عرضه کردن

معنی کلمه عرضه کردن در لغت نامه دهخدا

عرضه کردن. [ع َ ض َ / ض ِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) ارائه دادن. نشان دادن. نمودن. در معرض نظر قرار دادن. ( از فرهنگ فارسی معین ). عرض کردن. پیش داشتن. پیش نهادن. پیشنهاد کردن. فراپیش داشتن. به معرض درآوردن. عَرض :
کی بر او زر و سیم عرضه کنم
خویشتن را به گفت راد کنم.حکاک ( از فرهنگ اسدی ص 247 ).مشافهه ای دیگر است با وی [ ابوالقاسم ] در بابی مهمتر که اگر اندر آن باب سخن نرود عرضه نکند و پس اگر رود ناچار عرضه کند تا اغراض بحاصل شود. ( تاریخ بیهقی ص 209 ). نام این قوم بباید نبشت و بر اعیان عرضه کرد. ( تاریخ بیهقی ص 373 ). نخست آن به رشید عرضه کردند سخت شاد شد. ( تاریخ بیهقی ص 424 ).
نار چو بیمار توئی خود بخور
عرضه مکن بر دگران نار خویش.ناصرخسرو.چون به صادق حاکمی حاجت نیاید خلق را
مدعی را عرضه کردن گاه حاجت چیست پس.ناصرخسرو.ترادیبای عنبر بوی گلرنگ است در خاطر
همی کن عرضه بر دانای عطاری و بزازی.ناصرخسرو.بهشتم همی عرضه کرد و مرا
حقیقت که دوزخ جزآن چه نبود.مسعودسعد.فخرالدوله آن رقعه را بر شمس المعالی عرضه کرد قابوس وشمگیر زیر آن نبشت. ( نوروزنامه ). اگر به همه نوع خویشتن را بر او عرضه نکنیم... به کفران نعمت منسوب شویم. ( کلیله و دمنه ).
دردِ دل بر که کنم عرضه که درمان دلم
کیمیائی است کز او هیچ اثر کس را نی.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 806 ).شب خلوت که موجودات بر وی عرضه میکردند.
جهان چون ذره ای در دیده بینای او آمد.خاقانی.مصری کلکت چو سحر عرضه کند گاه وجود
مصر و عزیزش بود بر دل و بر چشم خوار.خاقانی.چو قاصد عرضه کرد آن نامه نو
بجوشید از سیاست خون خسرو.نظامی.در این تقاضا ده قطعه بیش نظم افتد
که عرضه کردن هر یک از آن بود ناچار.کمال الدین اسماعیل ( دیوان ص 392 ).هر ساعت از نو قبله ای با بت پرستی میرود
توحید بر ما عرضه کن تا بشکنیم اصنام را.سعدی.هر که بی موجبش خراب کند
خویش را عرضه عذاب کند.اوحدی.مروت گرچه نامی بی نشان است
نیازی عرضه کن بر نازنینی.حافظ.استعراض ؛ عرضه کردن خواستن. ( تاج المصادر بیهقی ).

معنی کلمه عرضه کردن در ویکی واژه

porgere
offrire

جملاتی از کاربرد کلمه عرضه کردن

باز گفتند حال مأمون را عرضه کردند حال محزون را
باب در تکاپوی عرضه کردن مذهب خویش به دو طریق، که هر دو نشان از استقلال از شخصیت خودش می‌داد، بود. اول اینکه، او اعلام کرد که این مذهب را اصلاً پایانی نیست و ظهور «من یظهره الله»، را پیش‌بینی کرده بود که برای کامل کردن مذهبی که باب آن را بنیان نهاده بود خواهد آمد. ثانیاً باب صلاحیت معنوی را حتی طی دوران زندگی خود به تنهایی روی خودش متمرکز نکرده بود و پیشوایی دینی را به واحد اول بیان که شامل خود او و هیجده حواری اولیه وی، حروف حی، بود سپرده بود.
گروه هیپ-هاپ ولزی «گولی لوکین چین» برای آلبوم سال ۲۰۰۵ خود «مستقیم بیرون نیوپرت»، ویرد ال یانکوویچ، برای آلبوم سال ۲۰۰۶ خود «مستقیم بیرون لین وود» و گروه گرایندکور استرالیایی «بلود داستر» برای آلبوم سال ۱۹۹۷ خود «مستقیم بیرون نورث کورد»، از اسم این آلبوم استفاده کردند. گروه پانک راک «ان او اف اکس» در آلبوم ای پی خود «کوکی دلقک»، آهنگی را با عنوان، «مستقیم بیرون ماساچوست» عرضه کردند.
سفیان ثوری بیمار شد دلیل وی بر طبیب عرضه کردند گفت این آب مردیست که خوف جگر وی پاره کرده است پس طبیب بیامد و نبض وی بنگریست گفت ندانستم که در دین حنیفی چنین کسی بود.
عرضه کردند آن سخن را زیردست که فلانی گنج‌نامه یافتست
و گفت: روزی طعامی برمن عرضه کردند، منع کردم. چهارده روز گرسنه ماندم، از شومی آنکه منع کردم.
در سال ۲۰۱۰ عوامل تئاتر موزیکال تریلر لایو به مناسبت اولین سالروز مرگ مایکل جکسون آهنگ «اسپیچ‌لس» را بازخوانی و آن را در قالب تک‌آهنگ عرضه کردند. آن‌ها تمام سود حاصل از این تک‌آهنگ را به مؤسسهٔ خیریهٔ کودکان جنگ اهدا کردند.
دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۵ بخشی از سهام فیدیبو را خرید و در سال ۱۳۹۶ با افزایش سرمایه‌گذاری، مالک اصلی آن شد. فیدیبو فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک فارسی است که از اسفند ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است. فیدیبو با همراهی دیجی‌کالا در اردیبهشت ۱۳۹۷ اولین کتابخوان انحصاری خود را با نام فیدیبوک با پشتیبانی از زبان فارسی عرضه کردند.
ابراهیم فزاری - خوارزمی - الکندی و کوشیار گیلانی اولین کسانی بودند که شکل اعداد امروزی و حساب روزمره را در کتابهای خود منتشر و به مردم عرضه کردند.
پس هرچه دست بدان نرسد اندیشهٔ آن محال باشد؛ چنان‌که بوسعید خراز گوید، رحمة اللّه علیه: «وقت عزیز خود را جز به عزیزترین چیزی مشغول مکنید.» و عزیزترین چیزهای بنده شغل وی باشد بین الماضی و المستقبل؛ لقوله، علیه السّلام: «لی مَعَ اللّهِ وقتٌ لایَسعُنی فیه مَلَکٌ مُقرَّبٌ و لا نبیٌّ مُرسَلٌ.» مرا با خدای عزّ و جلّ وقتی است که اندر آن وقت هژده هزار عالم را بر دل من گذر نباشد و در چشم من خطر نیارد و از آن بود که چون شب معراج زینت مُلک زمین و آسمان را بر وی عرضه کردند، به هیچ چیز باز ننگریست؛ لقوله، تعالی: «ما زاغَ البصرُ وَما طَغی (۱۷/النّجم)»؛ از آن‌چه او عزیز بود و عزیز را جز به عزیز مشغول نکند.
چنانکه بر در بهرام گور بر در او بعرضه کردن بر خلق خورد و بر دنداست
دیدگاه بودایی سه کارکرد را توصیف می‌کند: دادن فرصتی برای توسعه و استفاده از توانایی انسان، غلبه بر بزرگ نمایی خود به وسیله درگیری با افراد دیگر در انجام وظایف رایج و عرضه کردن کالا و خدمات مورد نیاز برای وجودیتی بهتر.
وگر آیدش عرضه کردن پسند رسی در مراد و شوی بهره مند
إِذْ عُرِضَ عَلَیْهِ آن گه که عرضه کردند برو، بِالْعَشِیِّ بعد از نیم روز، الصَّافِناتُ الْجِیادُ (۳۱) آن اسبان تندرست تیز رو، فَقالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیْرِ گفت من برگزیدم مهر اسبان و چیز این جهان، عَنْ ذِکْرِ رَبِّی بر یاد خداوند خویش، حَتَّی تَوارَتْ بِالْحِجابِ (۳۲) تا آن گه که آفتاب در پرده مغرب نزدیک آمد که فرو شدی.
گفتند: عجب، آن چه خدمت باشد که از فرشتگان پاک نیاید و از بنی آدم آلوده بیاید؟ رسول کونین، پیشوای ثقلین، محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم چون شب معراج او را جلوه کردند، عجایب و غرایب هفت آسمان را بروی عرضه کردند عرش و کرسی بر او جلوه کردند، البته نظر از جمال الوهیت برنگرفت. که «مازاغ البصر و ماطغی».
خوشا ز کار نزاری که از چنین سوداش به عرضه کردن توفیر باز نتوان داشت