عرفه

معنی کلمه عرفه در لغت نامه دهخدا

( عرفة ) عرفة. [ ع َ ف َ ] ( ع اِ ) باد. ( منتهی الارب ). ریح. ( اقرب الموارد ). || ریش کف دست. ( منتهی الارب ). || زخمی است که در سپیدی کف دست پدید آید.( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) اسم است اعتراف را در معنی سؤال. ( از منتهی الارب ). سؤال عاقلانه. ( ناظم الاطباء ). اسم است از «اعتراف » بمعنی استخبار. ( از اقرب الموارد ). عِرْفة. رجوع به عرفة شود.
عرفة. [ ع َ رَ ف َ ] ( اِخ ) روز نهم از ذی الحجة. گویند هذا یوم عرفة ( بدون تنوین و بدون ال ). ( از منتهی الارب ). روز نهم ذی حجة، چرا که روز استاده شدن حاجیان است در مقام عرفات. و به سکون ثانی خطا است. عوام هند که یک روز پیشتر شب برات و عیدالفطر و نهم ماه محرم را نیز عرفه گویند خطا است. ( غیاث اللغات ).
- یوم عرفة؛ روز نهم از ذی حجة. ( از اقرب الموارد ). مَشهود؛ روز عرفه. وَتر و وِتر؛ روز عرفة. ( منتهی الارب ).
|| نام جایگاهی است در مکه که آن را «عرفات » نیز گویند. رجوع به عرفات شود.
عرفة. [ ع ِ ف َ ] ( ع مص ) شناختن و دانستن بعد از نادانی. ( از منتهی الارب ). به معانی عِرفان است. ( از اقرب الموارد ). رجوع به عرفان ( مص ) شود.
عرفة. [ ع ِ ف َ ] ( ع اِمص ) شناخت و شناختن. ( منتهی الارب ). شناخت و شناسائی. || سؤال. ( ناظم الاطباء ). اسم است اعتراف بمعنی سؤال را. ( منتهی الارب ). اسم است از «اعتراف » بمعنی استخبار. ( از اقرب الموارد ). عَرفَة. رجوع به عَرفَة شود.
عرفة. [ ع ُ ف َ ] ( ع اِ ) زمین برآمده ونمایان دراز رویاننده گیاه. ( منتهی الارب ). زمینی است بالا آمده و بارز و مستطیل شکل که رویاننده است. ( از اقرب الموارد ). || ریگ توده بلند و جای بلند. ( منتهی الارب ). رمل و مکان مرتفع. ( از اقرب الموارد ). ج ، عُرَف. ( ناظم الاطباء ). || حد فاصل میان دو چیز. ( منتهی الارب ). حد بین دو شی ٔ. ( ازاقرب الموارد ). ج ، عُرَف ، ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد )، اَعراف. ( ناظم الاطباء ). || ( اِخ ) سیزده موضعاند: عرفة صارة، عرفةالقبان ، عرفة ساق ، عرفةالاملح ، عرفة القزوین ، عرفة خجا ، عرفة نبات ، عرفة ضربه ، عرفة منعج ، عرفة الاجبال و غیرذلک. ( منتهی الارب ). رجوع به هر یک از ترکیبات فوق در ردیف خود شود.
عرفة. [ ع َ رَ ف َ ] ( اِخ ) نام جایگاهی است که در شعر ذی الرمة آمده است. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه عرفه در فرهنگ معین

(عَ رَ فِ ) [ ع . عرفة ] (اِ. ) روز نهم ذی الحجه که حجاج در نزدیکی مکه توقف می کنند و بعضی از مراسم حج را به جا می آورند.

معنی کلمه عرفه در فرهنگ عمید

روز نهم ذی الحجه، روز قبل از عید قربان.

معنی کلمه عرفه در فرهنگ فارسی

نام کوهی درنزدیکی مکه وحجاج درروزنهم ذی الحجه در آنجاتوقف کرده وبعضی ازمراسم حج رابجامی آورندروزعرفه:روزنهم ذی الحجه
یا یوم ( روز ) عرفه . روز نهم ذی الحجه .
ابن الحارث مکنی به الوالحارث صحابی است

معنی کلمه عرفه در فرهنگ اسم ها

اسم: عرفه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: arafe) (فارسی: عَرَفه) (انگلیسی: arafe)
معنی: روز نهم از ماه ذی الحجه و روز قبل از عید قربان

معنی کلمه عرفه در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] عَرَفَه، ۹ ذی الحجه، یک روز پیش از عید قربان. بنابر فقه شیعه، حج گزاران باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف کنند. عرفه نزد مسلمانان از روزهای پرفضیلت سال محسوب می گردد و در منابع روایی، اعمالی برای آن برشمرده شده که بافضیلت ترین آنها دعا و استغفار است. زیارت امام حسین(ع) نیز از اعمال این روز است. خواندن دعای عرفه بسیار سفارش شده است.
«عَرَفَة» کلمه ای عربی از ماده «ع ر ف» است. این ماده به معنای ادراک، فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است. نام عرفه، از سرزمین عرفات (جایی در مکه که باید در این تاریخ در آن وقوف کرد) گرفته شده و گفته اند عرفات را از آن رو عرفات خوانده اند که زمینی مشخص و شناخته شده در میان کوه ها است.
آثار کهن مکه شناسی، مانند اخبار مکة، برای اشاره به سرزمین عرفات از کلمه «عرفه» نیز استفاده کرده اند. سخاوی تاریخنگار قرن دهم قمری اهل مکه، بر آن است که کلمه عرفات مانند «قصبات» (یعنی جمع) است و به هر نقطه از آن منطقه، «عرفه» گویند و نام کل منطقه، «عرفات» است.
[ویکی فقه] عرفه (ابهام زدایی). واژه عرفه ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • عرفه (زمان)، روز نهم ذیحجه و دارای اعمال و آداب خاص• دعای عرفه، دعایی معروف وارد شده در روز عرفه توسط امام حسین (علیه السلام)
...
[ویکی فقه] عرفه (زمان). احترام گذاشتن به زمان هاو مکانهای خاصی که به نوعی از قداست ویژه ای برخوردارند، به جهت اهمیت وقایع و حوادثی است که در آن رخ داده است و به نسبت آن حادثه مهم، ارجمندوارزشمند است. مانند: میلاد حضرت مسیح علیه السلام، تولد حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه، میلاد حضرت سیّدالشهداء و.. همچنین مسجد الحرام؛ خانه ی خدا و زادگاه علی علیه السلام و مسجد النبی؛ مهبط وحی و نزول فرشتگان.
سرزمینی است که درآن گناه نشده و آنجا معبد تمام انبیا،اولیا،اوصیا، متقین و اصفیا بوده است. بیابانی صاف و هموار که تقریباً در ۲۴ کیلومتری (چهار فرسخی) شمال مکه ودردامنه کوهی به نام (جبل الرحمة) قرار گرفته است.
← تاریخچه ی عرفات
روز نهم ذیحجه که «الحج عرفه» ساعاتی است که اگر حاجی در آن ساعات آن مکان را درک نکند، حج او تمام نیست و باید سال دیگر قضای آن را به جاآورد.
← آداب روزعرفه
۱. ↑ . ضیاء آبادی، سید محمد، حج برنامه تکامل، دارالکتب الاسلامیه، ص ۲۲۳.۲. ↑ . ضیاء آبادی، سید محمد، حج برنامه تکامل، دارالکتب الاسلامیه، ص ۲۳۷.۳. ↑ . قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ترجمه الهی قمشه ای، آیین دانش، ص ۴۵۶.۴. ↑ . عماد زاده، حسین، دعای عرفه امام حسین علیه السلام، مکتب قرآن، ص ۶.۵. ↑ . عطائی اصفهانی، علی، اسرار حج، قم، ص۱۲۰ .۶. ↑ . ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، ترجمه ابراهیم محدث بندری ویگی، انتشارات اخلاق، ص ۴۳۷.۷. ↑ .ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، ترجمه ابراهیم محدث بندری ویگی، انتشارات اخلاق، ص ۴۴۰.۸. ↑ بقره(سوره۲)،آیه ۱۹۸.
...

معنی کلمه عرفه در ویکی واژه

عرفة
روز نهم ذی الحجه که حجاج در نزدیکی مکه توقف می‌کنند و بعضی از مراسم حج را به جا می‌آورند.

جملاتی از کاربرد کلمه عرفه

آنگاه بیرون رفت و چون مسجد از جمعیت خالی شد، دوباره بازگشت و با فقیهان به مباحثه نشست و آنان را به نیروی منطق و قدرت بیان مجاب کرد. سپس به مسجد عرفه نقل مکان کرد و چند روزی در آن‌جا ماند. او در مراکش بیش از جاهای دیگری که بر سر راه خود از آن گذشته بود، گناه و معصیت دید؛ لذا بر امر به معروف و نهی از منکر افزود و هر روز تعداد پیروانش بیشتر می‌شد و مردم به او حسن نیت بیشتری پیدا می‌کردند.
ریکاردو با وضع تعرفه‌ها و ایجاد سایر محدودیت‌های تجارت بین‌الملل مخالف بود. او ایده ای که به عنوان نظریه مزیت نسبی شناخته می‌شود را ابداع کرد (هندرسون ۸۲۷، فسفلد ۳۲۵). براساس شورای تجارت بین‌الملل واشینگتن، مزیت نسبی توانایی تولید یک کالا با هزینه ای کمتر نسبت به کالاهای دیگر در مقایسه با کشورهای دیگر است. در مبانی اقتصاد، ریکاردو بیان می‌کند که مزیت نسبی یک روش تخصصی برای ایجاد کارایی تولید است (۵۲) و هزینهٔ فرصت بین تولیدکنندگان را توصیف می‌کند (۵۳). در بازارهای رقابت کامل و بازارهای بدون تحریف، کشورها تمایل دارند کالاهایی را صادر کنند که دارای مزیت نسبی در تولید آن کالا باشد.
در بخش واقعی اقتصاد مسائل مرتبط با عرضه و تقاضای کل اقتصاد مطرح می‌شود و شامل سطح تولید کالا و خدمات، سطح صادرات، سطح واردات، سطح اشتغال، سطح مصرف، سطح مخارج دولت، سطح تشکیل سرمایه، مالیات و تعرفه است.
قَدْ جاءَکُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ یقول: یا اهل مکّه! قد جاءتکم بیّنات من ربکم، و هی القرآن الّذی فیه البصائر و البیان، «فَمَنْ أَبْصَرَ» ای عرفها و آمن بها و اهتدی «فَلِنَفْسِهِ» ای فلنفسه عمل و لنفسه نفع ذلک. «وَ مَنْ عَمِیَ» فلم یعرفها و لم یصدّقها «فَعَلَیْها» ای فعلی نفسه ضرر ذلک، فان اللَّه عز و جل غنیّ عن خلقه. و فی ذلک ما
کاف کفر ای دل بحق المعرفه خوشترم آید ز فای فلسفه
سالکان را که چو دریا همه سرمستانند چون صدف عرفهٔ عطشان به خراسان یابم
اشار النبی (ص): انّ من العلم کهیئة المکنون لا یعرفه الّا العلماء باللَّه عزّ و جلّ فاذا نطقوا به لم ینکره الّا اهل العزّة باللَّه عزّ و جلّ.
درگذشت زمخشری در روز عرفهٔ سال ۵۳۸ ه‍.ق (۱۲ ژوئن ۱۱۴۴م) در گرگانج بوده‌است.
عبدالله بن عامر نه تنها به خاطر توانایی‌های لشکرکشی و نظامی، بلکه به خاطر بخشش، قابلیتهای فردی و کارهای عام‌المنفعه متعدد، مورد ستایش قرار گرفته‌است. در منابع از احداث مجرای آب در بصره و اباله، کشت و زرع در قریتین و نهاج و بهبود آب رسانی به زائرین در عرفه توسط وی سخن گفته شده‌است.
میمون ابن مهران گفت رسول خدای (ص) در بدو اسلام و ابتداء وحی بجای آیت تسمیت: «باسمک اللهم» نوشتی تا آن روز که این آیت فرو آمد که: «إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» پس این آیت تسمیت بنوشت، مشرکان گفتند: هذا الرّحیم نعرفه فما الرّحمن؟ فانزل اللَّه هذه الآیة.
عید و عرفه خندیدن تو مشک و گل ما بوی خوش تو
اول آن که جهد کند تا در وقت شریف افتد چون عرفه و رمضان و آدینه و وقت سحرگاه و در میان شب.