامورایی شروع به کار کرد. میناموتو نو یوریتومو، که با مهارت‌های سیاسی عالی‌اش توانست پایه‌های تسلط سراسری را پایه‌ریزی کند، به عنوان «کاماکورا-دونو» (ارباب کاماکورا) ستایش شد، اما با گذشت زمان کلمه کاماکورا-دونو برای "شوگون های متوالی شوگون سالاری کاماکورا" به کار برده شد. با این حال در دوره کاماکورا، پس از میناموتو نو یوریتومو، کاماکورا-دونو قدرتی نداشت و مانند «عروسک خیمه شب بازی» بود.